۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۷
کد خبر: ۲۹۸۷۹۳
استاد سطح عالی حوزه علمیه:

ولی فقیه زمان شناس نعمت بزرگ الهی و از برکات ویژه خدا است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام هاشمی با بیان این‌که سرتاسر منطقه ما در آتش و خون می سوزد و فقط کشور ما از بحران های رایج منطقه ای به دور مانده و توانسته امنیت و اقتدار خود را حفظ کند، گفت: حقیقتا هرچه که از امنیت و اقتدار داریم، مرهون هوشیاری و مجاهدت های رهبر انقلاب است.
مقام معظم رهبري آيت الله خامنه اي در نماز جمعه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سیدحسین هاشمی، استاد سطح عالی حوزه علمیه شب گذشته در مراسم عزاداری شبهای محرم که به همّت هیأت فاطمیون مدافع حرم در محل مسجد المهدی (عج) برگزار شد، گفت: محرم سال 61 هجری دو درس بزرگ برای جامعه اسلامی داشت؛ یکی شهادت طلبی و دیگری مقاومت و ایستادگی، رهبر نهضت شهادت طلبی و آزادگی حضرت اباعبدالله (ع) و رهبر نهضت ایستادگی و مقاومت، زینب کبری (س) بود.

 

زمانه شناسی، از مهم ترین ملزومات امروز برای جامعه ماست

حجت الاسلام هاشمی با بیان حدیثی در خصوص بصیرت دینی و زمانه شناسی اظهار داشت: در جلد اول از کتاب اصول کافی، حدیثی از امام صادق(ع) نقل شده است. حضرت می فرمایند «اَلعالِمُ بِزَّمانَه لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِس» یعنی هر انسانی که بتواند زمانه خود را به خوبی درک کند، هیچ حقیقتی بر او پوشیده نمی ماند. دانش زمانه شناسی یکی از مهم ترین ملزومات امروز برای جامعه ماست.

 

وی ادامه داد: به نظرشما، چرا در اسلام و فقه توصیه شده که از مرجع تقلید زنده تقلید کنیم؟ حکمت این دستور آن است که مجتهد زنده به واسطه زنده و حاضر بودن خود می تواند با استفاده از علم تشخیص، استنباط و زمانه شناسی های لازم احکام دینی را به گوش ما برساند.

 

حجت الاسلام هاشمی لقب امام زمان برای حضرت مهدی (ع) را نشانه لزوم زمانه شناسی و بصیرت دینی دانست و خاطرنشان کرد: یکی از القاب حضرت مهدی (عج)، امام زمان است. این یعنی حضرت همان امام و پیشوایی است که در زمان ما حاضر بوده و با درک حقایق و وقایع جامعه، امت اسلامی را هدایت می کند. اساسا کارکرد امام در قالب زمان معنا پیدا می کند، طوری که در هر دوره زمانی، باید امامی باشد که حکم نهایی و صراط مستقیم را تعیین کند.

 

وی با تاکید بر اهمیت ویژگی بصیرت دینی و زمان شناسی برای مجتهدین و مراجع تقلید، امام خمینی (ره) را نقطه اوج زمان شناسی و هوش سیاسی در میان مراجع خواند و تصریح کرد: یکی از مهم ترین شاخصه هایی که برای مرجع تقلید اَعلَم مطرح است، توانایی زمانه شناسی، بصیرت دینی و تحلیل سیاسی است. وجود این ویژگی در یک عالم دینی الزامات و فواید بسیاری دارد و به عنوان مثالی بارز و ظاهری برای یک عالم زمان شناس، میتوانیم امام خمینی (ره) را به عنوان یک چهره شاخص و ممتاز معرفی کنیم.

 

امام خمینی نمونه کامل یک عالم بصیر و زمان شناس هستند

حجت الاسلام هاشمی گفت: دانش زمان شناسی و قوّه تحلیل سیاسی حضرت امام بسیار ممتاز بود و همین بصیرت دینی هم توانست نمونه درخشنده ای همچون انقلاب اسلامی را خلق کند؛ پدیده مبارکی که کمتر در تاریخ شیعه مشابه دارد و به عنوان آغاز عمل به اسلام در مقیاس حکومتی به شمار می رود.

 

مهم ترین و اصلی ترین هدف اشرار منطقه، ضربه زدن به جمهوری اسلامی است

این استاد سطح عالی حوزه، با یادآوری بخشی از خطرات احتمالی و مشکلات موجود در مسیر رشد نظام اسلامی اظهارداشت: از سال 68 که رهبر معظم انقلاب عهده دار رهبری جامعه اسلامی هستند، مشکلات و ناهمواری های سختی برای ملت ما حادث شده است. در تمام این مدت که صدّام، منافقین، آل سعود و جریانات تکفیری و وهابیت سلفی در زمان حال در عرصه معادلات سیاسی منطقه ای ظهور پیدا کرده و مورد حمایت استکبارگران بین المللی نیز قرار گرفته اند، بدون شک مهم ترین و اصلی ترین هدفشان ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران بوده است.

 

وی افزود: شرارت های این گروه های تروریستی در منطقه هم به موازات ضربه زدن به کیان انقلاب اسلامی بوده است و این مسأله نشان دهنده اهمیّت این نظام و البته تأثیرگذاری بالای آن است. همانطور که پیشرفت های جوانان ایرانی در صنعت هسته ای کار را به جایی رساند که شش کشور قدرتمند دنیا پای میز مذاکره با ایران آمدند، رشد و تعالی نظام اسلامی ما نیز تا اندازه ای بوده است که دشمن با تمام امکانات و تجهیزات سخت و نرم خود برای جلوگیری از پیشرفت جمهوری اسلامی بسیج شده است.

 

ولی فقیه زمان شناس نعمت بزرگ الهی و از برکات خاص خداوند متعال است

حجت الاسلام هاشمی خاطرنشان کرد: سرتاسر منطقه ما در آتش و خون می سوزد. حال چطور است که فقط کشور ما از بحران های رایج منطقه ای به دور مانده و توانسته امنیت و اقتدار خود را حفظ کند؟ درحالی که مردم ما در منازل خود استراحت می کنند، یا با خانواده به مجالس عزاداری سیدالشّهدا (ع) آمده و یا در کوچه و بازار رفت و آمد می کنند، برای رهبر معظم انقلاب لحظه ای با آرامش نمی گذرد. حقیقتا هرچه که از امنیت و اقتدار داریم، مرهون هوشیاری و مجاهدت های ایشان است.

 

وی تاکید کرد: اگر این منطقه در امنیت فکری و ثبات عقیدتی است و مشابه کشورهای همسایه به بحران و جنگ و ناامنی مبتلا نشده است، به خاطر هدایت های ولی فقیه زمان شناسی است که با بصیرت دینی و هوش سیاسی خود جامعه اسلامی را مدیریت می کند. اگر جامعه ما ولایت فقیه را نداشت، معاندینی که در سوریه، عراق، افغانستان، پاکستان و یمن شیعیان اهل بیت (ع) را قتل عام می کنند، برای ورود به مرکز تشیّع ـ یعنی ایران اسلامی ـ لحظه ای درنگ نمی کردند و همه این فجایع شامل حال جمهوری اسلامی نیز می شد.

 

خداوند مسلمانان را از تسلیم و سازش با دشمنان اسلام برحذر داشته است

استاد سطح عالی حوزه علمیه ضمن مرور وقایع جنگ احزاب اظهار داشت: در سوره احزاب خداوند یک اخطار صریح به پیامبر و مؤمنین دارد و می گوید «یا اَیُّهَا النَّبی لا تُطِع الکُفّار وَالمُنافِقین». مگر شرایط جنگ احزاب چگونه بود که خداوند این گونه به پیامبر و مسلمانانش هشدار می دهد و آنها را از تسلیم شدن  سازش با دشمنان باز می دارد؟

 

وی گفت: در آن دوران، جبهه مقابل مسلمین سه دسته بودند؛ اول ملحدین و مشرکین بودند که اکثریت مخالفان را تشکیل می دادند، دوم اهل کتاب بودند که ادعای پیروی از تورات و انجیل را داشتند و سوم عده ای کمتر از دیگران اما به مراتب خطرناک تر یعنی منافقین. در جنگ احزاب که به پیشنهاد یهودیان به راه افتاد، هر سه دسته مخالفین اسلام با یکدیگر متّحد شدند و جبهه عظیمی متشکّل از افراد پرشمار و امکانات فراوان را فراهم آوردند.

 

حجت الاسلام هاشمی ادامه داد: یهودیان که متموّل ترین و ثروتمندترین طبقه جامعه بودند با همه امکانات مادی خود، مشرکین که پر جمعیت ترین و قدرتمندترین طبقه جامعه بودند با همه نفرات و سازو برگ جنگی خود و منافقین که خطرناک ترین طبقه جامعه بودند با همه پتانسیل تبلیغی و فرهنگی خود به میدان آمده بودند تا اسلام را ریشه کن کنند. در این هنگام است که خداوند متعال با چنین لحن شدید و محکمی مسلمانان را از عقب نشینی، تسلیم و سازش باز می دارد.

 

مدافعین حرم اهل بیت به امیرمومنان و سلمان فارسی اقتدا کرده اند

این استاد سطح عالی حوزه با تکریم جایگاه امیرمومنان (ع) و سلمان فارسی در جنگ احزاب خاطرنشان کرد: در جنگ احزاب، دوشخصیت جایگاه بسیار شاخصی دارند؛ یکی حضرت علی (ع) و دیگری جناب سلمان فارسی. در حالی که دشمن با تمام ظرفیت های خود به میدان آمده است و با یک نگاه کلی، اسلام حذف شده و شکست خورده به نظر می رسد، علی بن ابی طالب (ع) با ایمان و شهامتی ممتاز پا به میدان جنگ می گذارد و با تمام وجود از اسلام دفاع می کند.

 

وی افزود: علی (ع) همان کسی است که حکم «ضَربَتُ عَلیٍ یَومَ الخَیبَرُ أَفضَل مِن عِبادَهِ الثَّقَلِین» تنها در شأن او صادر شده است و همه راویان جنگ نیز بدون استثنا به صدور این حکم اذعان دارند.

 

حجت الاسلام سید حسین هاشمی اظهار داشت: از طرف دیگر، سلمان فارسی نیز شخصیّتی است که با پیشنهاد هوشمندانه خود سرنوشت جنگ را عوض می کند، تا جایی که نام جنگ احزاب بنام تاکتیک سلمان به جنگ خندق نیز شُهره می شود. جناب سلمان که اصالتا اهل خراسان است، از سرزمینی دور به دنبال حق طلبی خود جذب حقیقت اسلام شده است و در مراتب ایمان به اندازه ای تعالی می یابد که حُکم «سَلمانُ مِنّا أَهلَ البَیت» نیز تنها در شأن او صادر شده است.

 

وی ضمن جمع بندی سخنان خود در انتها گفت: شگفتا از تاریخی که این گونه عبرت آموز تکرار می شود. اگر آن زمان فردی از خراسان در برابر سپاه تجهیز و حمایت شده معاندین ایستاد و با مُجاهدت خود اسلام را از معرکه احزاب نجات داد، امروزه نیز افرادی از خراسان در قالب گردان فاطمیون مدافعین حرم در برابر سپاه تجهیز و حمایت شده معاندین تکفیری ایستاده اند و با مُجاهدت های خود اسلام را از معرکه احزاب سوریه نجات خواهند داد.

 

حجت الاسلام هاشمی ابراز امیدواری کرد: ان شاء الله خداوند متعال ما را از فیض و برکت مجاهدت های این شهدای بزرگوار بهره مند بگرداند تا بتوانیم با ادامه راه آن ها، شرمنده خونشان نشویم./863/201/ب1

ارسال نظرات