۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۲۹۸۰۴۵
عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام:

تشیع انگلیسی و تسنن لندنی، شهادتی را می‌پسندند که استکبارستیز نباشد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام، فرهنگ شهادت را مقابل فرهنگ جاهلیت خواند و گفت: صیانت از ارزش‌های اسلامی می‌تواند از طریق حفظ و صیانت درست از فرهنگ شهادت و ایثارگری باشد؛ اما دشمن تلاش می‌کند فرهنگ شهادت را با تشیع انگلیسی و تسنن لندنی در مسیری مورد بهره‌برداری قرار دهد که وحدت اسلامی خدشه‌دار شود.
حجت الاسلام زبيح الله نعيميان
حجت‌الاسلام ذبیح‌الله نعیمیان، عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا  به اهمیت فرهنگ جهاد و ایثار در حفظ اسلام و جامعه اسلامی اشاره کرد و گفت: بحث فرهنگ شهادت و ایثارگری با مقوله عاشورا ارتباط تنگاتنگی دارد که به روشنی در اذهان عمومی مورد توجه همگان است.
 
عنصر بارز عاشورا، فرهنگ شهادت‌خواهی، ایثار و مقابله با فرهنگ جاهلیت است
عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام افزود: عاشورا به عنوان یک ظرفیت دائمی برای تقویت فرهنگ دینی و حفظ و صیانت از فرهنگ اسلامی کارکرد جدی و عمیقی دارد؛ عنصر بارز در عاشورا فرهنگ شهادت‌خواهی، ایثار و مقابله با فرهنگ جاهلیت است.
 
وی فرهنگ شهادت را مقابل فرهنگ جاهلیت خواند و اظهار داشت: فرهنگ جاهلیت در ادوار مختلف می‌تواند به صورت‌های مختلف تکرار شود و نمودها و واقعیت‌های جدیدی پیدا کند؛ تجلیات فرهنگ جاهلی در صدر اسلام به گونه‌ای بود و در مقطع دومی که عاشورا به وقوع پیوست، جلوه‌های جدیدی پیدا کرد؛ بنابراین تقابل با آن باید با مؤلفه‌ها و ویژگی‌هایی از اسلام پاسخ داده شود که در فرهنگ عاشورا خود را نشان داد.
 
حجت‌الاسلام نعیمیان با اشاره به تحریف اسلام محمدی(ص) و ارائه اسلام اموی از سوی بنی امیه یادآور شد: هجمه و تولید فرهنگ جاهلیت چنان بود که ظواهر شرع به راحتی کنار گذاشته شد و بنابراین باید پاسخ شفافی به این‌ها داده می‌شد و امام حسین(ع) باید به گونه‌ای در مقابل این تخریب جاهلی می‌ایستاد تا بتواند اصل اسلام را حفظ کند.
 
وی گفت: با گذر از دوران پیامبراکرم(ص)، ابعاد و سطوح مختلفی از جاهلیت، خود را در برابر اسلام بازتولید کرد؛ به گونه‌ای که در مقطعی بتواند با استفاده از عنوان اسلام و حفظ ظاهری از اسلام، راه خود را بازگشاید.
 
عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام افزود: جاهلیت به این نقطه بسنده نکرد و به تدریج سعی کرد ظواهر اسلام را نیز کنار بگذارد؛ بنابراین می‌بایست در شور، شعور و تلقی‌های عمومی مسلمانان بازنگری می‌شد؛ نقاط روشنی که به سوی پنهان شدن می‌رفت، باید با فرهنگ عاشورا برجسته می‌شدند.
 
اسلام‌های سلفی و آمریکایی، نسخه امروز دشمنان برای مقابله با اسلام ناب است
وی اسلام‌های سلفی و آمریکایی را نسخه امروز دشمنان خواند و ابراز داشت: شهادت امام حسین(ع) و اصحاب ایشان، تلاشی برای حفظ و صیانت از نقاط روشن اسلام بود که رو به افول می‌رفتند؛ اما این فعالیت و واکنش مهم در برابر فرهنگ جاهلی را نباید محدود به آن دوران دانست.
 
حجت‌الاسلام نعیمیان تأکید کرد: فرهنگ شهادتی که محور عاشورا بود و به عنوان پاسخ کوبنده‌ای برای صیانت از ارزش‌های اسلامی در برابر هجمه فرهنگ جاهلی بود، در ادوار بعدی نیز می‌تواند الهام بخش باشد؛ به ویژه در دهه‌های اخیر که شکل‌ها و تجلیات نوین و متجردانه‌ای از جاهلیت را در جامعه جهانی سراغ داریم.
 
تلاش استکبار جهانی برای تغییر مفاهیم دینی
وی به تلاش استکبار جهانی برای تغییر مفاهیم دینی اشاره کرد و یادآور شد: هنگامی که ارزش‌ها مسخ و تبدیل به ضدارزش‌ها می‌شوند و ضدارزش‌ها به عنوان هنجارها و ارزش‌های نوین انسانی مطرح می‌شوند؛ می‌بایست از طریق فرهنگ ارزشی با آنها مقابله کرد، تا جلوی حذف ارزش‌های متعالی گرفته شود.
 
عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام گفت: فرهنگ شهادت، هنگامی می‌تواند خود را در جامعه پر اهمیت نشان دهد که ارزش‌های اسلام از سوی دشمن مورد هجمه باشد و اگر به تأمل بپردازیم، می‌بینیم که در بستر فضای کنونی، کیان مسلمانان در خطر جدی قرار گرفته است.
 
وی به اهمیت فرهنگ شهادت در این زمان اشاره کرد و افزود: دشمنان در هر دوره اقتضائات جدیدی را می‌آورند؛ در حالی که بسیاری از مسلمانان از حفظ اسلام نیز دریغ ورزیده‌اند و تلاش کرده‌اند از شخصیت و وجود خود دفاع کنند.
 
حجت‌الاسلام نعیمیان، فرهنگ شهادت را موتور محرکه بیداری اسلامی در عصر حاضر خواند و تأکید کرد: در دوره‌هایی که شهادت برای بیداری اسلامی قابل تعریف است؛ فرهنگ شهادت می‌تواند به عنوان موتور محرکی باشد که افزون بر بهره‌گیری از اصل بیداری اسلامی در دوران کنونی و ظلمت‌های متراکم جدید،‌ ظلمت‌های فراگیر جهانی را دستخوش تغییراتی کند و آنها از هم بپاشد و در واقع لایه‌های بیداری اسلامی را پررنگ‌تر کند تا بتوان گام‌های نوینی را در سطح جهانی برای ارتقای بیداری مسلمانان برداشت.
 
هدف از تهاجم فرهنگی دشمن، تغییر هویت جامعه اسلامی است
وی هدف از تهاجم فرهنگی دشمن را تغییر هویت جامعه اسلامی و ناامیدی خواند و گفت: اصلی‌ترین هجمه کفر و استکبار جهانی در حال حاضر متوجه ارزش‌های اسلامی است؛ اگر مسلمانان در صیانت از ارزش‌های اسلامی به ناامیدی برسند؛ دیگر نمی‌توان امیدی به بیداری داشت؛ بلکه باید گفت جوامع اسلامی روبه خمودگی بیشتر و در نهایت به سمت اضمحلال پیش خواهند رفت.
 
عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام خاطرنشان کرد: صیانت از ارزش‌های اسلامی می‌تواند از طریق حفظ و صیانت درست از فرهنگ شهادت و ایثارگری باشد؛ اما دشمن تلاش می‌کند فرهنگ شهادت را در مسیری مورد بهره‌برداری قرار دهد تا وحدت اسلامی را خدشه‌دار کند.
 
وی یادآور شد: یک شیوه دیگر این است که افزون بر این که تلاش می‌کنند انحراف اساسی در شکل و شمایل فرهنگ جهاد و شهادت ایجاد کنند؛ به هر ظواهری تأکید می‌کنند که فرهنگ شهادت را مسخ کند و به امور ظاهری تقلیل دهد.
 
وی افزود: در فعالیت‌های گروه‌هایی موسوم به تشیع انگلیسی، ظواهری و کارهای نمادینی برجسته می‌شود که در مسیر استکبارستیزی نباشد و با مشغول‌سازی اذهان عمومی و جهت‌دهی جدید به شور و شعور مسلمانان مسیر دیگری برای جامعه اسلامی ایجاد کنند.
 
گروه‌های تکفیری وهابی و تشیع انگلیسی دو لبه قیچی تخریب اسلام
حجت‌الاسلام نعیمیان، گروه‌های تکفیری وهابی و تشیع انگلیسی را دو لبه قیچی تخریب اسلام دانست و تصریح کرد: تشیع انگلیسی و لبه دیگر دیگر آن تسنن انگلیسی می‌توانند، از فرهنگ جهاد و شهادت عبور کنند و با حفظ نام ایثار و شهادت، ماهیت آن را از بین برده و مسخ کنند.
 
وی افزود: در حقیقت یک مسیر در سلفی‌گری جهادی دیده می‌شود که فرهنگ جهاد و ایثار را به گونه‌ای خشن در خدمت از بین بردن وحدت اسلامی و درگیرسازی مسلمانان در جنگ‌های داخلی استفاده می‌کنند و نوع دیگر بهره‌گیری از فرهنگ شهادت نیز این است که آن را در سطح ظاهری حفظ کنند و در مسیر دیگری از آن برای ایجاد درگیری داخل جهان اسلام استفاده کنند.
 
عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام تأکید کرد: اگر باطن، مسیر و غایت فرهنگ شهادت در قیام امام حسین(ع) که در جهت حفظ ارزش‌های اسلامی و استقلال جامعه اسلامی از ارزش‌های جاهلیت بود را مورد توجه قرار دهیم؛ می‌توانیم به فرهنگ شهادت و ایثار به صورت بی‌پیرایه‌ای توجه کنیم تا به عنوان راهنمای ما در دوران حاکمیت جاهلیت نوین مورد استفاده قرار بگیرد.
 
فرهنگ مقاومت و جهاد در مقابل توطئه نفوذ دشمن به نظام اسلامی
وی با اشاره به تلاش دشمن برای نفوذ به نظام اسلامی تصریح کرد: با فرهنگ مقاومت و جهاد می‌توانیم در برابر طاغوت‌های زمان و شاخ‌ و برگ‌های آنها به راحتی و شفافیت مواجهه داشته باشیم و از معبر جهانی طاغوت عبور کرده و به عنوان زمینه‌سازان ظهور امام زمان(عج) در عرصه مبارزه با کفر جهانی وارد شویم.
 
حجت‌الاسلام نعیمیان، فرهنگ شهادت را رکن اصلی صیانت از جامعه اسلامی خواند و افزود: فرهنگ شهادت و جهاد رکن مهمی در صیانت از جامعه اسلامی و برای حفظ و ارتقای ارزش‌های اسلامی است که می‌تواند مورد بهره‌برداری قرار گیرد و با تقویت و صیانت از این فرهنگ، زمینه ظهور حضرت مهدی‌(عج) فراهم شود./908/ت301/س
ارسال نظرات