۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۲۹۳۷۷۶
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

دانشمدان شیعه علم طب را برای معرفت به ساحت قدسی خداوند تحصیل می‌کردند

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دانشمدان مسلمان شیعه علم طب را نه برای درآمد و شهرت بلکه برای معرفت به ساحت قدسی خداوند تحصیل کرده و آموزش می‌دادند تا بیشتر به عظمت خداوند پی ببرند.
رجبي دواني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد حسن رجبی دوانی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش از ظهر امروز در همایش سالانه بیوتروریسم و ضرورت احیای طب اسلامی با موضوع طب در اسلام که در فرهنگسرای امام برگزار شد، گفت: سلامت جامعه بشر در احکام الهی و تعالیم اسلام آمده است.

 

وی با اشاره به جایگاه طب در تمدن اسلامی افزود: تمام آنچه ما برای سعادت از جمله در بخش طب و سلامت نیاز داریم در تعالیم اهل‌بیت(ع) است.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: با ظهور اسلام پیامبر(ص) در کنار سایر تعالیم الهی مسائل بهداشت و سلامت مسلمانان نیز پرداخت به عنوان مثال روزه که به عنوان عامل سلامتی از سوی پیامبر(ص) عرضه شد که امروز نیز دانشمندان اذعان دارند که روزه برای سلامتی بسیار مؤثر است، نهی از پرخوری، کراهت نوشیدن نوشیدنی‌های بسیار گرم یا بسیار سرد در تعالیم پیامبر دیده می‌شود که با تحقیقات امروز نیز همخوانی دارد.

 

رجبی دوانی اظهار داشت: با تعالیم پیامبر(ص) مسائل بهداشت و سلامت به گونه‌ای در جامعه مسلمانان نهادینه شده بود که وقتی طبیبی به مدینه ‌آمده و مدتی در آنجا حضور داشته بیماری را نمی‌یابد چون مردم به دستورات بهداشتی پیامبر(ص) عمل کرده بودند.

 

وی بیان داشت: قرار بود بعد از پیامبر(ص) تعالیم ایشان در عرصه‌های مختلف از جمله در زمینه بهداشت و سلامت را اهل‌بیت(ع) در اختیار بگیرند اما در اثر خیانتی که به جایگاه اهل‌بیت(ع) شد بشریت در همه عرصه‌ها از جمله عرصه طب، بهداشت و سلامت خسارت دیدند.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز کرد: برای نهادینه شدن فرهنگی در جامعه نیاز به قدرت سیاسی است وقتی قدرت سیاسی را از اهل‌بیت(ع) گرفتند ما در عرصه طب حدیث داریم اما اگر اهل‌بیت(ع) در رأس حاکمیت بودند می‌توانستند در سطح جهانی آن را گسترش دهند که متاسفانه چنین نشد.

 

رجبی دوانی گفت: همه محققان بر این باورند که قرن چهارم و پنجم دوران طلایی تمدن اسلام و مسلمانان بلکه تمدن بشریت است دوره‌ای که دانشمندان با ارزشی در همه عرصه‌ها از جمله طب اسلامی به وجود می‌آیند که به برکت حاکمیت دولت شیعه ‌آل بویه بوده است.

 

وی افزود: بزرگ‌ترین آثار در عرصه پزشکی به محمدبن‌زکریایی رازی می‌رسد او کتابهای متعددی در طب نوشت تا مردم اگر به طبیب دست نداشتند تا حدی بیماری‌های خود را شناخته بتوانند از آن استفاده کنند همچنین ابن‌سینا کتاب قانون را برای شناخت بیماری‌های گوناگون پرداخته که تا 6 قرن در برترین مراکز علمی اروپا به عنوان بهترین متن پزشکی مورد تدریس و استفاده می‌گرفت.

 

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: ابن‌سینا پیش از آنکه طبیب باشد حافظ کل قرآن و فقیه برجسته‌ای بود که به چهار مذهب فتوای می‌داد بعد از آن رو به فلسفه آورده و سپس در عرصه طب به اوج می‌رسد.

 

 رجبی دوانی اظهار داشت: دانشمدان مسلمان شیعه علم طب را نه برای درآمد و شهرت بلکه برای معرفت به ساحت قدسی خداوند تحصیل کرده و آموزش می‌دادند تا بیشتر به عظمت خداوند پی ببرند.

 

وی افزود: شخصیت بزرگ شیعی خواجه نصیرالدین طوسی فقیه، فلیسوف، منجم، ریاضی‌دان و طبیب برجسته‌ای است حتی علامه حلی یک طبیب بزرگ هم بوده است اگر از مکتب اهل‌بیت(ع) درست بهره گرفته می‌شد در عرصه بهداشت تحولات بسیار عظیمی ایجاد شود.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: شیعیان در گذشته با بهره از اهل‌بیت(ع) به پیشرفت‌های بزرگی دست یافتند حتی زنانی را داشتیم که در عرصه پزشکی رشد کرده و دیگران از آنها بهره برده بودند.

 

رجبی دوانی ابراز کرد: برخلاف آنچه در غرب از دیر باز تا کنون مشاهده می‌شود طب اسلامی برای رفع مشکل از بندگان الهی بود در حالی که در غرب با کمال قساوت بیماری درست می‌کنند تا از طریق آن به سود و تجارت بپردازند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم نظام جمهوری اسلامی بر ایجاد تمدن نوین اسلامی در عرصه طب اسلامی اقدامات لازم را انجام دهد./807/202/ب2

ارسال نظرات