۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱
کد خبر: ۲۹۹۰۱۹
پیش از دور بعدی مذاکرات سوریه؛

حامیان و مخالفان اسد به دنبال تغییر موازنه جنگی

خبرگزاری رسا ـ با پایان یافتن دور اول مذاکرات وین2 که منجر به صدور بیانیه‌ای 9 بندی درباره بحران سوریه شد، طرف‌های درگیر بحران بلافاصله تلاش‌های خود را برای تأثیر‌گذاری بر تحولات میدانی جهت افزایش قدرت چانه‌زنی خود در دور بعدی این نشست متمرکز کرده‌اند.
مذاکرات وين 2

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، با پایان یافتن دور اول مذاکرات وین2 که منجر به صدور بیانیه‌ای 9 بندی درباره بحران سوریه شد، طرف‌های درگیر بحران بلافاصله تلاش‌های خود را برای تأثیر‌گذاری بر تحولات میدانی جهت افزایش قدرت چانه‌زنی خود در دور بعدی این نشست متمرکز کرده‌اند.


روز جمعه وزرای 17 کشور شرکت کننده در نشست وین 2 که برای مذاکره درباره یافتن راه‌حل سیاسی بحران سوریه گردهم آمده بودند، بیانیه‌ای 9بندی صادر کردند. در این بیانیه با تأکید بر حفظ وحدت، یکپارچگی، استقلال و ماهیت سکولاری دولت سوریه از سازمان ملل خواسته می‌شود روندی را آغاز کند که به برقراری آتش‌بس و برگزاری انتخابات تازه در این کشور بینجامد. هر چند درباره نقش بشار اسد در این انتخابات هیچ صحبتی نشده است اما عربستان و متحدان آن اعلام کرده‌اند همچنان با مسکو و تهران درباره سرنوشت بشار اسد و خروج نیروهای حزب‌الله از سوریه اختلاف نظر دارند.

 

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی پس از پایان این نشست گفت: «زمان و چگونگی خروج بشار اسد از قدرت و زمان و چگونگی خروج نیروهای بیگانه از سوریه دو موضوع مورد اختلاف ما با [روسیه و ایران] است.» لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه هم بعد از پایان نشست بین‌المللی وین درباره بحران سوریه گفت: «تا آنجا که به ما مربوط می‌شود فکر می‌کنیم او (بشار اسد) جایی در آینده سوریه ندارد اما کشورهای دیگر به ویژه ایران، نظر متفاوتی دارند.»



مواضع هماهنگ روسیه و ایران
مقامات مسکو و تهران با رد این ادعاها تأکید کردند که درباره رهبران سیاسی سوریه فقط مردم این کشور حق تصمیم‌گیری دارند. محمد جواد وزیر خارجه کشورمان پس از پایان نشست گفت: «گروهی در این نشست از همان اول مبنای کار سیاسی خود را گذاشتند بر اینکه آقای اسد باید کنار برود و ما هم از همان اول گفتیم این تصمیمی است که خود مردم سوریه باید بگیرند.» ظریف در ادامه گفت که «ما[در این نشست] تأکید کردیم که باید با تروریسم مقابله شود و اینکه درباره آینده سوریه باید مردم سوریه تصمیم‌گیری کنند و ما اینجا نیامده‌ایم که تصمیم بگیریم که چه کسی مسئولیت در سوریه داشته باشد و چه کسی نداشته باشد.»

 

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز پس از نشست وین تأکید کرد: «روند سیاسی یک مسئله مربوط به سوری‌هاست و خود سوری‌ها هستند که آینده کشورشان را مشخص خواهند کرد.» در همین حال روزنامه نیویورک‌تایمز امریکا گزارش داد: «تنش‌ها در وین نشان می‌دهد تا چه حد دستیابی به فهم مشترک می‌تواند سخت باشد. تندترین مباحث بین محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی صورت گرفت. تا چند روز پیش، سعودی‌ها از نشست با ایرانی‌ها در یک میز اجتناب ورزیده و بخش اعظمی از نشست را صرف شکایت و اتهام‌زنی کردند.»

بازگشت به میدان
نشست یک روزه وین در حالی پایان یافت که طرفین همچنان درباره نکات کلیدی نتوانستند به توافقی دست پیدا کنند و اظهارات مقامات سعودی و همچنین گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که کشورهای حامی گروه‌های مسلح در سوریه تصمیم گرفته‌اند کمک‌های خود را به این گروه در مقابل حملات هوایی روسیه از آسمان و مقاومت از زمین افزایش دهند. عادل الجبیر در ادامه اظهار داشت: «بشار اسد دو گزینه فراروی خود دارد: 1- کناره‌گیری از عرصه سیاسیY


2- شکست در میدان جنگ و این همان چیزی است که در نشست وین آن را مطرح کردیم.» تهدید به ادامه جنگ وزیر خارجه عربستان سعودی همزمان با انتشار خبر اعزام نیروهای ویژه امریکایی به شمال سوریه بود. در همان روز رسانه‌های امریکایی گزارش دادند باراک اوباما اجازه اعزام بیش از 50 نیروی ویژه به شمال سوریه جهت مقابله با داعش را صادر کرده است.

 

همزمان با این تحولات شبکه تلویزیونی تی جی آر تی ترکیه، روز گذشته به نقل از یک مقام وزارت دفاع امریکا گزارش داد: پنتاگون هواپیماهای جدیدی را در قالب طرح ادعایی ائتلاف مبارزه با داعش به پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه اعزام خواهد کرد. وی افزود: وزارت دفاع امریکا در نظر دارد علاوه بر اعزام هواپیماهای ‌ای - 10 تاندربولت 2 که از آن به عنوان هواپیماهای ضد تانک نام برده می‌شود، 12 فروند هواپیمای اف 15 نیز به این پایگاه اعزام کند. پیشتر نیز رسانه‌ها به نقل از مقامات امریکایی گزارش داده بودند کاخ سفید بر بازپس‌گیری شهر رقه پایتخت خلافت خودخوانده داعش متمرکز شده است و 50 تن تسلیحات برای « مخالفان میانه رو» سوریه از آسمان به پایین انداخته است.


تحلیلگران اقدام کاخ سفید در فرستادن نیروی زمینی را نشانه‌بزرگی در سیاست خارجی کاخ سفید عنوان کردند چراکه پس از شروع بحران سوریه این اولین بار است که اوباما با اعزام نیروی نظامی به این کشور موافقت می‌کند و می‌تواند قدرت چانه‌زنی امریکا در مذاکرات را افزایش دهد. «ریچارد هاس» رئیس شورای روابط خارجی امریکا در گفت‌وگو با شبکه «سی. ان. ان» گفت: «اعزام نیروهای امریکایی طبیعتاً یک تغییر بنیادین در سیاست‌هاست و هدف از آن تصحیح اشتباهات اساسی در سیاست‌های اتخاذی امریکا در منطقه است.» رئیس شورای روابط خارجی امریکا در پایان تصریح کرد: «ما فهمیدیم که نمی‌توانیم این کار را فقط از طریق هوایی انجام دهیم و باید حضور زمینی با یک شریک قدرتمند وجود داشته باشد» هاس همچنین در صفحه توئیتر خود نوشت: «تصمیم امریکا برای اعزام نیروی ویژه به سوریه باید نیروهای ضد داعش را تقویت کند و همچنین باید منجر به تقویت قدرت امریکا در گفت‌وگوهای وین درباره آینده سیاسی سوریه شود.»


ادامه عملیات 1+4
در جبهه مقابل مسکو و تهران ضمن تأکید بر مبارزه با تروریسم به عنوان اولویت نسبت به تحرکات امریکا هشدار دادند. سرگئی لاوروف در واکنش به اعزام نیروهای ویژه امریکا به سوریه گفت: امریکا «یک‌جانبه و بدون مراجعه به رهبری سوریه» دست به چنین کاری زده است. 
وزیر خارجه روسیه همچنین هشدار داد اعزام نیروی ویژه امریکا به شمال سوریه، خطر جنگ نیابتی در منطقه را بیش از پیش می‌کند. وی تأکید کرد تصمیم رئیس‌جمهور امریکا برای اعزام نیروی عملیاتی ویژه تغییری در موضع مسکو در مقابله مشروع با تروریسم ایجاد نخواهد کرد.

 

همزمان با این جنگ دیپلماتیک، نیروهای ائتلاف 1+4 (ایران، روسیه، سوریه، عراق + حزب‌الله) به عملیات خود در مناطق میدانی بدون توجه به روندهای دپیلماتیک ادامه دادند. رسانه‌ها گزارش دادند ارتش سوریه در حال تدارک نقشه‌ دقیق برای آغاز مرحله دوم عملیات ریف لاذقیه با پشتیبانی نیروی هوایی روسیه با هدف سقوط مناطق مرزی سوریه با ترکیه و آزادسازی جسرالشغور به عنوان بزرگ‌ترین شهر ریف ادلب است. به گزارش فارس، جت‌های جنگنده روسیه در طول هفته گذشته مرحله نخست عملیات خود را با بمباران اهدافی در حومه شمالی لاذقیه به پایان رساندند و به گفته منابعی ویژه هم اکنون فهرست اهداف مرحله دوم عملیات در حال تدارک است.


به گزارش فارس، گروهی از نیروهای ارتش، حزب الله لبنان ونیروهای مقاومت عراق همزمان با پاکسازی شهرک خان طومان حملاتی را علیه مواضع تروریست‌ها در روستاهای «جمیمه» و «مریمین» در جنوب غرب استان حلب و در شرق شهر «الحاضر» را انجام دادند و موفق شدند این دو روستا را به‌طور کامل پاکسازی کنند. وبگاه خبری «العهد»‌ لبنان هم گزارش داد ارتش سوریه روز شنبه عملیات نظامی را برای باز کردن راه «اثریا» به «خناصر» واقع در ریف حلب آغاز کرد. به گزارش این وبگاه، نیروهای سوری چهار منطقه را از دست تروریست‌های داعش آزاد کردند و در این منطقه 10 کیلومتر پیشروی داشتند./998/د102/س

 

منبع : روزنامه جوان

ارسال نظرات