۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۲۹۰۷۰۵
امام جمعه اهل سنت شهرستان مانه و سملقان:

امور حج به سران کشورهای اسلامی واگذار شود/ حادثه منا نشانه بی‌تدبیری آل سعود

خبرگزاری رسا ـ عالم اهل سنت استان خراسان شمالی در واکنش به حادثه منا و بی کفایتی آل سعود در مدیریت بیت الله الحرام، گفت: باید مدیریت حج به سازمان همکاری اسلامی و سران کشورهای مسلمان واگذار شود.
آخوند عبدالله خوش نظر روحاني اهل سنت خراسان شمالي

آخوند عبدالله خوش نظر، امام جمعه اهل سنت شهرستان مانه و سملقان در استان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با تسلیت به خانواده ها و بازماندگان حجاج کشته شده در حادثه منا، اظهار کرد: متأسفانه موضوع حج که برنامه عبادی و سیاسی همه مسلمانان جهان است، امسال به فاجعه ای دردناک بدل شد.

 

وی اضافه کرد: رویداد و حادثه منا نشاگر بی تدبیری و بی کفایتی رژیم آل سعود در مدیریت حج و حرمین شریفین است، چرا که نمی توان بعد از سال ها سابقه در مدیریت حج از سوی حکام سعودی، آنها را بی تجربه بدانیم و اتفاق مزبور را نیز ناشی از تصادف قلمداد کنیم.

 

آخوند خوش نظر که مدیر حوزه علمیه ربانیه اهل سنت تازه یاب شهرستان مانه و سملقان خراسان شمالی نیز هست، با بیان اینکه حادثه طبیعی دانستن واقعه منا نادرست است، خاطرنشان کرد: همچنین اگر این واقعه را ناشی از بی تجربگی حاکمان سعودی در مدیریت امور حج بدانیم نیز غیرمنطقی است چرا که این رویداد تنها به دلیل بی کفایتی مسؤولان این کشور روی داده است.

 

وی تصریح کرد: حادثه حج تمتع امسال سبب ترس و وحشت مسلمانان شده و بیم آن می رود که در صورت عدم تغییر در مدیریت و نحوه ساز و کار برگزاری حج، در سال‌های آینده نیز شاهد این گونه حوادث تلخ باشیم.

 

این عضو شورای فتاوی اهل سنت استان خراسان شمالی با تأکید بر اینکه بایستی مدیریت امور حج به سازمان همکاری اسلامی واگذار شود، اضافه کرد: باید مدیریت امور حج و حرمین شریفین به سران کشورهای اسلامی واگذار شود چرا که دیگر اعتمادی به سران سعودی نیست.

 

آخوند خوش‌نظر خاطرنشان کرد: در مراسم حج مسلمانان از سراسر جهان به دور از هر گونه شائبه ای همه با یک لباس و شعار تنها برای لبیک به فرمان الهی، دور هم جمع می شوند اما متأسفانه امسال مزد اتحاد و یکرنگی خود را با بی لیاقتی آل سعود در مدیریت حج دریافت کردند.

 

وی با اشاره به اینکه مکه قبله همه مسلمانان جهان بوده و محبت حضرت محمد(ص) نیز در دل همه امت اسلام اعم از شیعه و سنی جای دارد، تصریح کرد: بر این اساس مکه و مدینه و حرمین شریفین ملک پدری آل سعود نیست که هر طور دوست داشته باشند رفتار کنند.

 

این عالم اهل سنت استان خراسان شمالی تأکید کرد: حکام سعودی بایستی در برابر این فاجعه به تمام مسلمانان جهان پاسخ دهند.

 

گفتنی است، پنجشنبه گذشته و در روز عید قربان، بروز حادثه ای در منا منجر به مرگ و یا مصدومیت شمار زیادی از حجاج بیت الله الحرام شد.

 

براساس آخرین آمار اعلام شده، شمار جان باختگان و مصدومان فاجعه منا به چهار هزار نفر رسیده که حدود نیمی از آنها جان خود را از دست داده اند، در این میان 131 زائر ایرانی جان باخته، 85 نفر مجروح شده و بیش از 360 زائر نیز مفقود شده اند.

 

بر اساس اعلام منابع رسمی، استان 900 هزار نفری خراسان شمالی که امسال 620 زائر حج تمتع داشت نیز در این واقعه 10کشته و پنج مفقود دارد.

 

در این حادثه سرزمین منا در پنج کیلومتری مکه مکرمه قربانگاه بیش از سه هزار حاجی پیش از پایان یافتن اعمال و مناسک حج تمتع شد.

 

حاجیانی که در ادامه مناسک حج امسال در سرزمین منا حضور یافته بودند با ازدیاد جمعیت ناشی از ناهماهنگی مواجه شدند و در پی آن حادثه ای مرگبار برای چندمین بار در سرزمین وحی به وقوع پیوست، حادثه ای که از 1990 به این سو، بدترین حادثه مرگ و میر حجاج به شمار می آید.

 

حجاج پس از برگزاری مراسم برائت از مشترکان و قرائت دعای عرفه از عرفات وارد مشعر الحرام می شوند و پس از پایان یک شب وقوف در مشعر بعد از اقامه نماز صبح عازم منی در نزدیکی این محل می شوند.

 

در حالی که شخصیت ها و مقامات کشورهای اسلامی بی تدبیری در تامین امنیت حجاج از سوی مقامات ذی ربط سعودی را عامل حادثه منا عنوان کرده اند، خالد الفالح، وزیر بهداشت عربستان، بی نظمی زائران خانه خدا را سبب وقوع حادثه مرگبار روز پنجشنبه در رمی جمرات در منا دانست.

 

پیش از این نیز به دنبال سقوط بالابر و کشته شدن107 نفر و زخمی شدن 230 نفر در حج امسال مقام های عربستان شرکت بن لادن را در این حادثه مقصر اعلام کردند.

 

هر چند اکنون آمار کشته ها و مصدومان حادثه منا منتشر شده اما منابع مختلف، از احتمال افزایش این آمار خبر می دهند البته ملک سلمان پادشاه عربستان روز پنجشنبه در پی وقوع حادثه مصیبت بار منا که در جریان آن صدها زائر بیت الله الحرام جان باختند، دستور داد در طرح های برگزاری مراسم سالانه حج، بازنگری شود.

 

سلمان در سخنانی که به صورت زنده از شبکه العربیه پخش می شد، گفت: خواستار تحقیق سریع درباره حادثه دردناک منا شده است./9314/302/ب2

ارسال نظرات