۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۲۹۸۵۸۳
پژوهشگر حوزوی:

طلاب با استفاده از ابزارهای هنری به تبلیغ دین بپردازند

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام صبوری با اشاره به اهمیت استفاده از ابزارهای هنری در تبلیغ معارف دین، گفت: افراد دلسوزی که دغدغه انتقال ارزش‌های اسلامی و معنوی را به نسل نوجوان و جوان دارند، با استفاده از ابزارهای هنری رسالت سنگین خود را برای تبلیغ دین ایفا کنند.
حسين صبوري همايش طلايه داران تبليغ لرستان  به مناسب آغار  ماه محرم
حجت الاسلام حسین صبوری از پژوهشگران حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به اهمیت قصه در بیان معارف اسلامی، گفت: قصه گویی یک تکنیک است که طلاب و مبلغان حوزه علمیه باید به خوبی آن را فراگرفته و از آن استفاده بهینه کنند چرا که با قصه گویی می توان بلندترین معارف اسلامی را با جاذبه برای مردم بیان کرد.
 
وی افزود: قصه یکی از ابزارها و قالب های هنری است که در قرآن هم به شکلی بسیار زیبا و کامل از آن استفاده شده است. البته قرآن کتاب قصه و حکایت نبوده، بلکه کتاب هدایت و انسان سازی است که در همان آغاز قرآن و در آیه اول و دوم سوره بقره به آن اشاره شده است.
 
حجت الاسلام صبوری اظهار داشت: به نظر می رسد قصه، برای القای پیام و تأثیر بر مخاطب، از برهان عقلی نیز تأثیرگذارتر است و شاید به همین دلیل باشد که خداوند متعال، تا این اندازه در قرآن از قصه به معنای عام آن استفاده کرده است و حتی گاه، استدلال های عقلی را نیز در قالب قصه و یا پس از قصه ای در همان زمینه بیان فرموده است.
 
این پژوهشگر حوزه علمیه قم، عنوان کرد: قصه گویی، نمایشی است که می تواند بدون وسیله و مقدمات در هر خانه ای به صورت شخصی و خانوادگی اجرا شود و پاسخگوی نیاز افراد در این زمینه باشد؛ قصه گویی در گذشته های دور، به عنوان یک شیوه ی آموزشی خوب توصیه شده است.
 
نویسنده و مؤلف چهل عنوان کتاب، تصریح کرد: خوب است که قصه، آغازی هیجانی و حادثه ای داشته باشد تا توجه شنونده و خواننده و در صورتی که قصه، مصور شده و به صورت فیلم یا سریال در آمده باشد بیننده را به خود جلب کرده و او را به دنبال خود تا پایان داستان بکشد.
 
وی خاطرنشان کرد: تأثیر فوق العاده قصه، بر روی مخاطب به خاطر این است که مخاطب با شنیدن قصه و با توجه به اصل هم ذات پنداری، خود را به جای قهرمان داستان پنداشته و با او احساس یگانگی و همدردی کرده و به همان نتایجی می رسد که قصه گو یا قصه نویس خواسته است و از آنجایی که خودش به این نتایج رسیده است دیگر با آن مخالفتی نکرده و با تمام وجود، آن را می پذیرد.
 
حجت الاسلام صبوری، عنوان کرد: افراد دلسوزی که دغدغه انتقال ارزش های اسلامی و معنوی به نسل نوجوان و جوان را دارند، باید با استفاده از ابزارهای هنری نقش خود را ایفا کنند و در راستای رسالت سنگین تبلیغ دین و تربیت که کار انبیاء و اوصیاء است، هنرمندانه تلاش کنند و باید با فیلم و سینما و تئاتر و سریال آشنا بوده و با تکنیک های قصه نویسی آگاه باشند.
 
وی تأکید کرد: فیلمسازان باید نصیحت علمای دینی و هنرمندان متعهد را قدر بدانند و از آن به عنوان غنیمت استفاده کنند نه اینکه بخواهند جلوی آن موضع بگیرند و با میل و علاقه و سلیقه شخصی کار خود را جلو ببرند./1325/ت302/ی
ارسال نظرات