۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۲۹۷۵۷۴
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی:

16 گروه بر شیوه های عزاداری هیئات مذهبی در خراسان شمالی نظارت کردند

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: در دهه نخست ماه محرم امسال 16 گروه مشترک از نهادهای مذهبی، فرهنگی و قضایی بر شیوه های عزاداری هیئات مذهبی این استان نظارت کردند.
حجت الاسلام خادمي- نشست آسيب شناسي عزاداري ماه محرم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی، امروز در نشست مسؤولان فرهنگی به تشریح اقدامات انجام شده در راستای آسیب شناسی مراسم های عزاداری ماه محرم در خراسان شمالی پرداخت و اظهار کرد: در دهه نخست ماه محرم امسال 16 گروه در قالب ستاد ساماندهی شؤون فرهنگی و مناسبت های مذهبی بر شیوه های عزاداری هیئات این استان نظارت می کردند.

 

وی که دبیر ستاد ساماندهی شؤون فرهنگی و مناسبت های مذهبی استان خراسان شمالی نیز هست، اضافه کرد: این ستاد در دهه نخست محرم در قالب 16 گروه مشترک و متشکل از نهادهای مذهبی، فرهنگی و قضایی شامل ائمه جمعه، تبلیغات اسلامی، دستگاه قضایی و نیروی انتظامی با حضور در هیئات و نشستن پای مراسم های عزاداری، شیوه های اجرایی و محتوایی عزاداری ها، نوحه خوانی و مطالب و موارد مطرح شده در این محافل را رصد و ارزیابی می کرد.

 

حجت الاسلام خادمی افزود: علاوه بر فعالیت این گروه ها، روحانیان اعزامی به مساجد در مناطق شهری و روستایی استان خراسان شمالی نیز به صورت ویژه اقدام به بررسی، نظارت و ارزیابی محتوایی مراسم های عزاداری و نوحه خوانی در مساجد و هیئات مذهبی کردند.

 

وی با اشاره به اعزام افزون بر 900 روحانی مبلغ به هیئات مذهبی و مساجد در دهه نخست ماه محرم امسال، خاطرنشان کرد: روحانیان اعزامی از حوزه های علمیه قم و مشهد که می بایست به شهرهای مزبور بازگردند، امروز( یکشنبه) نسبت به اعلام و تشریح ارزیابی های صورت گرفته در این زمینه اقدام می کنند.

 

حجت الاسلام خادمی ادامه داد: همچنین روحانیان و مبلغان بومی اعزامی به مساجد استان خراسان شمالی نیز به تدریج نتایج ارزیابی های خود در زمینه آسیب های مراسم عزاداری ماه محرم را در قالب هایی که از قبل طراحی شده و در اختیار آنها قرار گرفته است، اعلام خواهند کرد.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی تصریح کرد: پس از احصا و بررسی نتایج ارزیابی های انجام شده از سوی گروه های نظارتی و نیز روحانیان اعزامی و همچنین با توجه به پیشنهادت و نظرات روحانیان آگاه، از نتایج حاصل شده برای آسیب شناسی مراسم های عزاداری محرم در استان و جلوگیری از تکرار آنها در سال های آینده استفاده می شود.

 

وی در ادامه با تأکید بر تلاش در راستای تبیین فلسفه قیام عاشورا و آشنایی بیش از پیش مردم با مکتب حسینی در طول سال، افزود: موضوع کربلا و قیام عاشورا تنها برای یک ملت نبوده بلکه ناجی تمام بشریت بوده و می بایست پیام آن به همه مردم دنیا منتقل شود.

 

حجت الاسلام خادمی با اشاره به لزوم بهره گیری از روش های نوین ارتباطی و تبلیغی در راستای انتقال پیام و فرهنگ عاشورا به مردم دنیا، خاطرنشان کرد: عاشورا درس مردانگی و عزت را به تمام انسان ها آموخت که اگر حتی دین ندارند لااقل در زندگی آزاده باشند.

 

وی با اشاره به این روایت اسلامی که«برای شهادت حسین(ع) حرارتی در قلوب مؤمنان است که هرگز خاموش نمی شود»، اضافه کرد: به همین دلیل است که وقتی اکنون به دنیا نگاه می کنیم تأثیر قیام عاشورا در همه مناطق حتی در قلب آمریکا و اروپا نیز مشاهده می شود.

 

حجت الاسلام خادمی با بیان اینکه دشمنان از فرهنگ عاشورا و مکتب حسینی واهمه دارند، افزود: دشمنان تلاش می کنند تا قیام ناب عاشورا را از مسیر اصلی منحرف کرده و آن را نابود کنند که در این راستا می بایست همه مردم به ویژه روحانیان و علمای دینی آگاه باشند.

 

وی تصریح کرد: یکی از راهکارهای دشمنان در انحراف قیام عاشورا، ایجاد انحراف و شبهات در مراسم های عزاداری ماه محرم است که در این زمینه همه متولیان و مسؤولان فرهنگی و مذهبی جامعه وظیفه دارند با ظرافت و حساسیت اقدام کرده و مانع از اجرای توطئه های دشمنان شوند.

 

گفتنی است، امسال در استان خراسان شمالی همزمان با ماه محرم برنامه‌ها و مراسمات عزاداری شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش در هزار و 68 هیأت مذهبی و 969 باب مسجد با همکاری بیش از 900 روحانی مبلغ و 800 مداح اهل بیت(ع) در حال برگزاری است./9314/202/ب1

ارسال نظرات