۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۵
کد خبر: ۲۹۷۰۴۹
همزمان با دهه دوم محرم؛

سومین سوگواره تعزیه در خراسان شمالی برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: همزمان با دهه دوم محرم امسال، سومین سوگواره تعزیه در استان به میزبانی بجنورد برگزار می شود.
نخستين سوگواره تعزيه در خراسان شمالي

حسین ثابت قدم وحید، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد،  از برگزاری سومین سوگواره تعزیه در خراسان شمالی خبر داد و افزود: این سوگواره با شرکت گروه های تعزیه از شهرستان های مختلف استان همزمان با نیمه دوم ماه محرم، طی روزهای دهم تا چهاردهم آبان ماه برگزار می شود.

 

وی با اشاره به اینکه سومین سوگواره تعزیه در استان به میزبانی بجنورد و در محل تماشاخانه شمس به مدت پنج شب برگزار می شود، اضافه کرد: در این مدت پنج گروه برگزیده تعزیه از شهرستان های مختلف استان در محل این تماشاخانه به اجرای تعزیه می پردازند.

 

ثابت قدم وحید با بیان اینکه سومین سوگواره تعزیه در خراسان شمالی از جمله برنامه های محفل آیینی فرهنگ و هنر استان محسوب می شود، خاطرنشان کرد: در این مراسم معنوی تعزیه و برنامه های آیینی با رویکرد عاشورایی اجرا می شود.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی اظهار کرد: در شب پایانی سوگواره تعزیه استان نیز از تعزیه خوانان برتر خراسان شمالی تجلیل خواهد شد.

 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 39 گروه تعزیه با 240 نفر عضو در شهرستان های شیروان، بجنورد، اسفراین، مانه و سملقان، جاجرم و گرمه استان خراسان شمالی فعالیت می کنند، افزود: همزمان با برگزاری سومین سوگواره تعزیه در استان نخستین کارگاه آموزشی تعزیه خوانی نیز در بجنورد برگزار می شود.

 

ثابت قدم وحید با بیان اینکه این کارگاه آموزشی با حضور داوود فتحعلی بیگی، رییس انجمن تعزیه کشور برپا می شود، اضافه کرد: هدف از برگزاری دوره مزبور آموزش شیوه درست ارائه اشعار و اصطلاحات مناسب مد نظر اساتید در تعزیه به اعضای گروه های تعزیه فعال در خراسان شمالی است.

 

این مسؤول افزود: داوود فتحعلی بیگی کارگردان، نمایش‌نامه نویس و بازیگر نام آشنای کشور، فارغ‌‌التحصیل مقطع کارشناسی نمایش از دانشکده‌ هنرهای زیبای دانشگاه تهران، مدرس دانشگاه و یکی از پژوهشگران و صاحب نظران نمایش‌های آیینی سنتی کشور بوده و حضور اعضای گروه های تعزیه استان در دوره آموزشی با تدریس وی می تواند نقش مهمی در ارتقای توان علمی و فنی آنها داشته باشد.

 

به گفته وی کارگاه آموزشی تعزیه در بجنورد طی روزهای سیزدهم و چهاردهم آبان ماه برگزار می شود و در پایان این دوره نیز به شرکت کنندگان گواهینامه آموزشی اعطا خواهد شد.

 

ثابت قدم وحید با اشاره به اینکه در کارگاه مزبور فیلم تعزیه های برتر کشور برای شرکت کنندگان پخش می شود، افزود: در این کارگاه آموزشی دو روزه در خصوص موسیقی تعزیه نیز به صورت ویژه بحث و تبادل نظر می شود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در خاتمه با اشاره به فعالیت 39 گروه تعزیه در شهرستان های مختلف استان، اظهار کرد: افزون بر این در چند سال اخیر در خراسان شمالی، تعزیه ترک های شمال خراسان شمالی، تعزیه کردهای خراسان شمالی، تعزیه بنی اسد (بیل گردانی) و هنر تعزیه خوانی در بجنورد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

گفتنی است، تعزیه خوانی مجموعه نمایش های آیینی مذهبی برگرفته از رویدادهای تاریخی و حماسی واقعه جانسوز کربلا و شهادت امام حسین(ع) و یارانش است که از سوی هنرمندان تعزیه خوان به نمایش درمی آید./9314/303/ب1

ارسال نظرات