۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۲۹۵۸۹۸
کارشناس ارشد رسانه و ادیان:

عربستان به دنبال عدم حضور ایران در حج است

خبرگزاری رسا ـ رائفی‌پور با بیان این‌که عربستان به دنبال عدم حضور ایران در حج است، گفت: اگر خود ایرانیان حضور خود در مناسک حج را کمرنگ کنند، عربستان با خیالی راحت سیاست های خود علیه ایران و شیعیان ادامه می‌دهد.
استاد رائفي پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، علی اکبر رائفی پور، کارشناس ارشد رسانه و ادیان امروز در همایش بصیرت عاشورایی با عنوان از کربلا تا منا در امامزاده سید محمد(ع) اظهار داشت: انتقال قدرت آل سعود از نسل حاضر به نسل سوم، کودتا علیه ملک سلیمان، پاسخی به شکست عربستان در سوریه و یمن، کشاندن ایران به پای جنگ، عدم حضور ایران در حج و ترس از ورود یمن به جنگ موشکی در عربستان از عمده دلایل رخ دادن حادثه منا است.


وی خاطرنشان کرد: در انتقال قدرت از نسل دوم به نسل سوم که طبق قانون عربستان فقط برادرهای فهد مانند ملک سلمان، ملک عبدالله و ملک نایف می توانند پادشاه شوند که هم اکنون این برادرها به علت کهولت سن در حال اتمام هستند و چون دموکراسی در عربستان وجود ندارد و حکومت پادشاهی بر آن حاکم است، ملک سلمان برای انتقال قدرت ابتدا محمد ابن نایف را ولیعهد کرد سپس به بهانه استعفای این شخص نوه برادر خود را در سمت ولیعهدی گمارد و پسر خود را جانشین وی کرد.


این استاد دانشگاه و کارشناس ارشد رسانه و ادیان ادامه داد: طبق قانون عربستان ولیعهد مسؤول برگزاری حج بوده و اگر حادثه ای در آن رخ بدهد، مسؤولیت آن با ولیعهد بوده که این حادثه در راستای کنار گذاشتن آن و آوردن پسر خود طبق قانون به سمت ولیعهدی است تا بتواند با این کار انتقال قدرت را انجام دهد.


وی افزود: احتمال دیگر نیز این است که عربستان پاسخی به شکست خود در منطقه از جمله سوریه و یمن داده باشد تا به این بهانه بتواند قدرت خود را به رخ بکشد. انتقام از ایران به علت حمایت از کشورهایی چون یمن و سوریه و صیهونیزم ستیزی یود که با این کار بتواند پای ایران را به ماجرا کشانده و جنگ خود را آغاز کند که این ایران در این اقدام هوشمندانه رقتار کرد.


ورائفی پور افزود: عدم حضور ایران در حج و کمرنگ شدن آن دیگر علت هایی است که می تواند عمدی بودن این اتفاق را اثبات کند، چراکه اگر خود ایرانیان حضور خود در مناسک حج را کمرنگ کنند، عربستان با خیالی راحت سیاست های خود علیه ایران و شیعیان ادامه می دهد.


وی افزود: حادثه منا از این جهت ها تا حدودی قابل پیش بینی بوده که دل همه آزادگان جهان را لرزاند و متاسفانه آنچه که باید در دنیا اطلاع می شد انجام نگرفت. عربستان در دهه 90 میلادی تجربه این چنینی را در کشتار یک هزار و 400 نفر از مسلمانان داشته و در این راستا این حادثه را توطئه چینی کرد.


رائفی پور گفت: طبق گفته شاهدان عینی این حادثه و اسناد پخش شده در شبکه های تلوزیون از جمله الجزیره این اتفاق ساعت هفت و نیم صبح رخ داده اما آمبولانس ها و کمک های امدادی ساعت 11 و نیم به محل حادثه می رسند که وقفه چهار ساعته در امداد رسانی مهم‌ترین علت بر عمدی بودن این حادثه است./935/202/ب2

ارسال نظرات