۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۴
کد خبر: ۲۹۷۰۶۷
استاد حوزه علمیه قم:

نباید به نام نصیحت و انتقاد آبروی برادران دینی خود را ببریم

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام مقدم، نصیحت و انتقاد را با ریختن آبروی برادران دینی متفاوت خواند و گفت: گناه ریختن آبروی دین و نظام اسلامی بسیار سنگین است؛ بنابراین در مواردی که انسان احساس می‌کند اطلاع و آگاهی کافی ندارد، سکوت کند، همان گونه که سیره بزرگان دین و علمای اخلاق در موارد مشکوک، سکوت و کسب آگاهی بوده است.
پرديسان قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مقدم، استاد حوزه علمیه قم در مراسم عزاداری شب هشتم محرم که در مسجد امام صادق(ع) منطقه پردیسان برگزار شد، با اشاره به اهمیت حفظ آبروی مؤمنان اظهار داشت: برخی افراد از روی عقده‌گشایی آبروی دیگران را می‌برند که ناشی از خباثت روح و هوای نفس است.

 

وی به وسعت روح و قلب سلیم اولیای الهی اشاره کرد و ابراز داشت: علما و بزرگان دینی برای مردم، اموال و آبروی آنها ارزش‌ قائل بودند، احتیاط، مراقبه و دقت نظر داشتند و مردم را اذیت نمی‌کردند.

 

حجت الاسلام مقدم افزود: امام خمینی(ره) که برای طلاب درس اخلاق می‌گفتند، روزی برای درس وارد مدرسه شدند، اما با مشاهده کفش‌های در بدو ورود به کلاس، برای رعایت حق‌الناس وارد کلاس نشدند و درس را تعطیل کردند.

 

وی در ادامه یکی از ابزارهای ریختن آبرو را تهمت زدن به دیگران خواند و تصریح کرد: امام صادق(ع) فرمودند «هنگامی که فردی به برادر مؤمنش تهمت می‌زند، ایمان در قلبش همانند یخ، آب می‌شود»،‌از این‌رو باید مراقب آبروی همسر، همسایه، برادران و خواهران دینی‌اش باشد.

 

استاد حوزه علمیه قم، تهمت زدن به دیگران را مایه شکسته شدن حریم‌ها دانست و یادآور شد: تهمت زدن به دیگران، نور ایمان را در قلب انسان خاموش می‌کند و حرمت‌ها و هنجارهای میان افراد را از بین می‌برد.

 

وی نهی از منکر را با ریختن آبروی برادران دینی متفاوت خواند و تأکید کرد: انسان حق ندارد به دلیل نصیحت یا انتقاد از کسی، آبرویش را در پیش دیگران از بین ببرد؛ زیرا باطن افراد در پیشگاه خداوند محفوظ است و نباید به راحتی به فاسق بودن کسی حکم کرد.

 

حجت الاسلام مقدم، گناه ریختن عزت و آبروی دین و نظام اسلامی بسیار سنگین دانست و افزود: انسان باید مراقب زبانش باشد و در مواردی که احساس می‌کند اطلاع و آگاهی کافی ندارد، سکوت کند، همان گونه که سیره علمای اخلاق و بزرگان دینی این بوده است که در موارد مشکوک، سکوت را ترجیح می‌دادند. 

 

وی سخن چینی را از گناهان زبان برشمرد و گفت: طبق روایت نبوی(ص)، سخن چینان، میان برادران دینی فاصله می‌اندازند و گناه سخن چینی یکی از هفتاد گناه زبان است که انسان باید مراقب زبانش باشد./908/پ202/ف

ارسال نظرات