شاخصه های کلیدی در فریضه حج از دیدگاه آیت الله مکارم شیرازی
به گزارش خبرگزاری رسا، مقولۀ حج به عنوان فریضۀ بزرگ اسلام و ازجمله مهمترین شعائر دین و به عنوان ارزشمندترین اعمال برای قرب خداوند متعال مورد توجه می باشد. بنابراین مراسم پرشکوه حج همچون عبادات دیگر داراى برکات و آثار فراوانى در فرد ونیز جامعه اسلامىاست که اگرطبق برنامه صحیح انجام پذیرد واز آن بهرهبردارى درستى شود مىتواند هر سال منشأ تحوّل تازهاى در جوامع اسلامى گردد.[1]
از این رو لزوم پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی به تبیین مهمترین مولفه های مناسک ارزشمند حج با بهره گیری از آراء و اندیشه های این مرجع تقلید پرداخت و که می تواند به عنوان منشوری جامع در چیستی فریضۀ حج و ترسیم راهکارهای بهره گیری از برکات این عمل عبادی در ابعاد مختلف مورد نظر قرار گیرد.
تأملی در چیستی فریضۀ حج
1. حج؛بزرگترین رکن اسلام
حضرت آیت الله مکارم شیرازی در تبیین چیستی ماهیت فریضۀ حج فرمودند: یکى از بزرگترین ارکان اسلام در نظر شیعه حج است،[2] حج در حقیقت یک نوع جهاد بدنى و مالى است، بلکه حج جهاد معنوى است همان طور که جهاد، حج حقیقى مىباشد و با دقت در اسرار و آداب این دو دستور اسلامى یک نوع وحدت و هماهنگى در میان آن دو به خوبى احساس مىگردد.[3]
2. چگونگی وجوب حج
هم چنین معظم له با تبیین شرایط وجودی تحقق این فریضه برای مسلمانان فرمودند: در صورتى که شرایط عمومى از قبیل «بلوغ و عقل» و شرایط خصوصى از قبیل مستطیع بودن (داشتن زاد، توشه، مرکب، سلامت بدن و امنیّت راه) در انسان جمع باشد حج یک مرتبه در تمام عمر واجب مىشود، البتّه وجوب آن وجوب فورى است و نمىتوان آن را تأخیر انداخت.[4]
3. حج؛ نماد مساوات بندگان الهی
مرجع و مفسر عالی قدر جهان تشیع در تشریح این فریضه مهم فرمودند: مراسم حج از جمله عبادت های دسته جمعى است که با تجرّد کامل و وارستگى مطلق، تنها با پوشیدن دو قطعه پارچه ساده آغاز مىگردد، نشانه مساوات بندگان الهى در پیشگاه اوست و این یکى از آمال بزرگ انسانى است که روزى انسانهاى جهان عوامل برترىهاى موهوم را مانند نژاد، زبان، رنگ و ثروت را کنار گذارده، همگى خود را در برابر خدا مساوى و برابر بدانند. عمل حج از عبادتهایى است که به اینهدف تحقّق مىبخشد و موجب مىشود که افراد با ایمان امتیازات اجتماعى را وسیله برترى خود ندانند.[5]
4. تبیین معرفتی حج ابراهیمی
سفر حج در حقیقت یک هجرت بزرگ است، یک سفر الهى است، یک میدان گسترده خودسازى و جهاد اکبر است.[6]
مراسم حج در واقع عبادتى را نشان مىدهد که عمیقا با خاطره مجاهدات ابراهیم و فرزندش اسماعیل و همسرش هاجر آمیخته است، و ما اگر در مطالعات در مورد اسرار حج از این نکته غفلت کنیم بسیارى از مراسم آن به صورت معما در مىآید، آرى کلید حل این معما توجه به این آمیختگى عمیق است.[7]
هنگامى که در قربانگاه در سرزمین منى مىآئیم... مساله قربانى ابراهیم را به خاطر مىآوریم که عزیزترین عزیزانش و شیرینترین ثمره عمرش را در این میدان در راه خدا ایثار کرد، و بعدا سنتى به عنوان قربانى در منى به وجود آمد، به فلسفه این کار پى مىبریم.
هنگامى که به سراغ جمرات (سه ستون سنگى مخصوصى که حجاج در مراسم حج آنها را سنگباران مىکنند و در هر بار هفت سنگ با مراسم مخصوص به آنها مىزنند) ...به خاطر مىآوریم اینها یاد آور خاطره مبارزه ابراهیم قهرمان توحید با وسوسههاى شیطان است که سه بار بر سر راه او ظاهر شد و تصمیم داشت او را در این میدان" جهاد اکبر" گرفتار سستى و تردید کند، اما هر زمان ابراهیم قهرمان او را با سنگ از خود دور ساخت.
هنگامى که به" صفا" و" مروه" مىآئیم و مىبینیم گروه گروه مردم از این کوه کوچک به آن کوه کوچکتر مىروند، و از آنجا به این باز مىگردند، و بى آنکه چیزى به دست آورده باشند این عمل را تکرار مىکنند، گاه مىدوند، و گاه راه مىروند...داستان سعى و تلاش آن زن با ایمان" هاجر" را براى نجات جان فرزند شیرخوارش اسماعیل در آن بیابان خشک و سوزان به خاطر مىآوریم که چگونه بعد از این سعى و تلاش خداوند او را به مقصدش رسانید، چشمه زمزم از زیر پاى نوزادش جوشیدن گرفت، ناگهان چرخ زمان به عقب بر مىگردد، پردهها کنار مىرود، و خود را در آن لحظه در کنار" هاجر" مىبینیم، و با او در سعى و تلاشش همگام مىشویم که در راه خدا بى سعى و تلاش کسى به جایى نمىرسد! لذا به آسانى مىتوان از آنچه گفتیم نتیجه گرفت که" حج" را باید با این رموز تعلیم داد، و خاطرات ابراهیم و فرزند و همسرش را گام به گام تجسم بخشید، تا هم فلسفه آن درک شود و هم اثرات عمیق اخلاقى حج در نفوس حجاج پرتوافکن گردد، که بدون آن آثار، قشرى بیش نیست.[8]
5. درآمدی بر نکات تفسیری در احکام حج
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ،مفسر بزرگ قرآن کریم در تبیین برخی شاخصه های تفسیری احکام حج اینگونه فرمودند:
خداوند متعال در قرآن کریم ودر (آیه 197سورۀ بقره)احکام حجّ را تعقیب مىکند و دستورات جدیدى مىدهد.
1- نخست مىفرماید: «حجّ در ماههاى معینى است» (الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَعْلُوماتٌ). منظور از این ماهها، ماههاى شوال، ذى القعده و ذى الحجه است.
2- سپس به دستور دیگرى، در مورد کسانى که با احرام بستن شروع به مناسک حجّ مىکنند، اشاره کرده مىفرماید: «آنها که حجّ را بر خود فرض کردهاند (و احرام بستهاند باید بدانند) در حجّ آمیزش جنسى، و گناه و جدال نیست» (فَمَنْ فَرَضَ فِیهِنَّ الْحَجَّ فَلا رَفَثَ وَ لا فُسُوقَ وَ لا جِدالَ فِی الْحَجِّ).
به این ترتیب محیط حجّ باید از تمتعات جنسى و همچنین گناهان و گفتگوهاى بىفایده و جر و بحثها و کشمکشهاى بیهوده پاک باشد، زیرا محیطى است که روح انسان باید از آن نیرو بگیرد و یکباره از جهان ماده جدا شود، و به عالم ماوراء ماده راه یابد، و در عین حال رشته الفت و اتحاد و اتفاق و برادرى در میان مسلمانان محکم گردد و هر کارى که با این امور منافات دارد ممنوع است.
3- در مرحله بعد به مسائل معنوى حجّ، و آنچه مربوط به اخلاص است اشاره کرده، مىفرماید: «آنچه را از کارهاى خیر انجام مىدهید خدا مىداند» (وَ ما تَفْعَلُوا مِنْ خَیْرٍ یَعْلَمْهُ اللَّهُ).
و این بسیار لذتبخش است که اعمال خیر در محضر او انجام مىشود.[9]
و در ادامه همین مطلب مىفرماید: «زاد و توشه تهیه کنید که بهترین زاد و توشهها پرهیزکارى است و از من بپرهیزید اى صاحبان عقل» (وَ تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوى وَ اتَّقُونِ یا أُولِی الْأَلْبابِ).
این جمله اشاره لطیفى به این حقیقت است که در سفر حجّ موارد فراوانى براى تهیه زادهاى معنوى وجود دارد که باید از آن غفلت نکنید،..آنها که روحى بیدار و اندیشهاى زنده دارند مىتوانند براى یک عمر از این سفر بىنظیر روحانى توشه معنوى فراهم سازند.[10]
بدیهی است وجود ابعاد و زوایای مختلف فریضۀ حج امری انکار ناپذیر است ، لیکن واکاوی این شاخصه ها با نگاه ژرف اندیشانۀ حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله) می تواند به عنوان چراغ راه کسب علم و معرفت و شناخت نسبت به زوایای مختلف این عبادت مهم از قبیل مولّفه های عبادی، سیاسی،اجتماعی و فرهنگی، اخلاقی و اقتصادی مورد توجه قرار گیرد که عبارتند از:
شاخصه های عبادی در فریضۀ حج
1. تقویت پایه های تقوا و اخلاص
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله) در تبیین شاخصه های عبادی فریضۀ حج «تربیت نفوس و تهذیب اخلاق و تقویت پایههاى تقوا» را به عنوان شاکلۀ اصلی فلسفۀ حج برشمردند و فرمودند:در بعد اخلاقى و عبادى که مهمترین فلسفه حج را تشکیل مىدهد تربیت نفوس و تهذیب اخلاق و تقویت پایههاى تقوا و اخلاص مطرح است.[11] تعبیرمعروفى که در احادیث اسلامى آمده که مىگوید: «یخرج من ذنوبه کهیئته یوم ولدته امّه، کسى که حجّ خانه خدا را (از روى اخلاص و توجّه و با حفظ آداب و اسرار آن) انجام دهد از گناه پاک مىشود همانند روزى که از مادر متولّد مىشود!»[12] دلیل روشنى براى تأثیر حجّ بر روح و جان انسان است که او را از همه آلودگیها پاک مىکند و آثار گناهانى که یک عمر در دل نشسته است، مىزداید و این بزرگترین فایدهاى است که نصیب زوّار بیت اللّه الحرام مىشود. [13]
2. حج؛ تولّد دوباره
معظم له در فرازی فریضۀ حج را به عنوان رویشی جدید برای مومنان عنوان نمودند و فرمودند: مومنان هر گامى که بر مىدارند گامى به سوى خدا نزدیکتر مىشوند و معبود و محبوب حقیقى را در همه جا حاضر مىبینند. آرى حج یک تولّد دوباره است! کسانى که حج را با تمام وجودشان درک مىکنند آثار معنوى و روحانى آن را تا پایان عمر در دل خویش احساس مىکنند و شاید به همین دلیل است که حج، یک بار، در تمام عمر واجب شده است.[14]
مخصوصا توجه به این حقیقت که مراسم حج در هر قدم یاد آور خاطرات ابراهیم بتشکن، و اسماعیل ذبیح اللَّه، و مادرش هاجر است، و مجاهدتها و گذشتها و ایثارگرى آنها را لحظه به لحظه در برابر چشمان انسان مجسم مىکند، و نیز توجه به اینکه سرزمین مکه عموماً و مسجد الحرام و خانه کعبه و محل طواف خصوصاً یاد آور خاطرات پیامبر اسلام و پیشوایان بزرگ و مجاهدتهاى مسلمانان صدر اول است این انقلاب اخلاقى عمیقتر مىگردد، به گونهاى که در هر گوشهاى از مسجد الحرام و سرزمین مکه انسان، چهره پیامبر ص و على ع و سایر پیشوایان بزرگ را مىبیند، و صداى آواى حماسههاى آنها را مىشنود.
آرى اینها همه دست به دست هم مىدهند و زمینه یک انقلاب اخلاقى را در دلهاى آماده فراهم مىسازند، به گونهاى توصیف ناشدنى و رق زندگانى انسان را بر مىگردانند و صفحه نوینى در حیات او آغاز مىکنند.[15]
شاخصه های اخلاقی فریضۀ حج
1. دگرگونی اخلاقی
در بیان حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی مهمترین فلسفه حج همان دگرگونى اخلاقى است که در انسانها به وجود مىآورد. مراسم «احرام» انسان را بهکلّى از تعیّنات مادّى و امتیازات ظاهرى و لباسهاى رنگارنگ و زر و زیور بیرون مىبَرد و با تحریم لذایذ و پرداختن به خودسازى که از وظایف مُحرم است، او را از جهان مادّه جدا کرده و در عالمى از نور و روحانیّت و صفا فرو مىبَرد و آنان که در حال عادى بار سنگین امتیازات موهوم و درجهها و مدالها را بر دوش خود احساس مىکنند یکمرتبه سبکبار و راحت و آسوده مىکند. زیرا حج لباس غرور و خودبینى را از تن انسان بیرون مىآورد و درس تواضع و اخلاص و فروتنى را به او مىآموزد.[16]
2. مبارزه با نفس
هم چنین معظم له در تشریح آثار بی بدیل آموزه های اخلاقی مناسک حج برای زائران حرم امن الهی فرمودند: به یقین برنامهاى همچون حج براى این تنظیم شده که انسان در پرتو آن با هواى نفس و وسوسههاى شیطانى مبارزه کند و هرگاه این مراسم، منظره جالبى داشته باشد این مبارزه کمرنگ خواهد شد؛ ولى هنگامى که با زحمت و مشقّت و در محیطى خشک و ساده برگزار گردد وسوسههاى شیاطین و هواى نفس، فعّال مىشود و اینجاست که بازار مبارزه، داغ و بندگان باایمان، نیرومند و قوى مىشوند و آثار تربیتى حج در آنها آشکار مىگردد. [17]
شاخصه های سیاسی فریضۀ حج
1. وحدت امت اسلامی، راهبرد کلیدی در فریضۀ حج
بدیهی است لزوم تقویت وحدت امت اسلامی امری انکار ناپذیر است، لذا بهره گیری از اعمال عبادی سیاسی حج در تحقق این مسأله می تواند آثار و برکات بی نظیری در اتّحاد امت اسلامی فراهم سازد.
از این رو در اندیشۀ متعالی حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله) مولّفه وحدت امت اسلامی به عنوان شاخصۀ راهبردی در فریضۀ حج مورد توجه قرار گرفته است، معظّم له در فرازی فرمودند: روح عبادت توجّه به خدا و روح سیاست توجّه به خلق خداست. این دو در حج چنان به هم آمیختهاند که تار و پود یک پارچه به حساب مىآیند، لذا حج عامل مؤثّرى براى وحدت صفهاى مسلمانان است.[18]
حج عامل مبارزه با تعصّبات ملّى و نژادپرستى و محدود شدن در حصار مرزهاى جغرافیایى است.[19]
در روایات اسلامى، حج بهعنوان جهاد افراد ضعیف شمرده شده، جهادى که حتّى پیرمردان و پیرزنان ناتوان با حضور در صحنه آن مىتوانند شکوه و عظمت امّت اسلامى را منعکس سازند و با حلقههاى تو در توى نمازگزاران گرد خانه خدا و سردادن آواى وحدت و تکبیر، پشت دشمنان اسلام را بلرزانند.[20] از این رو حج باعث اتحاد صفوف مسلمانان و قوت و قدرت اسلام مىگردد.[21]
2.کنگرۀ سالانۀ حج ، بزرگترین حلقۀ اتصال امت اسلامی
معظم له با تشبیه موسم حج به کنگرۀ عظیم امت اسلامی و در تشریح کارآمدی بی بدیل این اجتماع عظیم و باشکوه فرمودند: آورنده اسلام با وضع قوانین سیاسى و دعوت به تشکیل کنگره سالانه در سرزمین مکّه، بقا و ابدیّت و مصونیّت آیین خود را تضمین نموده است و طبعاً این کنگره اثراتى بالاتر از اثرات کنگرههاى سالانه احزاب سیاسى و زنده جهان در بر خواهد داشت.[22]
منتها، سران سیاسى، در این اعصار به اهمّیّت چنین موضوعاتى توجّه پیدا کردهاند در حالى که اسلام از چهارده قرن پیش طرح آن را ریخته و اثرات مطلوبى از آن گرفته است. متفکّران اسلام که طبعاً در اجتماع مزبور شرکت خواهند داشت، مىتوانند آخرین تحوّلات اوضاع جهان اسلام را مورد بررسى قرار دهند و پس از گردآورى اطّلاعات دقیق و تبادل نظر، در بهبود وضع مسلمانان بکوشند و سرزمین اسلام را از عوامل ضدّ آزادى و استقلال پاک سازند و به پیشرفت همه جانبه مسلمانان جهان کمک کنند.[23]
چه اجتماعى سودمندتر از این که مىتواند بزرگترین حلقه اتّصال میان مسلمانان جهان باشد و سران اسلام را از اوضاع یکدیگر آگاه سازد.[24]
لذا کنگره سالانه حج همواره الهامبخش بسیارى از جنبشهاى آزادى خواهى و نهضتهاى عظیم براى گسستن زنجیرهاى ظلم و ستم و تعدّى بوده است و این نکته با مراجعه به تاریخ اسلامى و انقلابهاى فرزندان اسلام روشن مىشود؛ زیرا نطفه بسیارى از نهضتهاى اسلامى که براى انداختن حکومتهاى جور و ستم صورت مىگرفت در ایّام حج بسته مىشد و این سرزمین الهامبخش چنین آزادىهایى بود.[25]
بنابراین کنگره عظیم اسلامى «حج» پایههاى اسلام را مستحکم نموده، و قدرت و توان مسلمین را در زمینههاى مختلف فکرى و فرهنگى و نظامى و سیاسى افزایش مىدهد.[26]
3. عزتمندی امت اسلامی
مرجع عالی قدر جهان تشیع در تبیین آثار بی نظیر فریضۀ حج در تحقق عزت و عظمت مسلمانان فرمودند: حج- اگر همان گونه که اسلام دستور داده و ابراهیم بت شکن، جهانیان را به آن فراخوانده انجام شود- سبب عزّت مسلمین، و تحکیم پایههاى دین، و وحدت کلمه، و مایه قدرت و شوکت در برابر دشمنان، و برائت از مشرکین جهان خواهد شد، و این کنگره عظیم الهى، که هر سال در کنار خانه خدا تشکیل مىشود، بهترین فرصت را به مسلمانان براى بازسازى نیروهاى خویش، و تقویت پایههاى اخوّت و برادرى، و خنثى کردن توطئهها و نقشههاى دشمنان اسلام در طول یکسال مىدهد.[27]
4. حج؛ شاخصه ای کلیدی در استکبار ستیزی
باید اذعان نمود آثار و برکات حج در مقولۀ سیاسی پس از تحقق وحدت و تحقق عزتمندی باید با مولّفه هایی همچون ستیز با ظلم و استکبار منتهی گردد، از این رو حضرت آیت الله مکارم شیرازی در تشریح این مسأله گفت: حج وسیلهاى است براى شکستن سانسورها و از بین بردن خفقانهاى نظامهاى ظالمانهاى که در کشورهاى اسلامى حکمفرما مىشود.[28]
حج وسیلهاى است براى انتقال اخبار سیاسى کشورهاى اسلامى از هر نقطه به نقطه دیگر، و بالاخره حج، عامل مؤثرى است براى شکستن زنجیرهاى اسارت و استعمار و آزاد ساختن مسلمین.[29]
روى همین جهت امیر مؤمنان على علیه السلام به هنگامى که فلسفه فرائض و عبادات را مىشمرد درباره حج مىگوید: الحج تقویة للدین: «خداوند مراسم حج را براى تقویت آئین اسلام تشریع کرد».[30]
هم چنین بىجهت نیست که یکى از سیاستمداران معروف بیگانه در گفتار ی معنادار مىگوید: «واى به حال مسلمانان اگر معنى حج را نفهمند، و واى به حال دشمنانشان اگر معنى حج را درک کنند»!.[31]
مجموعهاى این چنین فراگیر و همگانى با انگیزههاى بسیار والاى معنوى در دنیا بىنظیر است. افسوس که مسلمانان هنوز قدرت عظیم حج را در نیافتهاند و گرنه هر سال مىتوانستند در زیر سایه حج، بزرگترین خدمت را به اسلام و شدیدترین ضربه را بر پایه کفر بزنند.[32]
شاخصه های اقتصادی فریضۀ حج
1. حج و ضرورتی به نام ایجاد بازار مشترک اسلامی
تقویت بنیۀ اقتصادی امّت اسلامی از جمله راهبردهای کلیدی در عزتمندی امت اسلامی است، از این رو کنگرۀ عظیم حج می تواند در این مقوله نقش به سزایی در تحقق تقویت اقتصاد امت اسلامی ایفا نماید، که تحقق این مهم نیازمند بصیرت دولت های اسلامی است، اما متأسفانه تاکنون در سایۀ غفلت برخی دولت های به ظاهر اسلامی فلسفۀ اقتصادی فریضۀ حج مورد غفلت و بی اعتنایی قرار گرفته است.
لیکن با این اوصاف نگاه ژرف اندیشانۀ مرجع عالی قدر جهان تشیع و تأکید روز افزون بر نقش آفرینی کنگرۀ عظیم حج در تقویت اقتصاد امّت اسلامی و ارائۀ راهکارهایی ارزشمند در این مسأله، حاکی از عمق معرفت و بصیرت و دغدغه مندی مرجعیت دینی نسبت به سرنوشت امّت اسلامی است؛ از این رو معظم له در فرازی فرمودند:
برخلاف آنچه برخى فکر مىکنند، استفاده از کنگره عظیم حج براى تقویت پایههاى اقتصادى کشورهاى اسلامى نهتنها با روح حج منافات ندارد، بلکه طبق روایات یکى از فلسفههاى آن را تشکیل مىدهد.[33]
لذا چه مانعى دارد مسلمانان در آن اجتماع بزرگ پایه یک بازار مشترک اسلامى را بگذارند و زمینهاى مبادلاتى و تجارى را در میان خود بهگونهاى فراهم سازند که نه منافعشان به جیب دشمنانشان بریزد و نه اقتصادشان وابسته به اجانب باشد، این دنیاپرستى نیست، بلکه عین عبادت و جهاد است.[34]
بنابراین فلسفه اقتصادى حج، در روایات اسلامى نیز اشاره شده است که حج مىتواند قدرت اقتصادى مسلمین را بیشتر کند و از تنگناهاى مالى برهاند.
2. کنگرۀ عظیم حج؛ تقویت اقتصاد عمومی امت اسلامی
مرجع عالی قدر جهان تشیع با تأکید بر ضرورت برگزاری نشست های اقتصادی کشورهای اسلامی و تبادل افکار و ایده های منبعث از اقتصاد اسلامی فرمودند: در روایات اسلامى «فلسفه اقتصادى» نیز یکى از اسرار و اهداف حج شمرده شده است. ممکن است کسانى بپرسند: حج با مسائل اقتصادى چه کار دارد؟ ولى وقتى به این نکته توجّه کنیم که مهمترین مشکل مسلمین امروز همان وابستگى اقتصادى آنها به دشمنان اسلام است، و در کنار مراسم حج مىتوان کنگرهها و سمینارهاى عظیمى از اقتصاددانان جهان اسلام به وجود آورد، و مسلمین را از این نظر از زیر سلطه اجانب رهایى بخشید، اهمّیّت این موضوع روشن مىشود.[35]
لذا مسافرت مسلمانان از نقاط مختلف دنیا به سوى خانه خدا و تشکیل آن کنگره عظیم اسلامى مىتواند پایه و اساسى براى یک جهش اقتصادى عمومى در جوامع اسلامى گردد به این ترتیب که مغزهاى متفکر اقتصادى مسلمین پس از مراسم حج یا قبل از آن دور هم بنشینند و با همفکرى و همکارى پایه محکمى براى اقتصاد جوامع اسلامى بریزند و با مبادلات صحیح تجارتى آن چنان اقتصاد نیرومندى به وجود آورند که از دشمنان و بیگانگان بىنیاز گردند.[36]
حال با این اوصاف این معاملات و مبادلات تجارتى خود یکى از وسایل تقویت جامعه اسلامى در برابر دشمنان اسلام است، زیرا مىدانیم هیچ ملتى بدون داشتن اقتصادى نیرومند استقلال کامل نخواهد داشت، ولى بدیهى است فعالیتهاى تجارتى باید تحت الشعاع جنبههاى عبادى و اخلاقى حج باشد نه حاکم و مقدم بر آنها و خوشبختانه مسلمانان وقت کافى قبل یا بعد از اعمال حج براى این کار دارند.[37]
لذا باید اذعان نمود خطرناکترین مشکل مسلمانان امروز وابستگى اقتصادى آنها به بیگانگان است، چه مانعى دارد که در کنار مراسم حج، کنگرهها و سمینارهاى بزرگى از اقتصاددانان جهان اسلام تشکیل شود و به عنوان یک عبادت الهى و نجات مسلمین از چنگال فقر و وابستگى به بیگانگان، در باره مشکلات اقتصادى جهان اسلام بیندیشند و طرحهاى سازندهاى تهیّه کنند؟ مسأله، جنبه شخصى ندارد که سر از دنیاپرستى بیرون آورد، بلکه هدف تقویت کلّ جهان اسلام و نجات از فقر و خدمت به عظمت مسلمین است.[38]
شاخصه های اجتماعی فریضۀ حج
1. فریضۀ حج؛ نفی اسلام سکولار؛ تأکید بر اسلام نبوی(ص)
از جمله آثار و برکات فریضۀ حج می توان به کارکردهای بی نظیر این عمل عبادی در تقویت بافت اجتماعی منبعث از ارزش های مشترک اسلامی در جهان اسلام اشاره نمود، حضرت آیت الله مکارم شیرازی در تشریح این مسأله اظهار داشت: عبادات اسلامى هم چون حج داراى اسرارى است که مستقیماً به خود عبادت کننده یا جامعهاى که در آن زندگى مىکنند باز مىگردد.[39] لیکن فراتر از همه عبادات، حج می باشد که به طور کامل جنبه اجتماعى دارد،[40]
بدیهی است اسلام یک دین اجتماعى است؛ بدینجهت جامعه اصل، و افراد فرع به حساب مىآیند که باید در جامعه ذوب شوند. بنابراین، کسانى که مىپندارند اگر در خانه عبادت کنند حضور قلب بیشترى پیدا مىکنند و با این بهانه از مسجد و جماعت مسلمانان دورى مىگزینند در اشتباهند. از اینرو غالب ضمیرهاى نماز ضمیر جمع است. به عنوان مثال مىتوان به «ایّاکَ نَعْبُدُ»؛ (پروردگارا) تنها تو را مىپرستیم»؛ «وَایَّاکَ نَسْتَعینُ»؛ و تنها از تو یارى مىجوییم»؛ «وَاهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمِ»؛ ما را به راه راست هدایت کن»؛[41]
2. فریضۀ حج؛ آشتی قلوب در جوامع اسلامی
معظم له در تبیین کارکردهای ارزشمند حج در جمع گرایی امت اسلامی و رفع برخی مسائل و مشکلات و چالش ها و کدورت ها در میان جوامع اسلامی فرمودند: مسائل اجتماعى از دیدگاه اسلام به قدرى اهمیّت دارد، که هر چیز در راستاى آن باشد و به وحدت و آشتى میان مسلمین کمک کند مطلوب است. و آنچه سبب جدایى و اختلاف مسلمانان گردد، منفور است. بنابراین آشتى دادن و اصلاح ذات البین آن قدر اهمیّت دارد که در ردیف جهاد در خط مقدم جبهه شمرده شده است.[42]
حال با این تفاسیر اساس تعلیمات اسلامى بر اجتماع و جمعیّت است، یعنى اسلام اصل را جامعه مىداند و افراد در دل جامعه پرورش پیدا مىکنند و لذا مىبینیم که عبادات در اسلام شکل جمعى دارد... روح حج هم جماعت است.. و هر چه جماعت را سست کند مبغوض است. سخنچینى، غیبت و تهمت، پیوندها را قطع مىکند، اصلاح ذات بین، تعاون و همکارى، برآوردن حوائج مردم، محبوب است چون باعث پیوند است.[43]
سخن آخر
در خاتمه باید گفت در کنار توجّه و عنایت به جسم عبادات، باید به روح آن هم توجّه نمود. زیرا هم آنان که فقط به جسم عبادات توجّه مىکنند و از روح آن غافلند در خطا و اشتباهند، و هم آنان که توجّهى به جسم عبادات ندارند، و به خیال خود فقط به روح عبادت نظر دارند، راه خطا و اشتباه را در پیش گرفتهاند. جسم حج، احرام، وقوف در عرفات و مشعر، اعمال منى، طواف، سعى، حلق، تقصیر و مانند آن است، امّا روحش آن است که حاجى وقتى از مکّه باز مىگردد آدم تازهاى شده باشد، نه این که پول زیادى همراه خود ببرد و مقدارى وسائل نامرغوب ساخت چین و آمریکا و اسرائیل همراه خویش بیاورد. آرى روح حج آن است که تحوّلى در روح انسان ایجاد شود، آثار رسول خدا صلى الله علیه و آله را ببیند. تاریخ زنده اسلام را در مکّه و مدینه مطالعه کند، و با یک سیر روحانى، به دل تاریخ اسلام و زمان پیامبر خدا در صدر اسلام سفر کند، و با چشم دل ببیند که چگونه پیامبر صلى الله علیه و آله تنها با خدیجه علیها السلام و حضرت على علیه السلام در مقابل دیدگان مشرکان و دشمنان اسلام در برابر ذات لایزال حضرت حق به نماز مىایستاد، و جز به رضایت پروردگار به هیچ چیز نمىاندیشید.[44]
لذا برای حصول به روح و مغز فریضۀ حج به ویژه دریافت آموزه های اخلاقی حج، باید از تهدید و کابوسى به نام سوغاتى، حتّى در آن مواقف شریف، برحذر بود، زیرا این مقوله برخى از حجّاج را رها نمىکند، و بیشتر وقتشان را اشغال نموده، وآنها را در بازارها و مغازهها سرگردان مىنماید. آنها بجاى اینکه در آنجا به دنبال چیزهایى باشند که در وطن نمىیابند، متأسّفانه بیشتر وقتشان را صرف امورى مىکنند که در شهر و دیارشان به وفور یافت مىشود. باید براى این فرهنگ غلط فکرى کرد، تا این بیمارى مهلک فلسفه اخلاقى حج را کمرنگ نسازد.[45]
[1] انوار هدایت، مجموعه مباحث اخلاقى، ص: 401.
[2] آیین ما (اصل الشیعة)، ص: 201.
[3]همان.
[4] همان.
[5] پاسخ به پرسشهاى مذهبى ؛ ص288.
[6] تفسیر نمونه ؛ ج19 ؛ ص125.
[7] همان.
[8] تفسیر نمونه، ج19، ص: 127.
[9] برگزیده تفسیر نمونه، ج1، ص: 180.
[10] همان.
[11] پیام امام امیر المومنین علیه السلام ؛ ج1 ؛ ص.261
[12] بحار الانوار، جلد 99، صفحه 26.
[13] پیام امام امیر المومنین علیه السلام ؛ ج1 ؛ ص261.
[14] پیام امام امیر المومنین علیه السلام، ج1، ص: 262.
[15] تفسیر نمونه، ج14، ص: 76.
[16] پیام امام امیر المومنین علیه السلام ؛ ج7 ؛ ص426.
[17] پیام امام امیر المومنین علیه السلام ؛ ج7 ؛ ص430.
[18] انوار هدایت، مجموعه مباحث اخلاقى ؛ ص403.
[19] همان.
[20] انوار هدایت، مجموعه مباحث اخلاقى، ص: 404.
[21] پیام امام امیر المومنین علیه السلام ؛ ج7 ؛ ص442.
[22] پاسخ به پرسشهاى مذهبى، ص: 289.
[23] پاسخ به پرسشهاى مذهبى ؛ ص289.
[24] همان.
[25] پاسخ به پرسشهاى مذهبى ؛ ص290.
[26] زهرا (ع) برترین بانوى جهان ؛ ص170.
[27] قهرمان توحید، شرح و تفسیر آیات مربوط به حضرت ابراهیم (ع) ؛ ص181.
[28] یکصد و هشتاد پرسش و پاسخ ؛ ص437.
[29] همان.
[30] نهج البلاغه کلمات قصار شماره 252.
[31] یکصد و هشتاد پرسش و پاسخ ؛ ص437.
[32] پیام امام امیر المومنین علیه السلام، ج1، ص: 262.
[33] انوار هدایت، مجموعه مباحث اخلاقى ؛ ص405.
[34] انوار هدایت، مجموعه مباحث اخلاقى ؛ ص405.
[35] این چهار فلسفه در حدیثى از امام علىّ بن موسى الرّضا علیه السلام نقل شده است. به وسائلالشّیعه، ج 8، ص 7، ح 15، مراجعه فرمایید.
[36] تفسیر نمونه ؛ ج2 ؛ ص57.
[37] تفسیر نمونه ؛ ج2 ؛ ص57.
[38] در روایتى که هشام بن حکم از امام صادق( ع) نقل کرده است به همه این فلسفههاى چهارگانه به طور اجمال اشاره شده است( وسائل الشیعه، جلد 8، صفحه 9) براى توضیح بیشتر در باره فلسفه حج مىتوانید به جلد 14 تفسیر نمونه مراجعه کنید.
[39] پاسخ به پرسشهاى مذهبى، ص: 290.
[40] اخلاق در قرآن ؛ ج3 ؛ ص452.
[41] قهرمان توحید، شرح و تفسیر آیات مربوط به حضرت ابراهیم (ع) ؛ ص178.
[42] قهرمان توحید، شرح و تفسیر آیات مربوط به حضرت ابراهیم (ع) ؛ ص180.
[43] گفتار معصومین(ع) ؛ ج2 ؛ ص77.
[44] از تو سوال مى کنند(مجموعه سوالات قرآنى از پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله) ؛ ص53.
[45] سوگندهاى پر بار قرآن ؛ ص163.
/1323/د101/ج