۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۱
کد خبر: ۲۹۸۹۱۱
استاد دانشگاه امام صادق(ع) مطرح کرد؛

بیداری فرهنگی خواسته اصلی امام راحل/ تحریف مفاهیم دینی سیاست جدید اسلام آمریکایی و تکفیری

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام میرلوحی با اشاره به آسیب‌های غفلت از فرهنگ شهادت در جامعه اسلامی گفت: گروهی با ساده‌اندیشی‌ خیال می‌کنند که اگر به دشمن نگاه نکنیم که چه کار می‌کند، او نیز به ما بی‌توجه خواهد بود و به ما کاری نخواهد داشت؛ بنابراین نباید با توطئه‌ و نفوذ استکبار، مفاهیم دینی و جنبه‌های اصلی اسلام، رها شود.
حجت‌الاسلام سيد مصطفي ميرلوحي

قیام امام حسین(ع) در هر عصر و زمان و برای هر ملت و مردمی پیام دارد، پیامی که هیچ‌گاه کهنه نمی‌شود، بشر همیشه به این پیام زنده و دگرگون کننده نیاز دارد؛ زیرا که سعادت و تعالی او در آن است؛ اما در شرایطی که همواره ستم‌پیشگان و استعمارگران خون آشام در تلاش بوده‌اند تا نقش عاشورا را کمرنگ کرده و بنیانش را براندازند، مؤثرترین عاملی که می‌تواند آن را برای نسل‌های آینده حفظ کند و به گسترش ارزش‌های اسلامی بیانجامد، مراسم سوگواری سید و سالار شهیدان(ع) است.

 

برپاداشتن مراسمی به یاد سید الشهدا(ع) در ایام مختلف، به‌ویژه دهه محرم و روز عاشورا می‌تواند روشی برای احیای خط ائمه(ع) و تبیین مظلومیت آنان باشد؛ از سویی دیگر شیعیان و طالبان حق را به دور هم جمع کرده و ضمن آموختن مبانی تشیع به آنها، جرأت مبارزه و روحیه ایثار و فداکاری برای حفظ اسلام به آنها می‌دهد.

 

تأکیدهای فراوان پیامبراکرم(ص) و ائمه طاهرین(ع) به برپایی مراسم سوگواری نیز هم‌سو و هماهنگ با این اهداف عالیه بوده است؛ چنان که امام رضا(ع) در این باره می‌فرماید«کسی که متذکر مصایب ما شود و به جهت ستم‌هایی که بر ما وارد شده گریه کند، در روز قیامت با ما خواهد بود و مقام و درجه ما را خواهد داشت و کسی که مصیبت‌‌های ما را بیان کند و خود بگرید و دیگران را بگریاند، در روزی که همه چشم‌ها گریان است، چشم او نگرید و هرکسی که در مجلسی بنشیند که در آن مجلس، امر ما را زنده می‌کننند؛ روزی که قلب‌ها می‌میرند، قلب او نخواهد مرد.»(امالی، شیخ صدوق، ص 73)

 

نکته‌ای که از روایات اهل بیت(ع) می‌توان دریافت، آن است که ائمه اطهار(ع) به منظور حفظ واقعه کربلا و انتقال آن به نسل‌های آینده، برگزاری مراسم سوگواری ساده و بی‌آلایشی را توصیه می‌کردند؛ اما متأسفانه با گذشت زمان و گسترش مذهب تشیع، این مراسم به پاره‌ای از آداب و رسوم قومی، ملی و سلایق فردی و جمعی ممزوج شد که برخی از آنها می‌تواند مانعی برای درک مناسب پیام عاشورا باشد.

 

بنابراین بر تمام مسلمانان واجب است تا برای زودن این‌گونه رفتارهای منفی از چهره عزاداری امام حسین(ع) تلاش کنند؛ زیرا بی‌شک اگر شیعه بتواند «مکتب عاشورا» را آن‌گونه که هست و بوده، معرفی کند، منبع الهام همه آزادیخواهان مبارزی خواهد شد که در پی الگوی راستین برای انقلاب و مبارزه با ستم‌اند؛ در همین زمینه گفت‌وگوی تفصیلی با حجت‌الاسلام سید مصطفی میرلوحی، استاد دانشگاه امام صادق(ع) و داماد آیت الله مهدوی کنی داشته‌ایم که تقدیم خوانندگان می‌شود.

 

رسا ـ استکبار جهانی در حال حاضر برای شکستن جریان مقاومت و در راستای سیاست «استفاده از قدرت اسلام علیه مسلمانان» به تغییر واژه‌ها و مفاهیم دینی اقدام کرده و از گروه‌های تکفیری وهابی حمایت کرده است؛ از این‌رو در زمینه واژه جهاد، امربه معروف و حجاب بیشتر از دیگر مفاهیم مقدس دینی سیاهنمایی می‌شود، درباره مفاهیم دینی و اهمیت آن در حفظ جامعه اسلامی توضیح بفرمایید.

امروز جنایت‌ها و خیانت‌هایی که اسلام سفیانی، آمریکایی،سعودی، داعش و وهابیت تکفیری انجام می‌دهد، شامل مفاهیم دینی، تعریف واژه‌ها، اصطلاحات مقدس و فرهنگ اسلامی نیز شده است.

 

بخشی از جنایت‌های داعش و آل سعود، کشتار مظلومان و تخریب حرم معصومین(ع) همچون فاجعه منا، مسجدالحرام، کشتار مردم مظلوم یمن، همچنین عراق و سوریه است.

 

سید حسن نصرالله چندی پیش تصریح کرد که از پانزده سال پیش تاکنون و از جمله در جنگ 33 روزه، طرف مبارزه ما در حقیقت سعودی‌ها بودند؛ بنابراین در سال‌های اخیر دشمن مهمی در برابر اسلام ناب محمدی قرار گرفته که همان اسلام آمریکایی، سعودی است.

 

روی دیگر این جنایت‌ها، ظلم به اسلام، چهره نورانی پیامبراکرم(ص) و کلماتی همچون جهاد است که مشوش و منکوب جلوه داده‌ شده‌اند، به گونه‌ای که در محافل علمی و دانشگاهی در داخل و خارج، عده‌ای خجالت می‌کشند از مسائل مهمی همچون جهاد، امر به معروف و نهی از منکر دفاع کنند و تا اسم جهاد می‌آید، مسأله سر بریدن، شیعه کشتن و زنده سوزاندن انسان‌ها به ذهنشان متبادر می‌شود؛ اما نباید فریب بازی‌های دشمن را خورد و در میدان او فعالیت کرد.

 

مفاهیم نامشروع بدعت و جهاد نکاح را که داعشی‌ها به آن ظاهر و لباس مقدسی پوشانده‌اند، عملی بسیار وقیحانه و کثیف است؛ اما نباید فریب این بدعت‌ها را خورد و این امر سبب ترس و کناره‌گیری از دفاع و از جهاد، امر به معروف و نهی از منکر شود.

 

این بلا بر سر دیگر مفاهیم اسلامی نیز آمده است؛ به عنوان مثال پول‌هایی که مسلمانان از روی ناآگاهی و عدم اطلاع به عنوان زکات و فطریه در صندوقچه‌های تعبیه شده سعودی‌ها در مسجدالحرام می‌ریزند، صرف تأمین سلاح و بمب برای داعشی‌ها و تکفیری‌ها می‌شود؛ اما این مسأله نباید سبب شود که نسبت به مفهوم متعالی زکات بدبین شوند.

 

اگر اسلام آمریکایی، سعودی و سفیانی قصد دارد مفاهیمی همچون نماز، زکات، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر و حج را خراب کند، همچون عملیات معاویه است که قرآن را بر سر نیزه کرد، به این وسیله مردم را فریب داد و آنها را در جبهه مقابل حضرت علی(ع) قرار داد؛ اما قداست قرآن نباید هیچ‌گاه خدشه‌دار شود.

 

اگر دشمن از قرآن و مفاهیم مقدس اسلامی دیگر سوء استفاده کند، نباید سبب شود که ما در میدان دشمن بازی کنیم، آب به آسیاب دشمن بریزیم و به این مفاهیم مقدس حمله کنیم یا بگوییم که اسلام دین جنگ و جهاد نیست، در اسلام درگیری و مبارزه نداریم و به سازش با دشمنان ترغیب کنیم.

 

حقیقت اسلام «اشداء علی الکفار و رحماء بینهم» است، نباید با حذف قسمت اول آن فقط بر رحمانیت اسلام تکیه کنیم، در اسلام افزون بر این که با همه مذاهب و ملل اسلامی به «رحماء بینهم» توصیه شده، در مقابل دشمنان اسلام و وحدت مسلمین بر طریق «اشداء علی الکفار» تأکید شده است.

 

احساس می‌شود که برخی در مقابل هجوم فرهنگی دشمن بازی‌خورده‌اند و مقهور شده‌اند یا به تعبیر آیت الله مهدوی کنی مستسبع شده‌اند و خجالت می‌کشند که از مفاهیم متعالی و مقدسی همچون حقیقت جهاد و مفاهیم دینی دفاع کنند.

 

دشمن این بلا را بر سر کلماتی همچون «خلیفه» نیز آورده است؛ خلیفه‌ای که واژه‌ای قرآنی است و خداوند متعال درباره‌اش می‌فرماید «إِنَّا جَعَلْنَاکَ خَلِیفَةً فِی الْأَرْضِ»، در دوران‌ بنی امیه و بنی عباس تبدیل به امپراطوری، ظلم، ستم، شاهنشاهی، زورگویی و دیکتاتوری شد.

 

امروز دشمن، کلمه «خلیفه» را به دیکتاتوری و زور تبدیل کرده است، در صورتی که در زیارت‌ها، تعابیر قرآنی، روایی و زیارت ائمه اطهار(ع) با تعبیر «یاخلیفة الله فی الارض» خوانده می‌شوند.

 

بنابراین همان‌گونه که «رحماء بینهم» ما تقدس دارد، به همان اندازه «اشداء علی الکفار» برای ما مقدس است و دفاع، جهاد و شهادت اهمیت دارد و نباید با توطئه‌ و نفوذ استکبار، مفاهیم دینی و جنبه‌های اصلی اسلام، رها شوند.

 

رسا ـ با توجه به این که سیاست فراموشی و انزوای فرهنگ شهادت‌طلبی و ایثارگری در سایه بی‌توجهی، تساهل و تسامح‌ برخی مسؤولان صورت می‌گیرد، فراموشی و انزوای این فرهنگ چه خسارت‌هایی برای جامعه اسلامی به دنبال دارد؟

اگر دشمن از یک سری مفاهیم نورانی و مقدس اسلام همچون جهاد، مقاومت و امر به معروف و نهی‌از منکر سوء استفاده کند، نباید میدان را به دشمن واگذار کرده و کناره‌گیری کنیم؛ زیرا در شرایطی لازم نیست به برخی مسائل بپردازیم و برای رسانه‌های معاند، خوراک تبلیغاتی فراهم کنیم.

 

اما اگر فرهنگ راحت‌طلبی و دوری از شهادت، جهاد، فداکاری، گذشت و تحمل سختی‌ها جا بیفتد و دشمن، مزدورانی همانند صدام را بر جامعه مسلط کند یا نسلی بیاید که تحمل سختی‌ها و مشکلاتی همچون اسارت در زندان‌های ابوغریب و اردوگاه موصل و بصره را نداشته باشد؛ چنین ملتی در برابر فشارهای دشمن نمی‌تواند مقاومت کند و دوام بیاورد.

 

در این اوضاع سختی که تمام ملت‌های اطراف کشور ایران در آتش، انفجار و خون به سر می‌برند، این امنیت و آرامش کاملی که در کشور ما حاکم است به تعبیر رهبر معظم انقلاب نتیجه خون شهدایی همچون شهید سردار همدانی است.

 

اما اگر نسل دانش‌آموز و دانشجوی ما با فرهنگ جهاد و ایثار، اردوهای جهادی، مناطق محروم و عرصه‌های خطر بیگانه باشد و با تنبلی و بی‌حالی به رفاه و تنعم عادت کنند، در مواجهه با دشمن، قدرت دفاع و ایستادگی و مقاومت را نخواهند داشت و عزت اسلام به ذلت و گستاخی دشمنان تبدیل خواهد شد؛ از این‌رو باید آمادگی روحی و جسمی لازم را در خودمان ایجاد کنیم و همچنین تمرین زندگی همراه با سختی‌ها، خطرها و ناامنی‌ها را داشته باشیم.

 

رسا ـ برخی از اصلاح طلبان سهل اندیش، حاضر نیستند در مقابل جبهه باطل بایستند، آیا کوتاه آمدن و تسلیم شدن در برابر جریان باطل، از دشمنی آنها نسبت به جامعه اسلامی کم می‌کند، یا دشمن دست از دشمنی و زورگویی برمی‌دارد؟

گروهی با ساده‌اندیشی‌ها خیال می‌کنند که اگر به دشمن نگاه نکنیم که چه کار می‌کند، او نیز به ما بی‌توجه خواهد بود و به ما کاری نخواهد داشت؛‌ گاهی یک دسته اقشار و گروه‌هایی از سختی‌ها، مسائل و آرمان‌ها خسته می‌شوند و می‌گویند به زندگی دنیوی بپردازیم و به همان اکتفا کنیم، احساس می‌کنند که اگر از آرمان‌ها و اهداف بلند و بین‌المللی خود دست‌بردارند و به زندگی سخیف و کوتاه دنیا اکتفا کنند، آن وقت دشمن کاری به آنها نخواهد داشت.

 

اما حضرت علی(ع) کوتاهی در برابر دشمن را نامشروع شمرده و فرموده‌اند «اگر خودتان را به خواب، گیجی و غفلت بزنید، دشمن کار خودش را می‌کند و در درگاه خانه شما وارد می‌شود، بدیهیات و نوامیستان را به اسارت می‌برد».

 

یعنی حتی به دروازه‌های شهر و کشور نیز اکتفا نخواهند کرد، همان بلایی که بر سر شاه سلطان حسین آوردند، نخست وارد مرزهای کشور شدند، سپس خبر رسید که نزدیک پایتخت هستند و تاجایی پیشرویی کردند که به حرم‌سرای کاخ رسیدند و در آنجا هیچ غیرت و تعصبی ندیدند، بنابراین اگر ما خود را به خواب بزنیم و از توطئه‌های دشمن غافل شویم؛ دشمن ما را رها نخواهد کرد؛ از این رو باید همواره مبادرت و ابتکار عمل به دست ما باشد و منفعل نباشیم.

 

رسا ـ با توجه به دستور 9 ماده‌ای رهبر معظم انقلاب بعد از توافقنامه برجام، برخی از مسؤولان کشورمان در قبال تهدیدها و مواضع ضد ایرانی سران آمریکا، موضع صریح و انقلابی نمی‌گیرند، به نظر شما با کوتاه آمدن مسؤولان از مواضع نظام اسلامی، آیا دشمن دست از دشمنی‌ برمی‌دارد؟

همان گونه که رهبری در ماجرای فتنه فرمودند «بعضی‌ها قبول دارند که باید مقابل فتنه دشمن ایستاد، اما اعلام نمی‌کنند»؛ گاهی خواصی که در جامعه مطرح هستند و گوش‌ها متوجه آنها است باید بیشتر حواسشان را جمع کنند؛ چه بسا سکوت در جایی که باید اعلام موضع کنند، خیانت باشد.

 

رسا ـ نهضت امام حسین(ع) الگوی حرکت‌های مبارزاتی موفق بوده و برنامه احیاگرانه‌ای نسبت به دین و جلوه‌های گوناگون آن داشته است؛ اما چندین سال است که رسانه‌های معاند و برخی از جریان‌های داخلی به اصطلاح اصلاح طلب سعی می‌کنند با ایجاد شبهاتی قیام عاشورا را عاشقانه و غیر عاقلانه تفسیر کنند، چنان که برای پیش بردن اهدافشان در مورد اهداف و ماهیت انقلاب اسلامی نیز ایجاد شبهه می‌کنند، در این زمینه هم توضیح دهید.

ائمه اطهار(ع) عملشان میزان و معیار است و معصوم هستند و تعابیر دنیاگرانه در مورد آنها بی‌شک باطل است.

 

اما در مورد نهضت و انقلابی که امام خمینی(ره) از دهه 30 و به ویژه پس از رحلت مرحوم آیت الله بروجردی شروع کردند و آن گونه که در سیره ایشان آمده است و شاگردانشان نیز روایت کرده‌اند، این است که امام خمینی(ره) بر این باور بودند که با حرکت‌های چریکی، سازمان‌های مسلح و با ترور و فرار کردن، انقلاب به جایی نمی‌رسد، اما در موارد خاص برای ترساندن دشمن باید چنین حرکت‌هایی انجام شود.

 

به طور کلی روش و سیره امام خمینی(ره) این بود که با روشن کردن ملت و صفوف و اقشار گوناگون مردم، قیام مردمی ساخته شود که بالاخره در سال 57 به پیروزی رسید، برخلاف عملکرد چریک‌های فدایی همچون پیکار و فرقان که خیال می‌کردند با کشتن یک پاسبان، دزدیدن سرهنگ آمریکایی و کشتن یک فرمانده ژاندارمی به مقاصد خود می‌رسند.

 

سیره امام خمینی(ره) گویای این است که ایشان به دنبال یک حرکت فرهنگی بود که مردم بیدار شوند و خیزش توده‌ها را در پی داشته باشد؛ امام(ره) نظرشان در مورد ملت‌های اسلامی این نبود که با حرکت‌های چریکی نمی‌توان کار را پیش برد و معتقد بودند که به این وسیله مشکلی از راه نهضت اسلامی برداشته نمی‌شود.

 

امام در طول 15 سال تبعید، با پیام‌، رسانه، نامه‌، اعلامیه‌ و صوت‌، اثری بر مردم می‌گذاشت که از هزاران سلاح، توپ و تانک بیشتر بود؛ حرکت اقشار و توده‌های مختلف مردم از پیر و جوان تا کودکان سبب شد تا شاه با تانک و نیروهای نظامی نتواند عملاً کاری بکند.

 

زیرا مردم با دست خالی بدون حتی یک سلاح سرد، در مقابل لوله تفنگ‌ها و توپ و تانک ایستادند؛ تا جایی که در اواخر، روی لوله تفنگ‌ها گل می‌گذاشتند و به سربازها گل می‌دادند، همین مسائل بود که رژیم را خلع سلاح کرد.

 

رسا ـ ممنون از فرصتی که در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید./908/گ402/س

ارسال نظرات