۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶
کد خبر: ۲۹۹۰۴۳
با عنوان «در سوگ خورشید»؛

فراخوان نخستین سوگواره شعر عاشورایی در خراسان شمالی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: فراخوان نخستین سوگواره استانی شعر عاشورایی با عنوان «در سوگ خورشید» در خراسان شمالی منتشر شد.
سوگواره در سوگ خورشيد

حسین ثابت قدم وحید، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، از انتشار فراخوان نخستین سوگواره استانی شعر عاشورایی خبر داد و افزود: این فراخوان همزمان با ماه نیمه دوم ماه محرم و با عنوان در سوگ خورشید منتشر شد.

 

وی با بیان اینکه نخستین سوگواره استانی شعر عاشورایی به همت معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شیروان برگزار می شود، اضافه کرد: اشاعه فرهنگ و ادبیات آیینی عاشورا، شناسایی و تجلیل از پدیدآورندگان آثار فاخر فرهنگی و ادبی مرتبط با عاشورا، ارتقای سطح کیفی شعر آیینی و گسترش هر چه بیشتر آن و معرفی جلوه های عاشورا و بیان فضایل امام حسین (ع) و یاران با وفایش و آشنایی شیفتگان با فرهنگ متعالی عاشورا از جمله اهداف برگزاری این سوگواره هستند.

 

ثابت قدم وحید با بیان اینکه سوگواره مزبور در سه بخش اصلی، کودک و نوجوان و ویژه برگزار می شود، خاطرنشان کرد: محرم، فضایل و مکارم امام حسین(ع)، مراثی در سوگ اهل بیت و یاران امام حسین(ع) و قیام عاشورا از موضوعات بخش اصلی این سوگواره هستند.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی ادامه داد: همچنین ایثار و شهادت، امر به معروف و نهی از منکر، عفاف و حجاب، نماز و وحدت و همبستگی از موضوعات بخش ویژه نخستین سوگواره استانی شعر عاشورایی در خراسان شمالی به شمار می روند.

 

وی با اشاره به اینکه ارسال آثار در تمامی سبک ها و قالب های شعری بلامانع است، خاطرنشان کرد: از هر شرکت کننده حداکثر سه قطعه شعر پذیرفته می شود و آثار ارسالی نیز نباید در جشنواره های دیگر شرکت کرده و یا چاپ شده باشند.

 

ثابت قدم وحید تصریح کرد: آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این سوگواره چهارشنبه چهارم آذرماه بوده و شرکت کنندگان می بایست آثار خود را به دبیرخانه این سوگواره به آدرس شهرستان شیروان، بولوار استاد شهریار، میدان امام خمینی(ره)، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال کنند.

 

دبیر شورای هماهنگی و توسعه فعالیت های قرآنی استان خراسان شمالی افزود: مراسم اختتامیه نخستین سوگواره استانی شعر عاشورایی نیز روز دوشنبه، نهم آذرماه به میزبانی شیروان برگزار و از برگزیدگان تقدیر می شود.

 

وی ادامه داد: به نفر نخست این سوگواره لوح تقدیر، تندیس و سه میلیون ریال جایزه نقدی، نفر دوم لوح تقدیر، تندیس و دو میلیون و 500 میلیون ریال جایزه نقدی و به نفر سوم نیز لوح تقدیر، تندیس و دو میلیون ریال جایزه نقدی اهدا می شود.

 

به گفته ثابت قدم وحید همچنین در بخش ویژه شعر هم به برگزیدگان هر بخش جوایزی اهدا شده و در بخش کودک و نوجوان نیز به یک نفر برگزیده و یک نفر نوقلم جوایز ارزنده ای اهدا می شود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی در خاتمه اظهار کرد: علاقمندان می توانند جهت ارسال آثار و کسب اطلاعات بیشتر با دبیرخانه نخستین سوگواره استانی شعر عاشورایی با شماره تلفن های 36223222و36224100 تماس حاصل کنند.

 

گفتنی است، پیش تر و قبل از شروع ماه محرم امسال، در راستای پاسداشت و تکریم هنر فاخر مرثیه خوانی و گزینش آثار برتر، نخستین سوگواره نوحه های برتر عاشورایی نیز به همت اداره کل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی با عنوان «طنین حزین» برگزار شد که ماحصل آن گردآوری اشعار و نوحه های متناسب و با محتوا برای برگزاری مراسمات سوگواری امام حسین(ع) و عاشورا با همکاری و حضور اساتید شعر و ادب، حوزه هنری، کانون مداحان و بسیج مداحان استان بود.

 

پس از جمع آوری آثار و نوحه های مداحان و شعرای آیینی در قالب فراخوان طنین حزین، اشعار و نوحه های برتر عاشورایی در قالب کتابی چاپ و منتشر شده و پیش از ماه محرم در اختیار مداحان و شعرای آیینی خراسان شمالی و سایر استان های کشور قرار گرفت./9314/302/ب3

 

ارسال نظرات