۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۲
کد خبر: ۲۹۸۶۴۹
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار:

مشکلات جهان اسلام به خاطر دوری از ائمه است

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله فاضل لنکرانی با بیان این‌که عزاداری‌های ما تنها برای مصیبت وارد شده به امام حسین(ع) و یاران باوفایشان نیست،‌ گفت: این تنها یک بعد قضیه است و یکی از اسرار این جلسات آشنایی با ائمه اطهار است و این جلسات باید فکر و ذهن ما را به مسأله امامت نزدیک کند.
آيت الله فاضل لنکراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) پنجشنبه شب در مراسم هفتم عزاداری امام حسین(ع) که در مؤسسه بوی سیب برگزار شد، با تأکید بر این‌که مبحثی مهم تر و کاربردی تر از بحث امامت نداریم، اظهار داشت: هرچه مسأله امامت را برای خود بیشتر روشن کنیم و به حقیقت آن برسیم برای تکاملمان بهتر است.


وی با بیان این‌که عزاداری‌های ما تنها برای مصیبت وارد شده به امام حسین(ع) و یاران باوفایشان نیست،‌ گفت: این تنها یک بعد قضیه است و یکی از اسرار این جلسات آشنایی با ائمه اطهار است و این جلسات باید فکر و ذهن ما را به مسأله امامت نزدیک کند.


آیت‌الله فاضل لنکرانی با اشاره به این‌که یهود از ابتدا به دنبال ایجاد انحراف در اسلام بود تا جلوی پیشرفت دین را بگیرد، ابراز کرد:‌ انحراف پس از فوت پیامبر(ص) تنها به خاطر قدرت طلبی و دنیا طلبی نبود و ریشه اصلی آن در دست یهود بود.


رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: یهود دید اگر امامت استمرار پیدا کند آن‌ها نمی‌توانند به قدرت و حرکت خود ادامه دهند از این رو به دنبال ایجاد انحراف در این مسیر برآمدند.
استاد درس خارج حوزه علمیه یکی از راه‌های رسیدن به حقیقت امامت را توجه به واژه‌های کلیدی در دین عنوان کرد و افزود:‌ در فرهنگ شیعه واژه‌هایی داریم که غیر از این مذهب هیچ مذهبی قدرت تفسیر و درک آن‌ها را ندارد.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که انسان بر  هرچیزی بخواهد احاطه پیدا کند باید رگه‌های اصلی و واژه‌های کلیدی آن‌را به دست آورد، گفت: در بحث امامت می‌گوییم که باید به ائمه اطهار حب داشته باشیم، چون ایشان جانشین رسول هستند و خداوند اطاعت اهل بیت را واجب کرده است.


وی با اشاره به این نوع نگاه به مسأله امامت و اطاعت از ائمه، بیان کرد:‌ این‌که ائمه اطهار جانشین پیامبر هستند و دستور خداست که از ایشان پیروی کنیم نگاه نوع مردم است اما امامت به این خلاصه نمی‌شود و یک حقیقتی دارد که برای رسیدن به این حقیقت باید سراغ واژه‌های کلیدی بحث امامت رفت.


آیت‌الله فاضل لنکرانی با اشاره به روایتی از امام حسین(ع)، خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) فرمودند: خدا انسان را آفرید تا او را بشناسد. شخصی از ایشان سؤال کرد معرفت خدا چیست، امام فرمود: اگر اهل هر زمان آن شخصی که اطاعتش واجب است را بشناسند و به او معرفت پیدا کنند حقیقت امامت، توحید و نبوت را درک می‌کنند.


رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تأکید بر این‌که توحید، نبوت و امامت از یکدیگر جدا نیستند، گفت: وقتی کسی به یکی از این اصول اعتقاد داشت و شهادت داد نمی‌تواند بقیه را کنار بگذارد چون این‌ها حقایقی غیر قابل انفکاک هستند.


استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان این‌که ائمه اطهار وجه الله و کلمه تامه خدا هستند، ابراز کرد:‌ خداوند در قرآن انبیای گذشته را تعبیر به کلمه الله می‌کند؛ قرآن، احکام الهی، معجزات و امتحانات الهی همه کلمه الله می‌باشند اما ائمه اطهار کلمه تامه خدا هستند.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد:‌ خداوند در حدیثی قدسی می فرماید: من حسین(ع) را خازن وحی رسولم قرار دادم، حسین(ع) با فضیلت ترین شهداست و من کلمه تامه را در حسین و اولادش قرار دادم.


وی ادامه داد: این مسأله نشان می‌دهد که ائمه اطهار(ع) از انبیای گذشته به مراتب بالاتر بودند چون کلمه تامه خدا هستند؛ از انبیای عظام ممکن بوده ترک اولایی صادر شود اما هیچ نقص، جهالت و عیبی در حریم ائمه معصومان راه پیدا نکرده است.


آیت‌الله فاضل لنکرانی با اشاره به تبعیت امام حسین(ع) از خداوند، گفت: امام حسین(ع) لحظه‌ای در حرکت خود تردید نمی‌کنند و در سخت‌ترین لحظات عاشورا که فرزندان و یارانشان شهید شدند هیچ وقت شکایت نکرده و ضعفی از خود نشان ندادند.


رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: هرچه مصیبت در روز عاشورا بر امام حسین(ع) بیشتر می‌شد عظمت وجودی ایشان بیشتر نمایان می‌شد، چون سیدالشهدا کلمه تامه خدا و مظهر تام در علم، قدرت و تقوا بودند.


استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به زیارت وارث، تمام ائمه را وارث انبیای الهی دانست و گفت: کلمه تامه یعنی حقیقتی که تمام حقایق گذشته را در بر دارد و ائمه ما جامع تمام انبیای گذشته هستند.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که کلمه تامه محصور به زمان نیست، اظهار داشت: جاهلانی که می‌گویند امام حسین کشته شد و الان دیگر معنایی ندارد برای ایشان عزداری کنیم، به خاطر دور بودن از حقیقت امامت و کلمه تامه این گونه سخن می‌گویند.


وی ادامه داد: ما اعتقاد داریم که ائمه اطهار بر ما تسلط و احاطه دارند و برماست که گوش به فرمان ایشان بوده و به این حقیقت بزرگ نزدیک شویم.


آیت‌الله فاضل لنکرانی با بیان این‌که برخی حقیقت ائمه و کلمه تامه بودن ایشان را درک نمی‌کنند از این رو به غلو روی می‌آورند، گفت: یکی از چیزهایی که ایمان به آن واجب است، ایمان به کلمات خداست و خداوند نیز در قرآن می‌فرماید به خدا،‌ رسول و کلمات خدا ایمان بیاورید.


رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ایمان نداشتن به کلمه تامه خدا را نشانه ضعف ایمان دانست و گفت: انسان اگر بخواهد به خدا تقرب جوید راهی جز توسل به کلمات تامه خداوند ندارد؛ اگر کسی بخواهد امامت را کنار بگذارد، به خدا تقرب پیدا نمی‌کند.


استاد درس خارج حوزه علمیه در ادامه با اشاره به جنایت‌های آل سعود در یمن ریشه تمام مشکلات جهان اسلام را بی توجهی به مسأله امامت خواند و تأکید کرد:‌ علمای سعودی که حافظ قرآن بوده و نماز را اقامه می‌کنند به خاطر دوری از حقیقت امامت فتوا به قتل عام انسان‌های بیگناه می‌دهند.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که نباید شیعه گری را در اشک و اقدامات ظاهری خلاصه کرد، افزود: علمای مذاهب دیگر قدرت درک حقایق مکتب اهل بیت را ندارند و این از برکاتی است که از سوی اهل بیت به ما عنایت شده است.


وی بیان کرد: هر اقدامی که امام حسین(ع) انجام دادند ما باید بدون چون و چرا بپذیریم چون ایشان کلمه تامه خدا هستند و اقداماتشان بدون اذن خدا نبوده است./927/پ201/ج

ارسال نظرات