۰۲ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۰
کد خبر: ۲۹۷۵۳۴
کارشناس مسائل مذهبی:

اسلام بیش از دشمنان، از مسلمانان ساده اندیش ضربه خورده است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل مذهبی با تأکید بر لزوم بصیرت در امور دینی و شناخت مواضع مختلف دشمنان اسلام، گفت: اسلام بیشتر از آنچه از دشمنان خود آسیب دیده باشد، از مسلمانان ساده اندیش و متعصبی آسیب دیده که نتوانستند فرق بین حقیقت الهی و مانور متقلبانه حیله گران را دریابند.
حجت الاسلام جاوري شهرضا

حجت الاسلام محمد حسین جاوری، کارشناس مسائل مذهبی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، تحلیل سیاسی اجتماعی موقعیت تاریخی واقعه عاشورا را مهم ترین طریق کسب معارف عملی از این واقعه تاریخی دانست و اظهار کرد: اگر در زمان حاضر نتوانیم با استفاده از تحلیل دقیق تاریخ واقعه عاشورا، موقعیت جامعه امروز خود را اصلاح و شبهات جوانان را پاسخ دهیم، در آینده نزدیک از این واقعه مهم تاریخی چیزی جز شور عاشورایی به جا نمی ماند، در حالی که ما بیشتر نیازمند شعور عاشورایی هستم.

 

وی در ادامه افزود: اسلام تنها نامی برای ظاهر اعتقادات ماست در حالی که هدف اصلی از ابلاغ رسالت و تعلیم اسلام، ایمان آوردن و ایجاد قدرت قلبی در اعتقاد به خداوند است.

 

کارشناس مسائل مذهبی شیعه نمایان کوفه را عاملان اصلی قتل فرزند رسول خدا(ص) دانست و تصریح کرد: غالب انسان هایی که در کوفه به عنوان مسلمان شناخته می شدند، افرادی بودند که دنیا پرستی، شهوت پرستی و حماقت، ویژگی اصلی آن ها بوده است.

 

حجت الاسلام جاوری گفت: گروهی از مردم کوفه خود را شیعه می دانستند، این افراد حضرت امیرمونان(ع) را امام اول می دانستند و به تمامی عقاید دیگر شیعه نیز پایبند بودند، اما این افراد نتوانستند بفهمند، ولی خدا واجب الأُطاعة است و این مسأله به معنای تبعیت بی چون و جرا از اوست.

 

وی تأکید کرد: امام حسین(ع) در هیچ موضعی بدون استدلال افراد را به پیروی از خود دعوت نکرد، اما علی رغم تمام استدلال هایی که اقامه کردند باز هم افرادی ایشان را نصیحت کردند یا با بد خلقی ایشان را از رفتن به کربلا بازداشتند.

 

کارشناس مسائل مذهبی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر لزوم ایجاد بسترهای لازم برای افزایش بصیرت افراد در جامعه عنوان کرد: وعاظ، خطیبان، رسانه ها و مسؤولان فرهنگی باید با استفاده از هر فرصتی برای افزایش اطلاعات و آگاهی سیاسی و اجتماعی و دینی مردم استفاده کنند؛ آگاهی مردم نقش مؤثری در حفظ دین آن ها دارد.

 

حجت الاسلام جاوری تبلیغ و ترویج مبانی دینی را یکی از مهم ترین و در عین حال سخت ترین فعالیت های فرهنگی جامعه برشمرد و اظهار کرد: آنچه که مردم باید از وقایع مهمی مثل عاشورا یا ضربت خوردن حضرت علی(ع) بدانند، امری ثابت و غیر قابل تغییر است، اما گوینده زبر دست باید با شناخت صحیح از جامعه روش درست ابلاغ مطالب را بیابد و بیان کند.

 

وی استفاده صحیح دشمنان اسلام از دستگاه های تبلیغاتی را یکی از مسائل مهم و قابل توجه دانست و اذعان کرد: متأسفانه در طول تاریخ، به جز پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومان(ع) و گروه اندکی از علما و دانشمندان و اصحاب ایشان، با غفلت از رسانه های تبلیغی دوران خود عمل کرده اند و این مسأله مانع اثر بخشی کامل اقدامات آن ها شده است.

 

کارشناس مسائل مذهبی تزویر سیاسی، دنیاپرستی اجتماعی و ترس افراد طرفدار حقیقت را مهم ترین و بزرگ ترین آسیب های ترویج احکام الهی دانست و افزود: مجموعه این عوامل در عصر امام حسین(ع) باعثت شهادت ایشان شد، حکومت افرادی مثل عبیدالله، و فتاوای افرادی مثل شُریح قاضی و بهانه های افراد برای عدم همراهی با اباعبدالله(ع) جنایت عاوشرا را رقم زد.

 

حجت الاسلام جاوری تصریح کرد: تجزیه و تحلیل صحیح مبانی اسلام به وضوح مشخص می کند که، در اسلام هرم قدرت از مردم به سوی حکومت است؛ این سخن بدان معناست که خواست مردم بر قدرت حکومت برتری دارد، به شرطی که این خواسته بر اساس عقلانیت و آگاهی بوده و مردم در ابراز آن وحدت کلمه را حفظ کنند.

 

وی در پایان، با تأکید بر لزوم بصیرت در امور دینی و شناخت مواضع مختلف دشمنان اسلام گفت: اسلام بیشتر از آنچه از دشمنان خود آسیب دیده باشد، از مسلمانان ساده اندیش و متعصبی آسیب دیده که نتوانستند فرق بین حقیقت الهی و مانور متقلابه حیله گران را دریابند./868/202/ب1

ارسال نظرات