۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۲۹۹۱۵۷
محقق و پژوهشگر حوزوی:

اصل کردن فروع و فرع کردن اصول دین از اهداف تحجرگرایی جدید است

خبرگزاری رسا ـ محقق و پژوهشگر حوزوی با اشاره به پیشینه تحجرگرایی در اسلام، گفت: اصل معرفی کردن فروع و فرع معرفی کردن اصول دین، از اهداف تحجرگرایی در دوران جدید است.
تحجر

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، نشست تحجرگرایی دینی در جهان اسلام در حاشیه هفدهمین نمایشگاه کتاب مشهد برگزار شد.

 

حجت الاسلام روح الله سعیدی فاضل، محقق و پژوهشگر حوزه در این نشست با اشاره به گذشته جریان‌های سلفی و وهابیت، گفت: جریان سلفی به جریان وهابیت قرن 12 هجری منتج می شود که محمد بن عبدالوهاب در عربستان پایه ریزی کرده است.

 

وی در ادامه اظهار کرد: جریان وهابیت به شدت قشری گرا و تحجرگرا است.

 

محقق و پژوهشگر حوزه، با بیان اینکه جریان سلفی اهل سنت به سلفی ها، وهابیت و تکفیری ها و در نهایت به داعش ختم می شود، خاطرنشان کرد: تحجرگرایی اهل سنت در کشورهای لیبی، عراق، پاکستان و افغانستان فتوا به جهاد می دهند و ریختن خون مسلمان را طلب می کنند و این امر را واجب کفایی می دانند.

 

وی به تحجر گرایی در تشیع اشاره و بیان کرد: تحجر گرایی در دل تشیع به چهار دوره برمی گردد که امروزه بسیار آسیب پذیرتر شده است.

 

حجت‌الاسلام سعیدی فاضل، اواخر دوره صفویه و شروع قاجاریه، سلطنت رضاشاه پهلوی تا قبل از انقلاب، بعد از انقلاب تا چندسال اخیر، و زمان حاضر، را دوره های تحجرگرایی در تشیع معرفی کرد و افزود: طی این دوران و تحجرگرایی در عقاید و معارف دین، نفاق و دورویی در جامعه بوجود آمده است.

 

وی در ادامه با بیان اینکه نفاق و دورویی در جامعه باعث بوجود آمدن منافقین می شود، خاطرنشان کرد: دشمن از این فرصت به نفع خود و در گسترش کفر برنامه ریزی می کند.

 

این دانشجوی دکترا و محقق و پژوهشگر حوزه، با اشاره به اینکه فاصله نزدیکی مابین تحجر و سنت وجود دارد، اظهار کرد: بین تحجر و مفهومی به اسم سنت فاصله نزدیکی وجود دارد که ما اسلام سنتی را قبول داریم نه اسلام متحجرانه.

 

وی تاکید کرد: انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب سنتی برپایه اسلام است نه انقلاب اسلامی متحجرانه بر پایه کفر و نفاق.

 

وی در ادامه به تفاوت سنت و تحجر پرداخت و تشریح کرد: تحجر، ایستایی و ثابت بودن در اصول و روش ها و ابزار است و سنت، ایستایی در اصول و تغییر در روش ها و ابراز، و فرق اسلام سنتی و متحجر در این است.

 

حجت‌الاسلام سعیدی فاضل، با اشاره به تشیع انگلیسی در دوره حاضر، خاطر نشان کرد: امروزه مظهر تجددگرایی، تحجرگرایی را تبلیغ می کند.

 

وی اصل کردن فروع دین و فرع کردن اصول دین را از اصلی ترین اهداف تحجرگرایی جدید عنوان کرد و افزود: وحدت امت اسلامی، اصل تقیه در اسلام، و ولایت فقیه را قبول ندارند و نیز عقل را در استنباط اخلاقی دخیل نمی دانند.

 

این محقق و پژوهشگر حوزه، در ادامه با اشاره به جنگ نرم ابراز کرد: اینان برای جذب افراد به خود، با تحقیق در بین خواسته ها و نیازهای جوامع به اهداف خود دست پیدا می کنند.

 

وی به اهداف متحجرگرا تشیع انگلیسی به براندازی اسلام اشاره و بیان کرد: شیعه را توسط خود نابود کنیم، خاندان مرجعیت در قم را بعنوان مظلوم معرفی کرده و در مقابل نظام قرار دهیم.

 

حجت‌الاسلام سعیدی فاضل در پایان یادآور شد: جریانات تحجرگرایی از بسترهای هیئات مذهبی در سبک و مدل سخنرانی ها و عزاداری ها برای رسیدن به اهداف شوم خود استفاده می کنند، و به تناسب روحیات افراد با برگزاری دهه های مختلف عزاداری اهل بیت(ع) از جمله دهه صادقیه و محسنیه قصد به کمرنگ کردن اسلام شیعی در بین مردم دارند.

 

وی خطاب به مردم تأکید کرد: از جریانات اخباری گری و همگرایی با سلطنت گراها در خارج از ایران دوری کنید./930/ 101/ب2

ارسال نظرات