۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴
کد خبر: ۲۹۶۹۰۲
معاون فرهنگی مطبوعاتی ارشاد اسلامی اصفهان:

آسیب‌شناسی مجالس عزاداری، بزرگ‌ترین خدمت به اسلام و تشیع است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام ارزانی آسیب‌شناسی مجالس عزاداری و آسیب‌زدایی از آنها را بزرگ‌ترین خدمت به اسلام و تشیع دانست و گفت: آگاهی بخشی عزاداران نسبت به آسیب ها و راه های مبارزه با آن، وظیفه ای است که بر عهده روحانیان و به ویژه مبلغان دینی نهاده شده است.
حجت الاسلام امير ارزاني

حجت الاسلام امیر ارزانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، با بیان این که در سال های گذشته برخی عزاداری ها از محتوای غنی عاشورایی تهی شده است، گفت: برخی مواقع فلسفه عزاداری و سوگواری امام حسین(ع) که آموختن و مرور درس‌ها و پیام های قیام عاشورا است مورد توجه قرار نمی‌گیرد و گاه بیان آموزه های عاشورا به مقدمه‌ای برای جمع شدن مردم برای سینه‌زنی مبدل شده است در حالی که هدف اصلی عزاداری حسینی، شناخت چرایی این قیام و آشنایی با وظایف خویش در این زمان است و گرنه سینه زنی و زنجیر زنی صِرف، تأثیری در زنده نگه داشتن قیام نخواهد داشت.


معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان آسیب‌شناسی مجالس عزاداری و آسیب‌زدایی از آنها را بزرگ‌ترین خدمت به اسلام و تشیع دانست و افزود: آگاهی بخشی عزاداران نسبت به آسیب ها و راه های مبارزه با آن، وظیفه ای است که بر عهده روحانیان و بالاخص مبلغان دینی نهاده شده است.


وی مجالس عزاداری را در طول تاریخ منشأ رسیدن به حقیقت معرفی خاطرنشان کرد: برخی مواقع خواسته یا ناخواسته مجالس عزاداری امام حسین(ع) با آسیب هایی همراه شده که نه تنها عزاداری حسینی را از هدف اصلی خارج نموده بلکه گاه اصل عزاداری حسینی را زیر سؤال برده است.

 

حجت‌الاسلام ارزانی ادامه داد: تحریفات در قیام عاشورا از آسیب های جدی‌ای است که مجالس عزاداری را تحت الشعاع قرار داده و گاه محتوای اصلی آن را زیر سؤال می برد و این تحریفات گاه در قالب سخنرانی و کتاب می باشد و گاه در قالب شعر بروز می کند و رسم ها و شیوه های غلط در مراسم سوگواری اباعبدالله(ع) نظیر قمه زنی ها بهانه ای برای رسانه ها و فرصتی مناسب برای دست یابی دشمنان به اهدافشان از جمله شیعه هراسی است.


معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به روایت امام صادق(ع) اظهار کرد: ایشان ملاک حق و باطل و شناخت تحریف دین از غیر آن را به عهده علمای دین نهاده و ما را به متابعت از آنان سفارش کرده اند.

 

وی بیان کرد: متأسفانه اندک هیئاتی هستند که از شیوه‌های غیر منطقی از جمله قمه زنی، در مراسم عزاداری ابا عبدالله الحسین(ع) استفاده می‌کنند؛ قمه زنی در روز عاشورا باعث می‌شود دشمنان فرصت مناسبی برای تبلیغات ضد شیعیان به دست آورند درحالی که عزاداری امام حسین(ع) نماد ارزشمندی است و باید دقت شود که این مراسم به شیوه منطقی برگزار شود.


حجت الاسلام ارزانی تصریح کرد: در سال‌های گذشته با فیلم برداری از مراسم قمه زنی و پخش آن از طریق شبکه‌های تلویزیونی بیگانه از آن به عنوان رفتارهای غیرانسانی شیعیان یاد کرده و با استفاده از آن در مقابل اعتقادات شیعیان موضع‌گیری کردند.


معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: ما نباید با انجام رفتارهای غیر منطقی در مراسم عزاداری امام حسین(ع) به چهره واقعی ایشان خدشه وارد کنیم و مراسم عزاداری در ایام محرم  باید از روی آگاهی و شناخت دقیق و عمیق از امام حسین(ع) و اهداف ایشان برای حضور در صحنه عاشورا صورت گیرد.

 

وی خاطرنشان کردمداحان باید در این مراسم با بیان اهداف امام حسین(ع) در روز عاشورا بر ضرورت استفاده از رفتارهای مناسب در مراسم عزاداری ابا عبدالله الحسین(ع) تأکید کرده و آرمان‌های امام حسین(ع) را با مصادیق کنونی آن در جهان تطبیق دهند./1304/302/ب2

ارسال نظرات