۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵
کد خبر: ۲۹۸۵۰۱
دبیر شورای زکات خراسان شمالی:

فعالیت روحانیان برای ترویج فرهنگ پرداخت زکات افزایش یابد

خبرگزاری رسا ـ دبیر شورای زکات استان خراسان شمالی از روحانیان و مبلغان دینی خواست تا در زمینه ترویج فرهنگ پرداخت زکات در جامعه تلاش مضاعفی داشته باشند.
زکات

عباس اهرابی اصیلی، دبیر شورای زکات استان خراسان شمالی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، از افزایش میزان جمع آوری زکات در استان خبر داد و افزود: در نیمه نخست سال جاری در مجموع 44 میلیارد ریال زکات از سوی کشاورزان و مردم این استان پرداخت شد.

 

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود تا پایان سال جاری میزان زکات جمع آوری شده در خراسان شمالی به بیش از 90 میلیارد ریال افزایش یابد، اضافه کرد: شورای زکات این استان تاکنون دستاوردهای مهمی در زمینه فرهنگ سازی و جمع آوری زکات به دست آورده به گونه ای که در چند سال اخیر، همه ساله شاهد افزایش پرداخت زکات و ادای این فریضه الهی در استان بوده ایم.

 

اهرابی اصیلی تصریح کرد: با توجه به اینکه امسال برنامه های شورای زکات استان خراسان شمالی با تأخیر آغاز شد به همین دلیل بخش قابل توجهی از گزارش های ارسالی زکات به نیمه دوم سال منتقل شده که با تجمیع این گزارش ها میزان زکات جمع آوری شده در خراسان شمالی به بیش از 90 میلیارد ریال افزایش می یابد.

 

وی یادآور شد: میزان زکات پیش بینی شده برای سال جاری خراسان شمالی از سوی شورای زکات کشور 78 میلیارد ریال بود اما به طور قطع تا پایان سال میزان زکات جمع آوری شده در استان از این سهمیه بیشتر می شود.

 

اهرابی اصیلی با بیان اینکه باید محل اصلی هزینه کرد زکات جمع آوری شده، رسیدگی به وضعیت محرومان و مساکین باشد، تصریح کرد: بر این اساس 60 درصد از مبالغ زکات جمع آوری شده در هر روستا و منطقه استان خراسان شمالی صرف رفع نیازهای مستمندان و فقرای همان منطقه شده و 40 درصد مابقی نیز در همان روستا برای اجرای پروژه های عمرانی عام المنفعه نظیر ساخت راه، مسجد، غسالخانه، جاده بین مزارع و غیره هزینه می شود.

 

وی با تأکید بر اینکه همه در برابر فقرا و مستمندان مسؤول بوده و حمایت و رسیدگی به آنها ضروری است، خاطرنشان کرد: با توجه به این مهم شورای زکات استان خراسان شمالی نیز تلاش می کند تا مبالغ جمع آوری شده را به سمت رفع نیازهای این اقشار سوق دهد.

 

اهرابی اصیلی با بیان اینکه ظرفیت پرداخت زکات استان در خراسان شمالی بیش از ارقام فعلی است، افزود: این استان ظرفیت پرداخت سالانه بیش از 40 میلیارد تومان زکات را دارد.

 

این مسؤول افزود: با وجود اینکه در چند سال اخیر روند جمع آوری زکات در خراسان شمالی افزایشی بوده و این استان نیز از این نظر چند سال پیاپی مقام نخست کشور را کسب کرده است اما بررسی های صورت گرفته بر اساس سطح زیر کشت و میزان تولید محصولات کشاورزی در خراسان شمالی نشان می دهد که ظرفیت پرداخت زکات در این استان حدود 42 میلیارد تومان است.

 

به گفته وی هدف شورای زکات خراسان شمالی این است که غالب مبالغ زکات جمع آوری شده در استان برای فقرا و مستمندان هزینه شده و به این موضوع توجه ویژه ای صورت گیرد.

 

اهرابی اصیلی با بیان اینکه رسیدگی به محرومان نوعی سرمایه گذاری برای آینده است، گفت: متولیان و فعالان عرصه زکات در استان تلاش می کنند مبالغ جمع آوری شده در قالب این واجب الهی، در مصالح و ضرورت های فقیران، مستمندان و دیگر مجاری شرعی هزینه شود تا در آینده اثرگذاری بیشتری داشته باشد.

 

دبیر شورای زکات استان خراسان شمالی با تأکید بر لزوم فرهنگ سازی بیشتر در رابطه با واجب الهی زکات، از روحانیان و مبلغان دینی خواست تا در زمینه ترویج فرهنگ پرداخت زکات در جامعه تلاش مضاعفی داشته باشند./9314/302/ب1

ارسال نظرات