۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱
کد خبر: ۲۹۷۱۳۱
حجت الاسلام پناهیان:

دین بدون نیت اقامه نمی‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با اشاره به اهمیت نیت در اعمال، گفت: براساس فرموده امام‌کاظم(ع) دین بدون داشتن نیت مانند بدنی است که روح ندارد.
حجت الاسلام عليرضا پناهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان در مراسم سوگواری امام حسین(ع) که شامگاه چهارشنبه در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد با اشاره به رابطه دین و نیات، گفت: امام کاظم(ع) فرمود؛ همانطور که جسد بدون روح مرده است، دین نیز بدون نیت مانند مردار می ماند، همانطور که دین اقامه نمی شود با نیت، نیت نیز بدون عقل محقق نمی شود.

 

حجت الاسلام پناهیان با اشاره مفهوم نیت، ابراز داشت: نیت عملی ذهنی به اضافه یک اراده ذهنی است، پیوند بین ذهن و گرایش در یک جهت محسوس انسان را به قدرت لایتناهی متصل می کند.

 

وی افزود: دین قوای درونی را تقویت می کند، ذهن مرور کوتاهی بر هدف انجام می دهد و سپس قلب انسان در حد یک اراده قلبی کار را برای خداوند انجام می دهد، اگر عضلات روح حرکت کنند انسان بسیار خوشحال و شاداب خواهد شد.

 

استاد حوزه علمیه در ادامه سخنان خود تصریح کرد: باید توجه شود مادی گرایان حسرت زندگی یک روز زندگی مومنین در ایام عاشورا را دارند، گفته می شود بهتر است روی خاک تربت امام حسین(ع) سجده کنیم و البته این موضوع برای برخی افراد شرقی مورد توجه است، ما باید به این موضوع توجه بیشتری کنیم.

 

وی ادامه داد: اگر انسان نیت «قربه الی الله» در اعمالش انجام دهد عمل و مکان او مقدس می شود، به این دلیل است که مکان نماز مومن بسیار نورانی است، روایت داریم صدای قرآن در خانه ها بلند باشد، ما باید در خانه خود روضه بگیریم.

 

با بیان اینکه نقطه آغاز عروج شهدا از نیات آنها سرچشمه می گرفت، تاکید کرد: فردی مانند شهید ابراهیم هادی اعمال بزرگی را انجام می داد و پنهان می کرد، تفاوت میان اعمال در نیت است.

 

با اشاره به جایگاه نیت در قیامت، ابراز داشت: آیت الله بهجت(ره) می فرماید؛ یک فردی هرچقدر درس خواند به جایی نرسیده بود و پس از مرگش، او را در خواب دیدم، در آن دنیا مراجع پای درست او می نشستند، آن فرد در جواب سوال من که چگونه به این مقام رسیدی، گفت: من در دنیا دوست داشتم به دین خدمت کنم و هرآنچه خداوند به دلیل کمی استعدادم در دنیا به من نداد در این دنیا جبران کرد، علماء باید در ابتدا پای درس من بنشینند و سپس به محضر اهل بیت(ع) بروند.

 

وی افزود: روایت داریم برخی تا ابد در عذاب هستند، برخی از انسان ها اگر در عالم بمانند تا آخر گناه انجام می دهند و برخی اگر تا آخر در دنیا بمانند بنده خدا باقی خواهند ماند و این فرد تا ابد در بهشت خواهد ماند.

 

در ادامه سخنان خویش ابراز داشت: اگر به برخی از فیلم های شرقی نگاه شود افزایش نیروی بدنی دیده می شود، اگرچه ممکن است از قدرت بدنی سوء استفاده کنند، مومنین به تمرین پنج گانه امر شده‌اند، به طور مثال نباید مقابل درب نماز خواند، در مسجد و هنگام نماز به غیر از امام جماعت نباید ذکر بگوید، آداب مختلفی برای نماز خواندن وجود دارد.

 

وی با بیان اینکه نماز یک حرکت تکراری است، تاکید کرد: تکراری بودن نماز به این دلیل است که موضوع جذابی برای انسان نداشته باشد، برای اینکه انسان باید از درون قدرت خویش را افزایش دهد، اگر انسان به سراغ سخنرانی های جذاب برود خودش را ضعیف کرده است.

 

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به احوال علما، اظهار داشت: علامه طباطبائی(ره) به هنگام هوشیاری عمل چشم خویش را انجام دادند، موسیقی به دلیل جلب توجه خود انسان را ضعیف می کند.

 

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان باید قدرت توجه خویش را افزایش دهد، افزود: این قوای انسانی است که باید بیدار شود، برخی از افراد نابینا قدرت های عجیبی دارند، این ها جزو قوای روحی انسان است.

 

وی افزود: از امام علی(ع) سوال کردند درب خیبر را با چه قدتی برداشتید، حضرت فرمود؛ با قدرت روحی، به خاطر خدا زندگی کردن در مرحله نیت زندگی انسان را متحول می کند، اگر بر روی نیت الهی کار کنیم به کهکشان ها متصل می شویم و استعدادهای انسان شکوفا می شود.

 

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه ضعف روحی بسیار ناپسند است، گفت: موسیقی قوای مادی انسان را کاهش می دهد و جوانی انسان زودتر از بین می رود، اسلام که یک موضوع بی خود را حرام نمی داند./811/202/ب1

ارسال نظرات