۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶
کد خبر: ۲۹۷۵۸۰
حرم رضوی سرتاسر در غم و اندوه؛

از مقتل خوانی عاشورا تا شام غریبان حسینی

خبرگزاری رسا ـ مراسم عزاداری و سوگواری شهادت سالار شهیدان امام حسین(ع) و یارانشان در دهمین روز محرم همراه با اقامه با شکوه نماز ظهر عاشورا در سرتاسر مشهد برگزار شد.
عاشوراي حسيني در مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مشهدالرضا در عاشورای حسینی غرق ماتم و اندوه بود، دسته های سینه زنی و عزاداری در هر کوچه و خیابان مردم را با خود همراه می کرد، مراسم تعزیه خوانی در برخی محله ها هنوز به آیین سنتی برپا می شود، گهواره نمادین علی اصغر(ع)، رجزخوانی ابوالفضل و کودکان کربلا و آتش زدن خیمه ها دل ها را می لرزاند.

 

عاشورای حسینی از اندوه ناک ترین و حزن انگیزترین روزهای سال است که همه ساله جمعیت انبوهی از مشتاقان و هیأت های مذهبی را از سرتاسر دنیا برای اقامه عزا به بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) می کشاند.

 

امسال نیز خیل کثیری از عاشقان و شیفتگان اهل بیت از ساعات ابتدایی روز برای عرض تسلیت به ساحت قدسی عالم آل محمد(ص) در بارگاه ملکوتی امام هشتم گردهم آمدند.

 

دسته دسته هیئات مذهبی به جمع عزاداران صحن و سرای رضوی می پیوندند؛ باز این چه شورش است که در خلق عالم است، باز این چه نوحه و عزا و ماتم است!

 

زمزمه «اللهم الجعل محیای محیا ...» به گوش می رسد، صد سلام و درود نثار سیدالشهدا، اولاد و اصحابش می شود و عزاداران با سوز و آه یزیدیان را لعن می کنند.

 

مقتل خوانی شروع می شود؛ بلند شدن صدای شیون و ناله مردم تن ها را می لرزاند؛ چه غوغایی است در کربلا؛ کودکان تشنه لب چشم به راه عمو مانده اند، زینب بر بالین برادر می گرید، رقیه سراغ بابا را می گیرد...

 

از جای جای این سرای بهشتی صدای مداحی و عزاداری به گوش می رسد و میلیون ها نفر در این صحن و سرای سیه پوش، در رثای شهادت سالار شهیدان؛ اباعبدالله به سوگ نشسته و اشک ماتم ریختند.

 

کم کم صدای اذان به گوش می رسد؛ الله اکبر، الله اکبر ...

 

چه روزی است امروز، حسین هم در کربلا الله اکبر می گوید، آن ناجیب هم که سر امام را به نیزه می زند الله اکبر می گوید، زینب بر تل زینبه الله اکبر می گوید و می گرید ...

 

این چه مصیبیتی است که زینب برآن بلند بلند ناله می زند، این چه مصیبیتی که سیدالساجدین سال ها با گذر از قصابی بلند بلند می گرید که پدرم را تشنه لب کشتند.

 

این چه مصیبتی که از ابد تا ازل برآن می گریند؛ حضرت آدم با شنیدن نام حسین از جبرئیل به روضه می نشیند، موسی(ع) در محضر خضر با ذکر مصیبت کربلا می گریسد، حضرت رضا ده روز سیه پوش اشک ماتم ریزد و احدی خنده او را در این مدت نمی بیند و یوسف فاطمه هم در حزن و اندوه به سر می برد.

 

اجتماع عزاداران حسینی

براساس این گزارش عزاداران و سوگوران با شنیدن صدای الله اکبر در صفوف یکپارچه و یکنواختی آماده نماز شدند و باری دیگر وحدت مسلمانان در ظهر عاشورا که به یادشهدای دشت کربلا اقامه نماز کردند، چشم یزیدیان زمان را خیره کرد.

 

عزاداران حسینی پس از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر در صحن جامع رضوی اجتماع کردند، هیأت‌ها و دسته‌های عزاداری نیز از تمامی نقاط شهر مشهد و دیگر استان‌های کشور در اجتماع عظیم عاشورای حسینی حضور یافتند و ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نیز به ذکر مصیبت و مرثیه سرایی پرداختند.

 

کم کم خورشید در لابه لای ابرها پنهان و نسیم تلخ غروب عاشورا وزیدن می گیرد و غم سنگینی بر آسمان حریم پاسبان ملکوتی رضوی سایه می افکند.

 

صحن و سرای رضوی آرام گرفته اما قرار ندارد؛ هر گوشه ای خلوتگاه دلی است که روانه کربلا شده و در حالی که اشک گونه هایش را می نوازد، دست های نیازش رو به آسمان دراز و زیرلب زمزمه می کند: «مظلوم حسین جان» «مظلوم حسین جان».

 

سوگواری خادمان رضوی در شام غریبان

شام غریبان امام حسین(ع) یادآور خاطره تلخی است که 21 سال قبل خیلی ها را عزادار کرد: دوشنبه سی ام خرداد سال 1373؛ همزمان با عاشورای حسینی در حالی که مردم در رواق ها، صحن ها، بست ها و اطراف مرقد مطهر حرم امام رضا(ع) غرق عزاداری و سینه زنی بودند، با اقدام تروریستی منافقان کوردل 27 نفر شهید و بیش از 300 تن زخمی شدند.

 

بر اساس این گزارش، پس از اقامه نماز مغرب و عشاء کاروان خدام رضوی از جمله دربانان، کفشداران، فراشان و حفاظ با در دست داشتن لاله ها و شمعدان هایی فروزان از سازمان مرکزی آستان قدس رضوی با همراهی جمع کثیری از مرد و زن، پیر و جوان، کودک و خردسال در حالی که شمع هایی روشن در دست داشتند، به سوی حرم ثامن الحجج حرکت کردند.

 

سپس با اجتماع در صحن جمهوری اسلامی و مرثیه سرایی مداحان و ذاکران اهل بیت یاد و خاطره شهدای حرم مطهر رضوی را نیز گرامی داشتند./1308/202/ب1

ارسال نظرات