۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۲۹۵۸۸۹
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

عافیت طلبی جامعه نتیجه انزوای فرهنگ جهاد است/ قرارداد صلح با جبهه باطل به معنای آشتی و پایان مبارزه نیست

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، کوتاه آمدن و تسلیم شدن در برابر جریان باطل را ناکارآمد خواند و گفت: نوشتن قرارداد صلح میان ما و جبهه باطل، هرگز به معنای آشتی و پایان مبارزه نیست و هیچ انسان ساده لوحی نباید تصور کند مبارزه تمام شده است و به فکر میانجی‌گری میان جبهه حق و باطل باشد، زیرا تضاد و تعارض میان جبهه حق و باطل ذاتی و ماهوی است.
محمد عالم زاده نوري

حجت الاسلام محمد عالم زاده نوری، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به آثار فرهنگ جهاد و استکبار ستیزی اظهار داشت: در فرهنگ اسلامی از امت مسلمان، دو چیز خواسته شده است، نخست این که حق را تشخیص دهند و در گام بعد پای پرچم حق بمانند.

 

امام حسین(ع) جان داد و حیات و بقای اسلام را به دست آورد

وی به آثار ایستادگی امام حسین(ع) در نهضت عاشورا اشاره کرد و یادآور شد: سیدالشهدا(ع) جان خودش، اهل بیت(ع) و اصحابش را از دست داد و حیات و بقای اسلام را به دست آورد که این بسیار ارزنده است، بنابراین هر کدام از ائمه اطهار(ع)، اگر به جای امام حسین(ع) بودند، همین قیام را انجام می‌دادند، یعنی جان می‌دادند و دین را نگه می‌داشتند.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به وظیفه‌گرایی اهل بیت(ع) ابراز داشت: وظیفه‌گرایی که در فرهنگ اسلامی و در فرهنگ عاشورا بر آن تأکید می‌شود، وظیفه گرایی کور و بی‌هدف نیست و نوعی عقلانیت بر آن حاکم است، چنان که در ماجرای امام حسن(ع) و امام حسین(ع)، هر دو بزرگوار وظیفه‌گرایانه عمل کردند.

 

وی افزود: در مقام تشخیص وظیفه باید کاملا آگاهانه و نظر به نتیجه عمل کرد که اگر کسی در این مقام اشتباه کند، ضرر کرده است، همان گونه که امام خمینی(ره) متوجه بودند که با جانبازی عده‌ای انسان فداکار، یک نظام کفر و طاغوتی نابود می‌شود.

 

حجت الاسلام عالم زاده نوری با اشاره به انتفاضه مردم فلسطین یادآور شد: در حال حاضر جوان‌هایی که با سنگ در مقابل توپ، تانک و گلوله می‌ایستند، در واقع از یک آرمان دفاع می‌کنند، هر چند برخی از آنها جان خود را در این راه از دست می‌دهند، اما آرمان مبارزه با اسراییل و یک ظلم بین‌المللی زنده خواهد ماند و این ظلم بزرگ تاریخی فراموش نخواهد شد.

 

فراموشی و انزوای فرهنگ جهاد برای جامعه اسلامی خطرناک است

وی فراموشی و انزوای فرهنگ جهاد را برای جامعه اسلامی خطرناک خواند و تصریح کرد: اگر ما به دنبال دنیاطلبی، عافیت طلبی و هوس‌بازی باشیم، چنان که هر انسانی در حالت طبیعی دوست ندارد، راحتی و آسایش خودش را از دست بدهد، در این صورت، دشمن روز به روز مرزها را فتح خواهد کرد و جبهه حق را مغلوب می‌کند.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: اگر بتوانیم از طریق روش‌های ملایمتر و فرهنگی به نتیجه برسیم، به طور طبیعی آن روش‌ها را مقدم می‌کنیم، اما گاهی آن چنان راه بسته می‌شود که جز با اهدای خون باز نمی‌شود و دین در چنان موقعیت و جایگاهی بزرگی واقع شده است که زمانی لازم است انسان، حیات و تمام دارایی‌اش را در راه آن بدهد.

 

قرارداد صلح با جبهه باطل به معنای آشتی و پایان مبارزه نیست

وی کوتاه آمدن و تسلیم شدن در برابر جریان باطل را ناکارآمد خواند و تأکید کرد: جریان باطل هیچ گاه دست از دشمنی برنمی‌دارد، مگر این‌ که ما را ذلیل خودش کند و این مضمون آیه قرآن است که می‌فرماید «و لن ترضی عنک الیهود و لا النّصاری حتّی تتّبع ملّتهم»، تا شما تابع آیین آنها نشوید و اسیر و زیر دست آنها نباشید، از شما راضی نمی‌شوند و دست از دشمنی برنمی‌دارند.

 

حجت الاسلام عالم زاده نوری افزود: نوشتن قرارداد صلح میان ما و جبهه باطل، هرگز به معنای آشتی و پایان مبارزه نیست و هیچ انسان ساده لوحی نباید تصور کند مبارزه تمام شده است و به فکر میانجی‌گری میان جبهه حق  و باطل باشد، زیرا تضاد و تعارض میان جبهه حق و باطل ذاتی و ماهوی است./908/ت302/س

ارسال نظرات