متاسفانه در مدارس جنبه آموزش از پرورش قوی تر است
حجت الاسلام محمد مهدی حق شناس، معاون اجرایی طرح مدارس امین استان اصفهان، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، در توضیح ارتباط مشکلات اقتصادی در ایجاد معضلات اجتماعی، گفت: ریشه مسایل اقتصادی در زیاده خواهی خانواده ها و در فقر فرهنگی است و ریشه اعتقادی دارد.
وی ادامه داد: امام سجاد (ع) در آداب مستراح رفتن 25 دستورالعمل مستحب را ذکر کرده اند پس چطور می توان گفت که برای مشکلات اقتصادی، فرهنگی و رفتاری دستورالعمل نداریم همه این ها را داریم اما کسی انجام نمی دهد یا به آن ها توجه نمی شود و متاسفانه برای آن ارزش قائل نشده ایم.
معاون اجرایی طرح مدارس امین اصفهان، افزود: اگر فقر فرهنگی برطرف شود بسیاری از مسایل هم برطرف می شود و بنابر این مسؤولان هم باید فکری بکنند، به ویژه در مسایل آموزشی متاسفانه در آموزش وپرورش هم جنبه آموزش قوی تراست تا پرورش، پرورش یعنی چیدمان رفتاری، یعنی هنجارها، باید ها و نباید ها رابه فرد یاد بدهیم و بعداً از او بخواهیم.
حجت الاسلام حق شناس با تاکید بر لزوم اهمیت دادن بیشتر به پرورش به جای آموزش محض، اظهار داشت: در مدارس دروس فارسی، ریاضی و زبان درس داده می شود و فردا هم همان ها را از دانش آموزان می خواهیم، اما اگر یک حرکت اخلاقی را آموزش دهیم، فردا اجرای آن را از او نمی خواهیم و در بعد پرورشی ضعیف هستیم.
وی گفت: میزان تاثیرگذاری مدرسان و معلمان پرورشی در مدارس بالاست و این نیروها خیلی زحمت کش هستند و ما به عنوان مجریان طرح مدارس امین در استان و به کارگیری روحانیان حوزه های علمیه در حل معضلات اجتماعی و اعتقادی نوجوانان و جوانان آن ها را موازی کار نمی دانیم.
کارشناس مذهبی حوزه علمیه، ابراز داشت: ما در کنار نیروها و معلمان پرورشی هستیم و اگر معلمان پرورشی و روحانیان طرح مدارس امین مستقر در آموزش و پرورش با هم هماهنگ بشوند می توانند راندمان بالایی داشته باشند و قطعاً در حل معضلات و مشکلات دانش آموزان پیشرفت بهتری خواهیم داشت./869/302/ب3