۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳
کد خبر: ۲۹۵۷۸۱
استاد حوزه علمیه:

هدف از تحریم ها متفرق کردن مردم از ولایت است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام علمی حسینی گفت: آن هایی که فکر می کنند از حماسه حسینی درس مذاکره و سازش با استکبار را می توان آموخت، دچار اشتباه محاسباتی شده اند. این اشتباه به این خاطر است که آنها فقط با نگاه عقل و منطق دنیایی کربلا را درک کرده اند، درحالی که برای مطالعه نهضت عاشورا باید عشق و ایمان نیز دخیل باشد.
ولايت فقيه/1

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علمی حسینی در دومین شب از مراسم عزاداری دهه اول محرم که در محل مسجد امام رضا (ع) واقع در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، در جمع دانشجویان این دانشگاه گفت: در مقوله مبارزه با نفس، عنصر مهم تبعیت نکردن از امیال نفسانی است؛ چرا که پیروی از خواسته های نفس حتی اگر حلال هم باشد، دلبستگی به دنیا را در پی خواهد داشت.

 

وی افزود: اگر حضرت اباالفضل (ع) در روز تاسوعا توانست بر خواهش نفسانی خود غلبه کند و از آب شط ننوشد، به این خاطر بود که حضرت خود را با فرهنگ صیام رشد داده بود. مسلما عاقبت چنین نفس تزکیه شده ای، قرب به معبود و شهادت در راه خدا خواهد بود، چرا که در حدیثی از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است که والاترین عاقبت به خیری شهادت در راه خداست.

 

لازمه ولایتمداری، باور به گفتمان صیام است

حجت الاسلام علمی با اشاره به تحلیل های نادرستی که عده ای از حادثه عاشورا دارند، اظهار داشت: آن هایی که فکر می کنند از حماسه حسینی درس مذاکره و سازش با استکبار را می توان آموخت، دچار اشتباه محاسباتی شده اند. این اشتباه به این خاطر است که آنها فقط با نگاه عقل و منطق دنیایی کربلا را درک کرده اند، درحالی که برای مطالعه نهضت عاشورا باید عشق و ایمان نیز دخیل باشد.

 

وی افزود: اگر تمام حقوقدانان دنیا هم جمع شوند، نمی توانند بفهمند که چرا وقتی اباالفضل العباس (س) به کنار شط رسید، درحالی که تشنه بود از آن آب ننوشید. انسانی می تواند عمق ولایتمداری حضرت را درک کند که در مکتب قرآن، درس صیام آموخته باشد. این انسان می فهمد که نفس عباس بن علی (ع) صائم بود، یعنی کاملا مطیع و رام حضرت شده بود.

 

هدف از تحریم ها، متفرق کردن مردم از گرد ولایت است

حجت الاسلام علمی ضمن تبیین گفتمان صیام در جامعه امروز، وضعیت امروز جبهه حق و باطل را مشابه کربلای سال 61 هجری دانست و گفت: اگر یک ایرانی انقلابی با تفکر صیام بزرگ شده باشد، می تواند آخرین حربه دشمن را هم خنثی کند. امروز دشمن ضروری ترین مایحتاج ما را نیز تحریم کرده است تا ما را از گرد ولایت متفرق سازد؛ همانطور که در عاشورای سال 61 هجری، آب را هم بر یاران امام حسین (ع) بست تا ولایت مداری آنها را درهم بشکند.

 

وی ادامه داد: در آن روزهای سخت، تنها کسانی توانستند بر ایمان و عقیده خود استوار بمانند که نفس خود را با گفتمان صیام تربیت کرده بودند. اما آنهایی که فقط به فکر دنیای خود بودند، از زیر بار این تحریم شانه خالی کردند و امام خود را تنها گذاشتند؛ همانطور که امروز نیز عده ای حتی تحمل قطع آب خوردن خود را هم ندارند و برای فرار از شدائد، به راحتی دست از ایمان و عقیده خود می شویند.

 

معادباوری، رمز رستگاری یاران  امام حسین بود

حجت الاسلام علمی تلاش برای رفع مشکلات جامعه را امری پسندیده خواند و تصریح کرد: گاهی اوقات اجرای دستورات الهی انگیزه های اجتماعی دارند. مثلا امر به معروف و نهی از منکر فرمان خداست اما اگر فرد به نیت اصلاح جامعه نیز این واجب را اقامه کند، مورد پاداش قرار خواهد گرفت. حفظ حجاب، مبارزه با ظلم و حتی ادای زکات و اقامه حج نیز می تواند انگیزه های اجتماعی صحیح داشته باشد و انجام این فرائض با انگیزه های اجتماعی نیز امری پسندیده است.

 

 وی افزود: اما تعداد این موارد محدود است؛ طوری که بالاخره انسان در موقعیّتی قرار می گیرد که اقامه دستور پروردگار، به هیچ عنوان با منافع دنیوی اش مطابقت ندارد و هیچ انگیزه اجتماعی درکار نیست. در این حالت فقط افرادی که به معاد باور داشته باشند، می توانند کار درست را انجام بدهند. همانطور که یاران امام حسین (ع) بدون هیچ توجیه مادی گرایانه و فقط به کمک معادباوری خود از آزمون دشوار کربلا سربلند بیرون آمدند.

 

بصیرت، انسان ها را عاقبت به خیر یا عاقبت به شر می کند

حجت الاسلام علمی تاریخ صدراسلام را مملو از الگوها و عبرت های بصیرتی دانست و خاطرنشان کرد: در تاریخ صدر اسلام زبیر و سلمان فارسی دو شخصیت بزرگ و باسابقه هستند که هر دو از صحابه بزرگ پیامبر بودند و تا جایی شانه به شانه هم پیش آمدند اما با علنی شدن ولایت امیرمومنان، زبیر به جمع مخالفان ولایت پیوست و امتی را هم به گمراهی خود مبتلا کرد.

 

وی افزود: زبیر علیرغم مسلمان بودن، عقیده ای راکد و خشک داشت و همین رکود عقیدتی، سبب شد در برابر امام زمانش بایستد اما سلمان فارسی با وجود کافر بودن، عقیده ای روان و حق طلب داشت و در نهایت هم همین حق جویی، او را به دریای معرفت اهل بیت (ع) هدایت کرد. اساسا بصیرت، به معنای دوری از رکود عقیدتی و داشتن روحیه حق طلبی است و همین بصیرت هم انسان ها را عاقبت به خیر یا عاقبت به شر می کند .

 

حجت الاسلام علمی حسینی در انتها ابراز امیدواری کرد: ان شاء الله به برکت این بصیرت عاشورایی و ولایتمداری های مردم، ما نیز در زمره یاران امام زمان (ع) و شیعیان واقعی آن حضرت باشیم./863/202/ب1

ارسال نظرات