۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۷
کد خبر: ۲۹۷۰۹۳
امام جمعه موقت مشهد هشدار داد؛

تلاش دشمن برای آلوده کردن عزای حسینی به خرافات/ قمه زنی مورد تأیید عقل و شرع نیست

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت مشهد بیا بان این که قمه زنی جزء خرافات است، گفت: دشمن سعی و تلاش زیادی برای آلوده کردن عزای حسینی به خرافات دارد، خرافات از جمله قمه زنی در عاشورا، اعمالی است که مورد تأیید عقل و شرع نیست.
حجت الاسلام فرزانه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدباقر فرزانه، امام جمعه موقت مشهد، شب گذشته در سلسله برنامه های تبلیغی مذهبی محرم الحرام حرم مطهر رضوی در رواق امام خمینی(ره) با بیان آثار گریه عاشقانه بر سیدالشهدا(ع)، اظهار کرد: به واسطه گریه از روی عشق و محبت بر سیدالشهدا(ع) گناهان از پرونده انسان پاک می شود، جز حق الناس که با گریه بر حسین(ع) پاک و محو نمی شود.

 

آثار گریه بر سیدالشهدا

وی افزود: گریه عاشقانه بر اباعبدالله(ع) انسان غافل را بیدار، انسان اسیر را آزاد و انسان ساکت و راکد را متحرک می کند، همچنین کینه و تنفر انسان را ازدشمنان و یزیدیان بیشتر می کند و مانند نهر کوچکی انسان را به دریای بی کران ایمان و تقوای ابی عبدالله وصل می کند.

 

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی ادامه داد: این گریه انسان را آخرت گرا می کند، دل اسیر دنیا را آزاد و عشق به دنیا را از انسان می گیرد.

 

وی با بیان این که آثار این گریه مشروط به چند شرط محقق شود، عنوان کرد: افرادی که به ائمه عشق می ورزند و به این خاندان محبت و ارادت دارند، در حد ظرفیت خود به اعمالی که آن ها انجام داده اند عمل کند و سبک زندگی، علاقه و اخلاقش همانند آن ها باشد.

 

حجت الاسلام فرزانه خاطرنشان کرد: این امر امکان پذیر است، چنان که با گذشت بیش از 30 سال از انقلاب، ایران اسلامی از راه ائمه اطهار(ع) پیروی کرده و در ابعاد گوناگون مانند آن ها عمل می کند.

 

وی با اشاره به این که گناه مانع حرکت در خط ائمه (ع) و پیروی از آن ها است، گفت: به فرموده امیرمؤمنان علی(ع) «کسی که می خواهد ثواب حب و دوست داشتن ما را به ما ببرد همانند ما زندگی کند و مراقب باشد به گناه آلوده نشود که این بهترین چیز در دنیا و آخرت است».

 

آلوده نشدن عزای حسینی به خرافات

امام جمعه موقت مشهد افزود: عشق و علاقه به امام حسین(ع) آلوده به خرافات نشود، خرافات کاری است که نه عقل تأیید می کند، نه علم و دانش و نه مورد تأیید قرآن، سنت پیامبر(ص) و اهل بیت است.

 

وی با بیان این که سلسله اعمالی از جمله قمه زنی به طور قطع از خرافات است و مورد قبول عقل، شرع و علم نیست، اظهار کرد: نباید فضای نورانی بهشتی و عزاداری امام حسین(ع) در عاشورا را با خرافات آلوده کرد، بنابراین از انجام خرافات در این حرکت عظیم و بی نظیر عاشورا دوری و پرهیز کنید که اجرش را از بین می برد.

 

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی با بیان این که دشمن سعی و تلاش زیادی برای آلوده کردن عزای حسینی به خرافات دارد، مطرح کرد: جوانی در لباس روحانیت به عنوان طلبه ای در یک شبکه تلویزیونی انگیس ظاهر شده و بر قمه زنی به عنوان کاری زیبا در عاشورا تأکید می کرد؛ این مسائل ساختگی است، چنین کارهای دینی از سوی انگلیس باورکردنی نیست و نمی تواند در راه تقوا و دین باشد.

 

وی با تأکید بر این که عشق و گریه به امام حسین(ع) نباید به دروغ آلوده شود، ادامه داد: گریاندن مردم به هر قیمت، با هر وسیله و شیوه ای جایز نیست یعنی مرتکب گناه کبیره دروغ شویم تا مردم گریه کنند در حالی که راه های زیبایی برای ابراز عشق به ائمه وجود دارد.

 

دروغ نبستن به اهل بیت

حجت الاسلام فرزانه خاطرنشان کرد: نباید محبت به ایشان به آلوده دروغ شود و دروغ بستن به امام حسین(ع)، حضرت زینب(س)، به حضرت قاسم و حضرت ابوالفضل برای گریاندن مردم کار درستی نیست.

 

امام جمعه موقت مشهد عنوان کرد: از جمله کارهایی که گریه بر امام را در عاشورا و عشق به امام را بی اثر کند، تلاش برخی گویندگان و مداحان است تا رابطه، اتصال، وابستگی و پیوستگی که بین انقلاب اسلامی با عاشورا هست، را قطع کنند در حالی که رهبر این انقلاب از عاشورا الگو گرفت و آن را به عاشورای حسینی متصل کرد، راه امام راحل راه امام حسین(ع) و هدفشان هدف ایشان بود.

 

وی افزود: برخی امروز به عنوان یک گوینده، روحانی یا مداح طوری در عاشورا سخنرانی می کنند که انقلاب با عاشورا ارتباطی ندارد و منکر خون شهدای انقلاب شده که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است، در صورتی که اگر پیر و جوان این انقلاب را عاشورایی نمی دید در راه پیروزی آن گام برنمی داشت.

 

حجت الاسلام فرزانه با اشاره به ریا در مجالس عزاداری، تجمل و تشریفات، تأکید کرد: این مجالس در عین سادگی، بدون تکلف و زیبایی برگزار شود، برای مستمع و کسانی وارد مجلس می شود زحمت ایجاد نشود.

 

سازگار نبودن تجملات با پیام عاشورا

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی افزود: به طور مثال گاهی برای پرده ای که پشت سر مداح و سخنران نصب می شود هزینه گزاف و سنگینی پرداخت شده است، حسینیه بزرگ ساختن ایرادی ندارد اما دست از ریا، تجمل و زرق و برق که سازگاری با پیام امام ندارد، باید برداشته شود.

 

وی تصریح کرد: نباید به نام امام حسین(ع) تجمل گرایی و اسراف کرد، نباید سادگی، شکوه و عظمت از مجالس امام حسین(ع) گرفته شود چنان که در دوران پهلوی با وجود برگزاری مجالس عزاداری در زیرزمین های منازل، در عین سادگی دارای شکوه و عظمت بود.

 

امام جمعه موقت مشهد با تأکید بر الگو قرار دادن عاشورا در سه بخش عقاید، احکام و اخلاق، اظهار کرد: به نقل از شهید آیت الله مطهری عاشورای حسینی واقعه ای چندساعته نبود بلکه برخی معتقدند طی دوساعت سپاه 72 نفره امام حسین(ع) با لشکر 120 هزار نفری دشمن جنگیدند که در این دوساعت امام و یارانشان موفق شدند اسلام را در سه بخش عقاید، احکام و اخلاق در حد اعلی پیاده کنند.

 

بی نظیر بودن قیام عاشورا در تاریخ اسلام

وی افزود: مقاومت در برابر ظلم و نفس از فضائل اخلاقی است، مقاومت عاشوراییان در طول تاریخ اسلام بی نظیر است، برترین حکم الهی یعنی «امربه معروف و نهی از منکر» در هیچ قسمتی از تاریخ اسلام آن طوری که در عاشورا پیاده شد، اجرا نشده است.

 

حجت الاسلام فرزانه ابراز کرد: اسلام در سه بخش عقاید یعنی ایمان، فضائل اخلاقی و احکام در این دوساعت گونه ای پیاده شد که در تاریخ اسلام و تاکنون نیز بی سابقه بوده است./1308/201/ب1

ارسال نظرات