۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۶
کد خبر: ۲۹۱۴۲۶
استاد حوزه علمیه قم:

مسأله ولایت دچار افراط و تفریط شده است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام میرباقری در حرم مطهر رضوی گفت: القاعده و داعش با افراط در مسأله امامت و ولایت امروز به راحتی سر مسلمانان را می برند و از طرفی یک مشت روشنفکر مآب، با دفاعی تفریطی جریان غدیر را قدیمی و کهنه می دانند که باید فراموش شود.
حجت الاسلام سيد حميد ميرباقري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید حمید میرباقری استاد حوزه علمیه قم همزمان با شب ولادت امام هادی(ع) در رواق امام خمینی(ره) با بیان این که متأسفانه در مسأله امامت و ولایت دچار افراط و تفریط شده‌ایم، اظهار کرد: برخی در دفاع از امامت و ولایت طوری عمل کردند که بسیاری از گروه های اسلامی را سینه دیوار گذاشته و ترک کرده اند، این نوع از دفاع از ولایت نه تنها تنیجه نداده و نمی دهد، بلکه گاهی نتیجه معکوس است.

 

افراط در ولایت

وی تصریح کرد: این مدل دفاع زمینه ساز سوء استفاده دشمن شد؛ مسأله شیعه و سنی مربوط به امروز و دیروز نیست، در طول سالیان گذشته دشمن از این مسأله استفاده کرده است.

 

استاد حوزه علمه قم مطرح کرد: اسلام و مسلمانان یک امپراتوری و قدرت جهانی بودند ترکیه، سوریه، لبنان و بسیاری از کشورهای تجزیه شده تحت لوای قدرت اسلام بود که انگلستان خبیث این استعمار پیر با برنامه ریزی روی جوان جاه طلب محمدبن عبدالوهاب ملعون شارب الخمر تمام میراث فرهنگی اسلام را از بین بردند.

 

وی خاطرنشان کرد: انگلستان برخلاف کشورهای استکباری دیگر شتاب زده عمل نمی کند، معمولا برنامه ریزی های بلندمدت دارد که نتیجه آن 50 تا 100 سال بعد حاصل می شود.

 

حجت الاسلام میرباقری بیان کرد: یک جوان مسیحی تازه مسلمان شده با بیان پیشینه و نشان دادن تاریخچه مکتب اسلام، ایمانش تقویت می شود و اعتقاداتش محکم تر از فردی است که تازه به اسلام گروییده هیچ چیزی از پیشینه دینش نمی داند.

 

سخنران حرم رضوی اظهار کرد: امروز یهود و مسیح چیزی به عنوان پیشینه خود ندارند و گرفتار خرافه و تحریف شده اند اما دین اسلام زنده است از این رو به بهانه تفرقه و جدایی با تأسیس آیین وهابیت بسیاری از میراث اسلامی را از بین بردند، از جمله حرم بقیع و قبر پدر حضرت محمد(ص) که با خاک یکسان شده است.

 

وی افزود: کشورهای اسلامی و امپراتوری عثمانی را تکه تکه و تجزیه کردند که دیگر قدرت مقابله با دشمن را ندارند، به بهانه تفرقه و مسأله ولایت مسلمانان چنان از هم جدا شدند که گاهی در حال طواف از دیگری متنفر بودند.

استاد حوزه علمه قم با اشاره به حادثه تلخ منا گفت: طبق نوشته یکی از مطبوعات کشور یکی از شاهدان عینی در این جریان نقل کرده است که در منا اگر با مجروحی مواجه و متوجه می شدند شیعه است، رهایش می کردند تا جان دهد.

 

وی ابراز کرد: آن ها مهمان خدا بودند به چه بهانه ای این بلا را سرشان آوردند، جنازه های مسلمان در حال احرام که دین دارند و شیعه است را روی هم انباشت کردند در حالی که جنازه مؤمن احترام دارد به همین دلیل سریع دفن می کنند.

 

حجت الاسلام میرباقری با اشاره به دفاع افراطی داعش از امامت بیان کرد: ریشه اختلاف و تفرقه ای به واسطه آیین وهابیت ایجاد شد، سپس القاعده و کم کم داعش که امروز به راحتی مسلمان سر مسلمان را می برد، ما در میدان دشمن بودیم و متوجه نشدیم چه بازی خطرناکی را به نفع آن ها انجام می دهیم.

 

روشنفکری و تفریط در ولایت

وی ادامه داد: دفاع تفریط آمیز از یک مشت روشنفکر مآب سرچشمه می گیرد که می گویند مسأله غدیر تاریخی و قدیمی است، هرچند حق امامت حضرت علی(ع) در آن زمان غصب شد و کس دیگری خلیفه شد، اما همه چیز گذشته و تمام شده است و موضوع حائز اهمیتی نیست که هرسال و همیشه آن را تکرار کنیم.

 

سخنران حرم مطهر رضوی اظهار کرد: آن ها نمی دانند حقیقت جریان امامت و ولایت چیست و گمان کردند مسأله و ولایت منحصر به حکومت و اداره جامعه بوده است و به جای امیرمؤمنان(ع) کس دیگری مدیر جامعه شده و نباید این جریان را مکرر بیان کرد آن ها در اشتباهند زیرا مسأله امامت و ولایت صرفا حکومت بود در این صورت ما هم می پذیرفتیم که این جریان نیاز به دنبال کردن ندارد.

 

حجت الاسلام میرباقری خاطرنشان کرد: مسأله امامت و ولایت ورای این مباحث است و و قابل قیاس با آن ها نیست، مسأله ای اعتقادی، کلامی، یک مسأله مهم دینی است نه مسأله ای جزیی و فرعی.

 

استاد حوزه علمه قم با بیان اهمیت اعتقادی امامت و ولایت، مطرح کرد: هیچ کس از مسلمانان و حتی غیر مسلمان تردید ندارد که در اداره جامعه وجود رهبر ضروری است و این موضوع را احدی انکار نمی کند.

 

شئون ولایت؛ رهبری، قضاوت، رسالت

وی با بیان این که پیامبر اکرم(ص) در زمان حیات خویش سه شأن و جایگاه داشتند، عنوان کرد: شأن «اداره جامعه» که بر مبنای آن فرماندار و استاندار عزل و نصب می کردند، جایگاه دوم ایشان «قضاوت به عدل» در نزاع ها، سرقت ها، جنایت و قتل های مردم بودو جایگاهی مهم تر از این دو  که پیغمبر(ص) در زمان حیات شأن رسالت و آوردن وحی، شریعت و دین را داشتند، قرآن کتاب سعادت و هدایت را برای مردم آوردندو واسطه وحی و پناه معظلات دینی مردم بودند.

 

حجت الاسلام میرباقری تصریح کرد: پیامبر(ص) در خصوص شأن دین با احدی مشورت نمی کرد طبق دستورات و گفته های الهی به مردم بیان و عمل می کردند، در قضاوت به عدل هم مشاوره ای با مردم نداشتند و طبق احکام الهی عمل می کردند اما در شرایطی که حکم خدا نبود با مردم مشورت می کرد مانند تعیین مکان برای جنگ ها و موارد مشابه.

 

وی با اشاره به جانشینی پیامبر(ص) بیان کرد: وقتی پیامبر اکرم(ص) از دنیا رفتند برای شأن اداره جامعه هرچند امیرمؤمنان علی(ع) را منصوب کرده بودند اما با مخالفت عده ای بالاخره یک نفر رهبر جامعه شد.

 

سخنران حرم مطهر رضوی ابراز کرد: مسأله امامت و ولایت منحصر به اداره جامعه، عزل و نصب فرماندار نیست، بلکه جایگاه های دیگر پیامبر(ص) یعنی قضاوت به عدل هم چنین آوردن وحی، آوردن پناه و مرجعیت دینی مردم نیازمند جانشین است؛ کسی که دین را برای مردم بیان کند، معظلات و شبهات مردم را حل کند.

 

امامت منحصر به اداره جامعه نیست

وی افزود: پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) تنها کلیات دین را برای مردم بیان کردند و فرصت زیادی نداشتند تا به جزییات و سؤالاتی که ممکن است مردم را دچار شبهه کند، بپردازند.

 

حجت الاسلام میرباقری ادامه داد: پیامبر اکرم(ص)23 سال مبعوث به رسالت بودند، که سه سال ابتدایی آن علنی نبود، 10 سال هم در مکه با کفار مشکل داشتند و عده قلیلی مسلمان شدند و در ده سال یعدی با استقبال مردم مدینه در این شهر حکومت تشکیل دادند اما در این مدت هم فرصتی برای بیان احکام و مسائل دینی نبود و ایشان بیشتر درگیر غزوه های بدر، احد، احزاب و جنگ با منافقان و یهودیان اطراف مدینه بودند از این رو فرصت و موقعیتی برای سؤالات مردم پیش نیامد.

 

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) در حالی از دنیا رفتند که بسیاری از جزییات دین مطرح نشده و بسیاری از معظلاتی که ممکن است برای نسل بعد سوال شود بی پاسخ مانده بود و جامعه از این نظر بلاتکلیف به نظر می رسید که پس از پیامبر(ص) چه کسی باید این معظلات را حل کند، چه کسی باید قرآن را برای مردم تبیین کند.

 

استاد حوزه علمه قم خاطرنشان کرد: کسانی که هیچ گونه کارشناسی و تخصصی نسبت به اسلام نداشتند به صرف این که جامعه را درست یا غلط اداره می کند آیا قادرند معظلات مردم را حل کند، می توانند مرجعیت دینی مردم باشند و قضاوت به عدل کنند؟!

 

وی افزود: تمام مسأله امامت و ولایت این است که جامعه همیشه نیازمند کارشناسی معصوم از خطا و لغزش است که بتواند تا روز قیامت مردم را با دین آشنا کند و به سعادت برساند از این رو غدیر همیشه زنده است.

 

حجت الاسلام میرباقری خاطرنشان کرد: بنابراین پس از پیامبر اکرم(ص) امیرمؤمنان حضرت علی(ع) را به امامت پذیرفتیم و پس از آن فرزندان ایشان تا امام هادی (ع) و در نهایت امروز که حضرت مهدی آل محمد(عج) که در غیبت به سر می برند./1308/201/ب3

ارسال نظرات