۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۲۸۷۷۹۳
حج ابراهیمی( 9)؛

حج تقابل مسلمانان با حکومت مادی شیطان است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه حج منافع زیادی برای جهان اسلام دارد، گفت: مناسک حج تقابل مسلمانان با حکومت شیطان است بنابراین حجاج از تمام اعمال خود در حج مراقبت جدی داشته باشند.
تشرف نخستين گروه جانبازان به مکه مکرمه

حجت‌الاسلام سیف‌الله یعقوبی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه در ایام حج برنامه‌های اجرایی کاروان‌ها به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که تمام اوقات حاجی در ایام حج پر از فضای معنوی شود، اظهار کرد: ایام حج ایامی است که به تعبیر مقام معظم رهبری زمان ناب بندگی است.

 

 استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه حجاج باید از این ایام استفاده کامل را ببرند، ابراز داشت: تجربه نشان داده است که زیارات نیمه‌شب و نمازهای سحرگاهی در مسجدالحرام و اماکن زیارتی حج موجب تقویت بعد معنوی این سفر شده و تحولات جدی را در مسیر زندگی و آینده دینی حجاج در بر خواهد داشت.

 

حجت‌الاسلام  یعقوبی با بیان اینکه در ایام حج اوایل صبح اول وقت در بقیع برای زیارت زائران باز است، اظهار داشت: حجاج باید این اوقات را قدر بدانند و برای تقویت ابعاد معنوی خود نهایت استفاده را ببرند چراکه حج فریضه‌ای انسان‌ساز است.

 

پژوهشگر حج با اشاره به اینکه پژوهش‌ها نشان داده است که حجاج نباید در ایام حج رها شوند تا اوقات را برنامه‌ریزی خود عمل کنند، ابراز داشت: ایام حج ایام‌الله است و باید در این ایام دین اسلام را به حجاج به معنای حقیقی شناساند.

 

وی با اشاره به اینکه  تبیین دقیق معارف حج برای حجاج موجب تقویت اسلام و رسیدن به درجه رفیع ایمان می‌شود، اظهار داشت: حج منافع زیادی برای جهان اسلام دارد.

 

حجت‌الاسلام یعقوبی با بیان اینکه تبیین منافع حج نیاز به شواهد عینی دارد، تصریح کرد: به‌عنوان‌مثال در ایران طبق رسوم معمول مردم حاجی که در شرف این سفر مبارک است از تمام نزدیکان و آشنایان دیدن می‌کنند و این خود موجب تقویت روابط اجتماعی و کاهش آسیب‌های آن شده است.

 

وی ادامه داد: این تأثیرات اجتماعی زمانی نمایان می‌شود که این حلالیت طلبیدن خود تمرینی است برای حرکت به‌سوی یک اقتصاد اسلامی چراکه در حسابرسی اموال در این ایام از سوی حجاج اقدام جدی می‌شود و در حقیقت مقدمات بندگی را حجاج می‌آموزند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه در وضعیت کنون باید اقتصاد ما هم  همین تمرین را در سطح ملی تجربه کند، گفت: اقتصاد مقاومتی فریضه‌ای است که مقام معظم رهبری صراحتاً به تبیین آن پرداختند بنابراین چرا حجاج ما برای تقویت جهان اسلام در یک حرکت دسته‌جمعی از بازار ایران برای تأمین سوغات خود اقدام نمی‌کنند.

 

حجت‌الاسلام یعقوبی با اشاره به آثاری که این اقدام در اقتصاد داخل به وجود می‌آورد، اظهار داشت: اگر همه این 64 هزار حاجی از بازار داخل برای تأمین سوغات اقدام کنند در حقیقت رکود در بازار ما در هرسال در ایام حج شکسته و این خود مقدمات شناخت اقتصاد اسلامی را برای عموم مردم فراهم می‌کند.

 

وی با اشاره به اهمیت وجود بازار اسلامی در وضعیت اطلس سیاسی و فرهنگی کنونی جهان اسلام تقویت بازار مسلمانان را یک راهبرد حیاتی دانست و گفت: حجاج در خود حج هم می‌توانند مقدمات این بازار اسلامی را فراهم آورند چراکه همین خرید سوغات‌ها در ایام حج با هدایت روحانیون کاروان‌ها می‌تواند برای تقویت اقتصادی بازارهای شیعیان مکه به کار گرفته شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به وجود بازارهای شیعی در مدینه منوره یادآور شد: با خرید از آن بازارها می‌توان از محل مصرف این اموال برای تقویت شیعیان مظلوم عربستان اطمینان حاصل کرد بنابراین با مدیریت روحانیون کاروان‌ها می‌تواند اتفاقات خوبی در این زمینه رقم بخورد.

 

وی با اشاره به اهمیت حفاظت از خطوط قرمز تقریب مذاهب در ایام حج از سوی حجاج این راهبرد اصولی را یک فریضه دینی دانست و گفت: تقریب مذاهب در حج یک محور است.

 

حجت‌الاسلام یعقوبی با اشاره به استقبال و حمایت علمای اهل سنت از فریضه تقریب مذاهب در حج ابراز داشت: علمای اهل سنتی که از کشورهای مختلف در ایام حج شرکت می‌کنند بارها اقرار کرده‌اند که ما علاقه بسیاری به شیعیان داریم و همچنین برخی از اهل سنت حاضر در این کنگره تقریب مذاهب حج می‌گفتند که ما در خیلی از نمازهای جمعه خود به شیعیان اقتدا می‌کنیم.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه وهابیت موضوعی متفاوت از جهان اسلام است، تصریح کرد: رأفت و رحمت یکی از مبانی اسلامی است که سنی و شیعه به آن اذعان دارند و حج یک محور عظیمی برای نشان دادن این رأفت است.

 

پژوهشگر حج با بیان اینکه کمک کردن به بازارهایی که در دست وهابیت است از خطوط قرمز ما در حج به شمار می‌رود، گفت: تعریف این خطوط قرمز یکی از اصول تقریب مذاهب اسلامی در حج است.

 

حجت‌الاسلام یعقوبی با بیان اینکه در حقیقت حج اصل آن وحدت است، گفت: همه باید با تلاش خود و برخورد صحیح خود با تبلیغ‌های سوء وهابیت در ایام حج مقابله کنیم و همین راهبرد بوده است که در ایام حج از حجاج ایرانی به دلیل استکبارستیزی و دقت در ممالک اسلامی از سوی مسلمانان سایر کشورهای اسلامی استقبال جدی می‌شود و مسلمانان زیادی از این امر در حج ابراز خوشحالی می‌کنند./921/ت302/ی

ارسال نظرات