حجتالاسلام والمسلمین میرباقری:
تفسیر واقعه عاشورا بر مبنای نزاع توحید و شرک امکانپذیر است
خبرگزاری رسا ـ رییس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه اساس توحید نفی شرک است، تفسیر واقعه عاشورا را بر مبنای نزاع توحید و شرک امکانپذیر دانست و گفت: حد وسط در نزاع بین سپاه توحید و سپاه شرک برابر نفاق است، نمیشود که موحد بود ولی درگیر با مشرک نشد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم، با بیان این که عصاره دعوت انبیا(ص) در لا اله الا الله خلاصه شده است، افزود: پیامبر(ص) وقتی دعوت خود را علنی کرد پرستش غیر خدا را به خطر حمله دشمنان تشبیه و رسالت خود را برای دفع این خطر عنوان کرد.
وی در بیان معنی توحید و موحد گفت: توحید یعنی همه ابعاد وجودی انسان در برابر خداوند خاشع و معترف به وحدانیت او باشند و از غیر خدا چیزی را نخواستن و از غیر او نترسیدن و همه حالات انسان عمل صالح بشود و این هنوز اول وادی توحید است.
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با بیان این که توحید یعنی همه حالات وجودی انسان بندگی خدا باشد، خاطرنشان کرد: عبودیت یعنی همه قوای انسان متناسب با بندگی خدا باشد و اطاعت محض کند و صفات رذیله مناسب بندگی نیست.
وی اظهار داشت: هر انسان به صورت مستقل از دیگران شدنی نیست که بتواند به سمت خدا برود زیرا آنچه از روایات و آیات فهمیده میشود این است که همه حقایق توحید در تبعیت از ولی خدا است و اگر تابع ولی خدا شویم موحد خواهیم بود.
استاد حوزه علمیه با بیان این که منظور از شجره طیبه کلمه توحید است، خاطرنشان کرد: توحید یک لفظ نیست بلکه حقیقتاٌ مانند یک درخت است که ریشه دارد و شاخ و برگ دارد و رشد میکند و ریشه آن پیامبر(ص) است و فرع ان امیرمؤمنان(ع) و شاخههای آن ائمه(ع) و برگهای آن شیعیان هستند که همه انبیا از اول تا آخر جزو برگ این درخت هستند و میوههایش هم علوم اهل بیت(ع) است ک موجب سعادت انسان میشود.
وی با اشاره به این که فقط یک شجره طیبه در دنیا وجود دارد، افزود: ورود به وادی توحید امتحان میخواهد و باید منیت و حب دنیا را کنار بگذاریم و موحد شدن با لفظ نیست بلکه باید با این شجره طیبه پیوند بخوریم و عملاٌ وارد وادی توحید شویم.
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری وادی کفر و شرک را هم دارای ائمه و شجره خبیثه دانست و اظهار داشت: اگر کسی گوشه چشمی هم به وادی شرک داشته باشد از وادی توحید خارج شده است و به شجره خبیثه پیوند خورده است و این درخت بر خلاف شجره طیبه فاقد ریشه است و ثبات ندارد و فانی خواهد بود.
وی با بیان این که اگر توحید را این گونه معنا کنیم که می خواهد خود را بسط دهد و از طرف دیگر شجره خبیثه هم می خواهد گسترش پیدا کند، گفت: در این صورت به محض ورود به وادی توحید وارد درگیری میان توحید و شرک شده ایم و نمیشود موحد بود و درگیر نشد.
رییس فرهنگستان علوم اسلامی با اشاره به این که این درگیری در باطن ما هم وجود دارد، خاطرنشان کرد: نفس از قوای ابلیس است که در وجود ما است و جهاد اکبر در وجود خود ما است و در ظاهر هم گاهی بروز میکند و جهاد ظاهری شکل میگیرد و نمی شود در این نزاع حد وسط را گرفت زیرا حد وسط یعنی نفاق که جزو قوای شیطان است.
وی با بیان این که نمیشود قرآن را جوری معنا کرد که آیات جهاد در آن نباشد، گفت: نمیشود نسبت به نفاق بی تفاوت باشیم حب و بغض و تولا و تبرا جزو ذات اسلام است زیرا تولا و تبرا از ارکان توحید است و اگر نباشد مؤمن کامل نمیشود و باید بر این مبنا عاشورا را تحلیل کرد./843/پ202/ی
ارسال نظرات