تحول باطنی، درمان اصلی افسردگی از منظر اسلام است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید جعفر طباطبایی، عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی امروز در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) در رواق امام خمینی با بیان این که انسان ممکن است در زندگی به یأس، ناامیدی یا افسردی مبتلا شود، اظهار کرد: راه درمان و ابزارهایی برای رفع این حالات وجود دارد برخی به سراغ داروهای شیمیایی ضد افسردگی می روند که تسکین دهنده و آرامش بخش باشد، این داروها اگر چه به طور مقطعی انسان را آرام کند اما به نوعی اعتیادآور است و در صورت نبودن آن ها چه بسا انسان به حالتی بدتر از حالت اولیه دچار شود به عبارتی سبب افزایش درد می شوند.
وی تصریح کرد: گفتار درمانی به عنوان راه دیگری مطرح است که با امیدبخشی افراد را نسبت به زندگی آینده امیدوار می کند، این روش شاید در برخی موارد پاسخ گو باشد.
راهکارهای اسلامی
استاد حوزه علمیه مشهد با بیان این که راه درمان اصلی سبب تحول باطنی نه تحول ظاهری و مقطعی می شود، اظهار کرد: انسان در زندگی هیچ گاه به بن بست نمی رسد، در همه اماکن و شرایط چه در هواپیما، کشتی، چه بستر بیماری در بیمارستان یا در منزل باشد، با دعا در رحمت خدا به رویش گشوده است.
حجت الاسلام طباطبایی متذکر شد: اخیرا از این موضوع با مطرح کردن مطالب کذب و غیرواقعی که سند معتبر و مستند ندارد؛ سوء استفاده شده است از جمله آن می توان به دعاهای گنج العرش و نادعلی که خواص بسیاری برای هم برای آن ها نوشته شده است، اشاره کرد.
وی با تأکید بر این که باید به هر کتاب دعایی توجه کرد، گفت: از دعاهایی که به نقل از ائمه یا از سوی افراد معتبری چون شیخ محدّث قمی نوشته شده اند استفاده کنید، به ویژه از مفاتیح الجنان نوشته شیخ قمی غفلت نکنید.
عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی خاطرنشان کرد: شرکت در نماز جماعت دومین دری است که در این شرایط به روی انسان باز است؛ انسان با شرکت در نماز جماعت با دیگران مأنوس می شود و از افسردگی در می آید.
وی سومین راهکار بسیار مهم برای رفع افسردگی، انزوا و گوشه نشینی در آداب اسلامی را رفتن به زیارت گاه های ائمه و امام زاده ها عنوان کرد و افزود: ائمه اطهار(ع) به زیارت ما نیازی ندارند این ما هستیم که با زیارت و قرارگرفتن در مقابل ضریح آن ها احساسی متفاوت کسب می کنیم.
حجت الاسلام طباطبایی ابراز کرد: انسان از هرگوشه و از هر نقطه زمین زیارتنامه بخواند، ائمه پاسخ آن ها را می دهند اما باقرار گرفتن زیر گنبد و بارگاه ملکوتی آن ها از حالت مادی خود خارج می شود و بدون توجه به هیچ مسأله ای به صحبت با امام خویش می پردازد.
استاد حوزه علمیه مشهد خاطرنشان کرد: در آن جا شاهد حصور افراد گوناگون از قوم و ملیت های گوناگون عرب و عجم، هندو، پاکستان، آلمان و موارد مشابه هستیم که با زبان و گویش های خود با امام سخن می گویند، خو را جایی می بیند که دل های بسیاری به این خاندان متصل است و یاس و ناامیدی از او دور می شود./1308/202/ب1