۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۱
کد خبر: ۲۹۵۳۴۳
معاون رییس جمهور در امور زنان مطرح کرد؛

نقض حقوق انسانی در حمله شیمیایی به سردشت

خبرگزاری رسا ـ معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: در حالی که در جنگ ها ضوابطی را برای حقوق انسانی وضع می کنند، در حمله شیمیایی به سردشت حقوق انسانی نقض شد.
خانم دکتر ملاوردي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شهیندخت ملاوردی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در نشست تجلیل از زنان ایثار گر و رونمایی از مستند «سپیده دمی که بومی لیمو می داد» که روز گذشته 22 مهر ماه در پژوهشگاه فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی اکران شد، با بیان اینکه فیلم عمق فاجعه حمله شیمیایی به سردشت را نشان داد، اظهار داشت: این مستند چشم ما را به حقایق صورت گرفته در سردشت باز کرد.

 

وی با بیان اینکه دروران نوجوانی خود را در سردشت طی کرده است، گفت: بعد از این حادثه به این فکر می کردم که دوستان خود را در این حادثه از دست داده ام.

 

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به جنایت های صورت گرفته در منطقه به نام دین، خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم تا دنیای بدون جنگ را شاهد باشیم.

 

ملاوردی با تأکید بر اینکه دفاع و جنگ از ابعاد مختلف قابل تحقیق و پژوهش است، عنوان کرد: نقض حقوق بشر دوستانه در حمله شیمیایی در سردشت رخ داد، در جنگ ها برای حقوق انسانی ضوابطی را حاکم هستند تمایز بین نظامی ها و  غیر نظامی ها و عدم استفاده از سلاح های نامتعارف از این قوانین بوده است اما در این جنگ هیج اصل و اصولی حاکم نبوده است و ضوابط حقوق انسانی نقض شد.

 

وی با اشاره به تبعات ناشی از جنگ تحمیلی، گفت: بعد از پایان جنگ تبعات آن پایان نیافت و ادامه مشکلات بعد از آن را شاهد هستیم، سال ها طول می کشد که به ارزش صلح و آرامشی که به آن رسیده ایم، پی ببریم.

 

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: آرامش امروز را مدیون خون ها و جان فشانی ها شهیدانی هستیم که بخشی از آنها زن ها هستند.

 

ملاوردی با بیان اینکه اولین قربانیان زنان و کودکان هستند، گفت: زمانی که مردان در خط اول مبارزه بودند زنان هم به عنوان پشتیبان و در خط حضور داشتند، در همایش پرواز پرستوها که در خرمشهر برگزار شد از زنانی که نماد مقاومت 45 روز خرمشهر بودند، تقدریر و قدرانی شد.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: زنان همراه و همگام با همسران و بردار در سال های دفاع مقدس جان برکف مبارزه کردند در حالی که جایگاه آنها به خوبی در جامعه شناسانده نشده است.

 

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه مردان و زنان نقش مربی گری و تربیت کنندگی موثر در ترویج صلح و آرامش دارند، اظهار داشت: زنان با سعه صدر و تساهل و تسامح به عنوان آموزگاران اولیه هستند، باید جایگاه مناسبی برای زنان در نظر گرفت تا نقش آنها در این زمینه مورد غفلت قرار نگیرد.

 

ملاوردی در پایان صحبت های خود با اشاره به حضور هفت هزار زن شهیده و جانباز و مصدوم شیمایی در کشور عنوان کرد: این زنان ایثارگر برای تحقق صلح زنان نقش مهمی داشتند و برای توسعه و امنیت و حقوق بشر تلاش بسیاری کردند./818/203/ب3

 

ارسال نظرات