۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۱
کد خبر: ۲۹۶۲۶۲
در رادیو معارف بررسی شد؛

مسؤولیت ملائکه در مجالس عزاداری سیدالشهد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با اشاره به این که اگر انسان همراه با اباعبدالله شود فوق ملائکه سیر کرده است، افزود: ملائکه در مجلس اباعبدالله بالهای خود را زیر پای عزاداران اباعبدالله پهن می کنند و خضوع آنها هم خضوع واقعی است.
محرم و عزاداري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمد رضا نجفی‌نژاد، کارشناس مذهبی، در برنامه حقیقت جاودان که از رادیو معارف پخش شد، با بیان این که چرا اباعبدالله نصرت اجنه را برای خودشان قبول نکردند، گفت: می‌خواستند حرکتشان یک حرکت طبیعی باشد و از قدرت ماورائی در قیام استفاده نکنند چون کار امام غلبه ظاهری به دشمن نیست بلکه اتمام حجت است و انسان‌هایی که دعوت کردند برای این است که آنها عاقبت به خیر شوند.


وی خاطرنشان کرد: نکته دیگر این است که انسان کامل فقط ذات خداوند را می‌بیند و لا غیر و نگاهش را از ملائک هم می‌پوشد و فقط به خدا چشم می‌دوزد همانطور که حضرت ابراهیم(ع) کمک ملائک را در وقتی که می‌خواستند ایشان را در آتش بسوزانند قبول نکردند و در برخی جاها ذکر کرده اند که به خمسه طیبه متوسل شد و آتش ایشان را نسوزاند.

حجت الاسلام نجفی‌نژاد با اشاره به این که اگر انسان همراه با اباعبدالله شود فوق ملائکه سیر کرده است، افزود: به همین خاطر است که ملائکه در مجلس اباعبدالله بالهای خود را زیر پای عزاداران اباعبدالله پهن می کنند و خضوع آنها هم خضوع واقعی است و از روی تملق نیست زیرا آنها را فوق خود می‌دانند و عزاداران باید ارزش و قیمت خود را بدانند.

وی با بیان این که انسان کامل فقط به خدا متوسل می‌شود، گفت: ممکن است کمک خداوند به واسطه ملائکه باشد و درباره اباعبدالله هم درخواست از خدا است و این با درخواست از ملائکه فرق دارد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به وسعت علم امام حسین(ع) که وقایع آینده را به ملائک و اجنه گفتند، اظهار داشت: ملائکه گفتند تو امر کن ما اطاعت می کنیم و این درس است برای ما که باید نسبت به امر معصومین شنوا و مطیع باشیم پس شنیدن کلمات امام کافی نیست بلکه باید در متن زندگی به آن عمل کنیم و در مقابل، رفتار یهودیان است که حرف پیامبر را می‌شنیدند ولی می‌گفتند اطاعت نمی‌کنیم که نهایت عصیان است در مقابل حجت خدا.

وی با بیان این که علم امام فوق علم همه انسان هاست چون متصل به علم الهی است، گفت: قدرت امام هم فوق همه قدرت هاست و عظمت امام از همین جا فهمیده می شود که در عین حالی که می داند که در آینده چه می‌شود باز هم از خدا اطاعت می‌کند و از قدرت ماورائی خود استفاده نمی کند و این هنر امام است.

استاد حوزه علمیه افزود: اگر امام از قدرت خود استفاده نمی کند به این خاطر است که می‌خواهد بر مردم اقامه بینه کند و اگر قرار به درگیری و استفاده از تمام قدرت بود خود امام حسین(ع) فرمودند قدرت من از شما بیشتر است.

وی با بیان این که ملائکه در ملاقاتشان درخواست همراهی و معیت با امام را داشتند، گفت: ملائکه آرزوی همراهی با اباعبدالله را داشتند ولی مقام بالای مع الحسینی که نصیب ملائک نشد نصیب برخی افراد شد و در دعای آخر زیارت عاشورا ما هم این درخواست را از خداوند می‌کنیم و همراهی با اهل بیت(ع) مقام بسیار بالایی است./843/پ202/ی
ارسال نظرات