۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۹
کد خبر: ۲۹۷۴۲۵
استاد حوزه و دانشگاه:

دین، راه و روش زندگی سعادتمندانه در دنیا و آخرت است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام نخاولی با اشاره به تعاریف دین بین اندیشمندان و علمای جهان اسلام گفت: مرحوم علامه طباطبایی و سایر مفسرین فقید، دین را راه و روش زندگی سعادتمندانه در دنیا و آخرت می دانند و نهایت آن را سیر به سوی خدا تعریف می کنند. با این تعاریف، باید از دینی که ملازم رشد نفوس بشر به سوی حق تعالی است پیروی کرد.
حجت‌الاسلام نخاولي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی نخاولی، مدیر مؤسسه فرهنگی پژوهشی راه حق، در مراسم ظهر تاسوعای حسینی در مسجد و مجتمع فرهنگی المنتظر(عج)  گفت: گاهی اوقات والدین ندانسته یا دانسته، فرزندانشان را با نظریه ها و اقدامات عملی نا به جا به وادی غیر دینی و حتی ضد دینی سوق می دهند، پیامبر اکرم(ص)می فرماید: «اگر به ترکیب و ساختار فطری فرزندانتان دست نزنید،فرزند به سوی راه خطا نمی رود و دین گریز نخواهد شد».

 

محقق و پژوهشگر علوم قرآنی افزود: انسان نسبت به همسر و فرزندانش مسؤول است، انسان باید در رفتار با خانواده اش حدود را نگه دارد، اسلام، سختگیری‌ها و سهل گیری های نابه جا را رد می کند.

 

حجت الاسلام نخاولی یادآور شد: آن علمی سودمند است که انسان را در درون خود بازیابی کند. علم با منشأ ملکوتی این قابلیت را دارد تا نفس شما را با وسائط فیض الهی تغییر دهد. در درون تمام موجودات، حق تعالی با همه اسماء و اوصافش حضور دارد. فطرت انسان به منزله قرآن تکوینی و قرآن کریم نیز به منزله حجت بیرونی برای هدایت ما در سطح عالم تشریح شده است.

 

وی در ادامه به بررسی لغوی دین در میان جوامع بشری پرداخت و خاطرنشان کرد: کلمه دین در معنای اصلی یعنی خضوع و گردن سپاری در برابر یک قانون و ضابطه را گویند، در دین دو رکن؛ یکی قوانین معین و دیگری ذلت و گردن سپاری در برابر قانون وجود دارد. پس با این احتساب، کلمه «مالک یوم الدین» مالک روز جزا نیست بلکه به معنای انقیاد و گردن سپاری در برابر امر خدا در روز قیامت است.

 

حجت الاسلام نخاولی در ادامه تأکید کرد: بندگانی در برابر خدا خشیت خواهد کرد که نسبت به حقیقت دین، علم و معرفت پیدا کنند، خشیت با خوف تفاوت دارد، خشیت در برابر هیبت معنا پیدا می کند و به انسان احساس حقارت و کوچکی در برابر عظمت حق تعالی می دهد.

 

این کارشناس دینی اظهار کرد: در معنای اصطلاحی دین چندین نکته وجود دارد، برای کلمه دین حدود 200 تعریف از علوم جامعه شناسی تا روانشناسی وجود دارد که دارای اشکالات مشترکی است.از جمله اشکالات این است که به باطل و یا حق بودن دین اشاره ای نشده است.مورد دیگر عدم جامعیت آن است، یعنی هر علمی از منظر خود برای دین تعاریفی در نظر گرفته است.

 

وی تصریح کرد: یکی از خصوصیات این است که تعاریف مطرح شده جامع و مانع نیست و هر فرقه یا دینی در آن جا می‌گیرد در صورتی که تعریف دین باید منطبق بر حقانیت آن باشد.

 

حجت الاسلام نخاولی به سومین اشکال مشترک در تعاریف دین پرداخت و ابراز کرد: نگاه این علوم به دین برون دینی است که خود سبب دور شدن از معنای حقیقی آن می شود، به طور مثال گیسلر، فیلسوف غربی دین را آگاهی از امر متعالی تعریف می کند و از بطن دین اطلاعی در اختیار جامعه قرار نمی دهد.

 

وی به بررسی تعاریف دین بین اندیشمندان و علمای جهان اسلام پرداخت و تصریح کرد: مرحوم علامه طباطبایی و سایر مفسرین فقید، دین را راه و روش زندگی سعادتمندانه در دنیا و آخرت می دانند و نهایت آن را سیر به سوی خدا تعریف می کنند. با این تعاریف، باید از دینی که ملازم رشد نفوس بشر به سوی حق تعالی است پیروی کرد./930/202/ب2

ارسال نظرات