۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۲۸۷۷۷۱
29 شهریور برگزار می‌شود؛

مراسم افتتاحیه حوزه علمیه استان تهران

خبرگزاری رسا ـ رییس شورای حوزه علمیه استان تهران از برگزاری مراسم افتتاحیه این حوزه با سخنرانی آیت‌الله جوادی آملی خبر داد.
حجت الاسلام والمسلمين رشاد حجت الاسلام والمسلمين رشاد حجت الاسلام والمسلمين رشاد حجت الاسلام والمسلمين رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد رییس شورای حوزه علمیه استان تهران در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در مدرسه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد از برگزاری مراسم افتتاحیه حوزه علمیه استان تهران در 29 شهریورماه با سخنرانی آیت لله جوادی آملی خبر داد.


وی افزود: مراسم افتتاحیه حوزه علمیه استان تهران با حضور آیت الله جوادی آملی در مصلی حرم جضرت عبدالعظیم(ع) در شهر ری برگزار می شود، این مراسم از 8 صبح لقایت 12 در جوار حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار می‌شود.


رییس شورای حوزه علمیه استان تهران، ادامه داد: تمامی علما، روحانیان، مدیران، مدرسان مدارسی و طلاب به حضور در این مراسم دعوت می‌شود، مسؤولان فرهنگی، وکلای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان نیز به این مراسم دعوت می شوند.


حجت الاسلام والمسلمین رشاد با اشاره به میزان استقبال طلاب جدید الورود نسبت به سال گذشته، ابراز داشت: داوطلبان ورود به مدارس علمیه استان تهران نسبت به کل کشور 11 درصد بیشتر بوده و امسال نسبت به سال گذشته 21 درصد افزایش ورودی داشته ایم، به رغم اینکه پنج هزار داوطلب برای ورود به حوزه علمیه مراجعه کردند فقط پنجاه درصد پذیرفته شده اند، تعداد طلاب مشغول به تحصیل برای نیاز تهران بسیار کم است.

 

وی افزود: اگر بتوانیم تعداد مشغول به تحصیل را به سیصد هزارنفر برسانیم، خواهیم توانست به تمامی نیارهای تهران پاسخگو باشیم، برای این اقدام باید در یک بازه زمانی مناسب بین 5 تا 10 سال 15 هزار نفر را به 300 هزار نفر برسانیم البته ظرفیت مدارس علمیه تهران محدود بوده و این مدارس  به لحاظ آموزشی فاقد امکانات هستند، باید توجه شود کل مساحت مدارس علمیه تهران از مساحت یک دانشگاه متوسط تهران کمتر است، مدارس علمیه مانند گذشته فرسوده، بدون امکانات و کوچک هستند.

 

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران با اشاره به مشکلات مالی طلاب، تصریح کرد: عموم طلاب به لحاظ مادی در تنگنا قرار داشته و شهریه یک طلبه بیش از 150 هزار تومان نمی شود، میزان شهریه دریافتی یک طلبه در سطوح بالا از مقدار حقوق وزارت کشور کمتر است.
 

وی افزود: حوزه علمیه استان تهران درصدد است 5 مدرسه با ظرفیت بالا در پنج نقطه تهران تاسیس کند تا طلاب شاغل به تحصیل بتوانند به نیازهای وسیع تهران پاسخگو باشند.

 

حجت الاسلام والمسلمین رشاد با اشاره به تاریخچه حوزه علمیه تهران، گفت: حوزه تهران یکی از حوزه های اصلی، مهم و ریشه‌دار شیعه است، شاید بتوان گفت قدیمی‌ترین حوزه شیعه قلمداد می شود زیرا شهرری در دوره ای و در عهد ائمه کانون علم و معرفت بوده و در غیبت صغری و قرون اولیه اسلام دارای حوزه، علمای محدث و متکلمان زیادی بوده است، در طول قرون مجموعه حوزه های موجود در این منطقه که بعدها تهران توسعه پیدا می کند همواره به عنوان یکی از حوزه های علمیه شیعه فعال بوده است.
 


وی افزود: قبل از دوران قجر تهران بسیار محدود بوده که یکی از آن مدارس رضاییه بوده و دیگری الان متروکه است، پس از ورود قجرها به تهران یکی از کارهای گسترده ای که انجام می شود ساخت مدارس است، این کار توسط دولتمردان، مردم، خیرین و علماء انجام می پذیرفت.

 

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران، ادامه داد: در کنار ساخت بناهای مدارس علمیه، علماء و حکما پس از دعوت دولت به این مکان ها آمدند و به جهت مقابله با هجوم فلسفه های غربی از فلاسفه دعوت کردند تا برای مقابله با فلسفه غربی فلسفه اسلامی را رونق بخشند، یکی از آن افراد معروف به حکیم تهران و شاگرد او ملاهادی سبزواری است که کرسی درس فلسفه و پررونقی را شروع می کند.

 

وی تصریح کرد: به این ترتیب کرسی های درس حکمت شروع می شود و در کنار رونق حکمت و فلسفه کرسی های فقه نیز رونق می یابد، به همین جهت در نهضت مشروطه حوزه تهران جزو حوزه های پیشرو  بوده و در برخی از رخدادهای تاریخی این حوزه آغازگر بوده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین رشاد، خاطرنشان کرد: واقعه مشروطه خواهی در تهران قرار داشته و علمای تهران بیشتر از سایر نقاط درگیر این نهضت می شوند، حوزه تهران در قجر و در مراحل مختلف پررونق بوده و در حوادث سیاسی بسیار موثر بوده و این روال تا زمان پهلوی ادامه می یابد،  رضاخان حوزه ها را در فشار قرار داده و تنها افرادی که اجتهاد داشتند اجازه پوشیدن لباس داشتند، تحت تاثیر این فشارها حوزه تهران روبه افول رفته و این اقدام باعت رونق حوزه قم شد.
 

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران با بیان اینکه بسیاری از علمای بزرگ مانند شهید مطهری، علامه حسن زاده و آیت الله جوادی آملی از شاگردان علمای تهران بوده اند، گفت: این بزرگواران به قم منتقل شدند، رضاخان به مدت مدیدی حوزه قم را از رونق انداخت و کرسی های درس به روستاهای اطراف منتقل می شود و تازمانی که آیت الله بروجردی ظهور می کند.
 

وی افزود: ایشان می فرمودند؛ طلبه ها دسته جمعی در خیابان ها راه نروند زیرا مردم زیاد طلاب را ندیده بودند و ملاحظه می شد مردم تغییر ناگهانی را مشاهده نکنند، قم امروز به حوزه مرکزی جهان تشیع تبدیل شده است.
 

حجت الاسلام والمسلمین رشاد، اظهار داشت: در دوره محمدرضا حوزه تهران رونق خود را از دست می‌دهد و طلاب قدیمی در مساجد درس می خواندند، با توجه به اینکه 140 مدرسه علمیه در آن زمان در تهران وجود داشت، پس ار پیروزی انقلاب حوزه ها رونق پیدا کرده و  احیا می شوند، تا این اواخر تحت نظر شورای عالی حوزه علمیه در قم شورایی در تهران ایجاد شد و خوشبختانه در این 6 سال فعالیت این شوراء تحولات چشمگیری در شرف وقوع است.


 
وی افزود: در مجموع 130 حوزه علمیه در استان تهران فعال است، نصف این تعداد به برادران تعلق داشته و حدود 15 هزار طلبه مشغول به تحصیل هستند، 1500 استاد در سطوح مختلف، 14 کرسی درس خارج در تهران وجود داشته که حدود 1700 نفر در این جلسات حضور دارند.

 

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران، با بیان اینکه دروس خارج حوزه علمیه استان تهران رو به شکوفایی است، گفت: سطوح عالی بعد از انقلاب در تهران رونق پیدا کرده و این درحالی است که عموم طلاب فقط تا سطح 1 درس خوانده و به قم یا مشهد می رفتند ولی بسیاری از مدارس حال حاضر تهران این سطوح را برگزار می کنند.

 

وی افزود: 10 مرکز تخصصی و موسسه در رشته های تخصصی درخواست مجوز کرده اند که 5 موسسه در حال حاضر دایر است، موسسه تخصصی امام رضا(ع) و قاسم بن الحسن(ع) و سه مرکز تخصصی با عنوان تفسیر، اخلاق و مهدویت مشغول به کار هستند.

 

حجت الاسلام والمسلمین رشاد با بیان اینکه هم اکنون 3 سال است که حوزه علمیه تهران در جذب طلاب جدید رتبه اول را دارد، تصریح کرد: حوزه تهران در مراجعه داوطلبان و جذب آنان در کشور پیشتار است.

 

وی افرود: در حوزه تهران، مرکز مدیریت و شورا طرح های گوناگونی را در دست دارند، نظام جامع حوزه تهران مانند افزایش مهارت ها، تهذیب  و شیوه های سنجش پیشرفت تحصیلی در حال تنظیم است، اصرار است که طلاب به امر پژوهش اهتمام بیشتری داشته باشند و مباحث پژوهشی در درون دروس انجام پذیرد.

 

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران، ادامه داد: استاد محوری از ویژگی های این نظام است و در این طرح از اطلاعات به خوبی بهره برداری می شود، علاوه بر آنچه از مرکز مدیریت ابلاغ می شود اطلاعاتی خوبی تحت بررسی است که با اجرایی آن حوزه تهران از پیشرفت خوبی بهرمند خواهد شد./811/201/ب3

ارسال نظرات