با محوریت واکاوی حضور کاراکترهای روحانی در فیلمهای سینمایی؛
سومین نشست روحانی و سینما برگزار شد
خبرگزاری رسا ـ سومین جلسه از سلسله نشست های "روحانی و سینما" با محور واکاوی حضور شخصیتها و کاراکترهای روحانی در فیلمها و همچنین حضور روحانیت در تولید آثار سینمایی برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری رسا، سومین جلسه از سلسله نشست های "روحانی و سینما" با محور واکاوی حضور شخصیتها و کاراکترهای روحانی در فیلمها و همچنین حضور روحانیت در تولید آثار سینمایی برگزار شد.
در این نشست که با حضور حامد محمدی (نویسنده و کارگردان سینما) و همچنین هادی نائیجی (نویسنده و کارگردان سینما) آغاز شد، در ابتدا به بحث نوع حضور روحانیت در سینما و محدودیت های آن پرداخته شد.
هادی نائیجی نویسنده و کارگردان فیلم "حق سکوت" در این باره گفت: تنها گزینه ای که برای پرداختن به روحانیت در سینما داریم زندگی ظاهری آن ها است. این که در طول سال های تحصیل، چه تحولات درونی و عقیدتی برای او اتفاق می افتد، خیلی جنبه دراماتیک ندارد و اگر هم داشته باشد من راه دراماتیزه کردنش را بلد نیستم.
وی ادامه داد: بخش اعظم روحانیت برای مردم جلوه بیرونی آن هاست و به همین دلیل است که در سینما هم به همین ابعاد پرداخته می شود. بازهم می گویم که تحولات کاراکتر روحانی، درونی است. آیا نویسنده می تواند این تحولات را روی کاغذ بیاورد؟ به نظر من نمی شود یا حداقل من راهش را نمی دانم. تنها راهی که وجود دارد این است که عوارض بیرونی آن را بررسی کنیم و درام را بر اساس آن ها طرح ریزی کنیم. مثل فقر و مهاجرت و تبعات دیگری که زندگی طلبگی برای او به همراه دارد.
در ادامه این نشست حامد محمدی، نویسنده فیلم سینمایی طلا و مس درباره شخصیت های روحانی فیلم نامه هایش گفت: نگا من به روحانیت فارغ از مصداق ها و کلی تر بود. من به انتهای راه روحانیت و الگوی کامل آن ها نگاه کردم؛ یعنی پیامبر(ص) امامان معصوم. کسانی که همان طور که در تاریخ آمده، از انجام هیچ کاری ابایی نداشتند و انجام انواع و اقسام کارهای یدی را از آن ها شنیده ایم.
کارگردان فیلم "فرشتهها با هم میآیند" با اشاره به شخصیت روحانی فیلمش با بازی جواد عزتی ادامه داد: بعد از نوشتن داستان طلا و مس، به نظرم آمد که کاراکتر دوست سید با بازی جواد عزتی در آن فیلم مغفول ماند و جای پرداخت بیشتری دارد. به همین دلیل هم در فیلم اولم یعنی فرشته ها با هم می آیند به زندگی این شخصیت پرداختم و خود او را هم برای ایفای این نقش انتخاب کردم.
محمدی با بیان اینکه در سینمای ایران و در فیلم های بسیاری، روحانی صرفا به عنوان یک تیپ دیده می شود و در همان حد می ماند. نائیجی درباره این پدیده گفت: واقعا هیچ اشکالی ندارد. ایرانی در میزانسن زندگی روزانه اش دراغلب صحنه ها با روحانیت سر و کار دارد و بالطبع در فیلم هم این اتفاق می افتد. روحانی تیپیکال در زندگی جاری مردم وجود دارد پس می تواند در سناریو و فیلم هم حضور داشته باشد.
وی در ادامه با اشاره به دیگر محدودیت ها و مشکلات یک نویسنده و کارگردان در این زمینه تاکید کرد: در بحث پرداختن به روحانیت خط قرمزهای زیادی هم وجود دارد. برخی ازجانب فضای فرهنگی و برخی هم از جانب حوزه های علمیه و مراکز مذهبی اعمال می شود. با این حال به نظر من مسئله اصلی در موضوع روحانیت مشکلات نویسنده برای دراماتیزه کردن این شخصیت است نه خطوط قرمز.
نائیجی ادامه داد: روحانی در ایران باید در مسند های مختلف قرار بگیرد تا درام های گوناکونی شکل بگیرد اما خب برای پرداختن به تعداد زیادی از این مسند های محدودیت هایی وجود دارد که دست فیلم ساز و نویسنده را می بندد./809/101/ب3
ارسال نظرات