۰۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷
کد خبر: ۲۹۷۴۵۷
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی مطرح کرد؛

پیام عاشورا؛ ترجیح زندگی عزتمندانه بر ذلت همراهی با ظالمان

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به پیام امام حسین(ع) در روز عاشورا گفت: گاهی انسان در زندگی میان پذیرفتن خواری و فداکاری مردد می‌شوند و فرد عاقل شهادت را بر زندگی با خواری ترجیح می‌دهد، از این‌رو زمانی که انسان احساس کرد که خداوند از کارهای وی راضی است نباید به سرزنش‌های مردم توجه کند.
حجت الاسلام والمسلمين ناصر رفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه (ص)، شب گذشته در مراسم عزاداری هیأت رزمندگان اسلام که مجتمع امام خمینی (ره) گلزار شهدا قم برگزار شد، با بیان اینکه مرور رجزهای ابا عبدالله (ص) و اصحاب حضرت یکی از روش‌های شناخت سیره و هدف آن‌ها است، گفت: مشهورترین رجز امام حسین(ع) این است که مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت در دنیا و عذاب جهنم در آخرت است.

 

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه شعار «مرگ با عزت بهتر از زندگی ننگین است» از مهم‌ترین پیام‌های عاشورا است، گفت: گاهی انسان در زندگی میان پذیرفتن ذلت و خواری یا ایثار و فداکاری مردد می‌شوند و فرد عاقل شهادت را بر زندگی با خواری ترجیح می‌دهد، ادامه زندگی با ننگ و خواری بسیار بدتر از مرگ است.

     

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه (ص) ابراز کرد: در جنگ صفین زمانی که لشکر معاویه آب را بر اصحاب امام علی(ع) بستند، ایشان به اصحابش فرمود که زندگی همراه خواری بدترین شکست است، اما شهادت همراه با عزت و سربلندی، بهترین پیروزی است.

 

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی عنوان کرد: در جنگ تبوک سه نفر از یاران پیامبر (ص) از همراهی ایشان در جنگ سرباز زدند، زمانی که رسول خدا (ص) از این جنگ برگشتند، به مردم دستور داد که با این افراد قطع رابطه کنند و فردی با آن‌ها سخن نگویید، این افراد به اندازه‌ای در شهر خوار و ذلیل شدند که زندگی در شهر را رها کردند و در کوه و بیابان زندگی کردند.

 

وی در ادامه سخنانش به بیان رشادت‌های رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس پرداخت و گفت:رزمندگان و جوانان برای دفاع از اسلام، سربلندی و عزتمندی کشور به میدان جنگ رفتند.

 

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در بخش دیگر از سخنانش به شرح فراز دوم رجز امام حسین(ع) در روز عاشورا پرداخت و بیان کرد: در فراز دوم این رجز آمده است که اگر انسان مشکلات و سختی را در زندگی بپذیرد بهتر از این است که جهنمی شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: زمانی که انسان احساس کرد که خداوند از کارهای وی راضی است نباید به سرزنش‌های مردم توجه کند و به روش صحیح خویش ادامه دهد.

 

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه (ص) اظهار داشت: در پایبندی و حفظ دین، ننگ و عار وجود دارد بنابراین زمانی که احساس کردید فعالیتی به حفظ دین ضرر می‌زند باید آن مسأله را رها کنید و دین را ترجیح دهید.

 

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در ادامه سخنانش بیان کرد: زمانی که فردی فهمید که در مسائل خانوادگی، اجتماعی و سیاسی اشتباه کرده است، مناسب است اشتباه خویش را بپذیرد و روش و شیوه خویش را در این عرصه‌ها تغییر دهد.

 

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه (ص) ابراز داشت: معاویه دوم، پسر یزید زمانی که به حکومت رسید امر خلافت را واگذار کرد و گفت، بنی‌امیه خلافت را غصب کرد و من این خلافت را واگذار می‌کنم، وی ننگ و ذلت دنیا را پذیرفت اما از جهنم نجات پیدا کرد.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ضرورت تعلیم و تربیت صحیح در مدارس گفت: معلمان و استادان دانشگاه‌ها در تربیت اخلاقی، اجتماعی و اعتقادی نوجوان و جوانان نقش به سزایی دارند، بنابراین نباید آن‌ها منشأ ایجاد شبهه و تردید در دانش آموزان و دانشجویان شوند.

 

وی در ادامه سخنانش عنوان داشت: امام حسین(ع) هنگام وداع با خانواده خویش فرمود که برای بلا و آزمون الهی آماده شوید؛ خداوند حافظ و حامی شما است و شما را از شر دشمنان نجات می‌دهد و در این مصائب جزع و فزع نکنید.

 

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی به پیام‌های سخنان ابا عبدالله(ع) هنگام وداع با خانواده خویش اشاره کرد و افزود: زندگی دنیا همیشه همراه با سختی  است، اما انسان در سختی­های زندگی باید صبر و تحمل کند و برای حل مشکلات از خدا کمک و یاری بخواهد./998/پ202/س

ارسال نظرات