۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۲۸۳۴۳۴
پنج شنبه هفته جاری صورت می گیرد؛

برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآنی «تسنیم» و «تلاوت» در خراسان شمالی

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: پنج شنبه هفته جاری مرحله استانی مسابقات قرآنی تسنیم و تلاوت به همت نهاد تبلیغات اسلامی در بجنورد برگزار می شود.
حجت الاسلام خادمي- جلسه هماهنگي برگزاري مسابقات قرآني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی، امروز در جلسه هماهنگی برگزاری مسابقات قرآنی تلاوت و تسنیم، اظهار کرد: مرحله استانی سومین دوره مسابقات قرآنی تلاوت و چهارمین دوره مسابقات قرآنی تسنیم در استان خراسان شمالی، صبح پنج شنبه، پنجم شهریورماه جاری به میزبانی بجنورد برگزار می شود.

 

وی با بیان این که محل برگزاری این مسابقات سراسری، دارالقرآن عترت شهرستان بجنورد است، افزود: این مسابقات قرآنی به همت دارالقرآن الکریم نهاد تبلیغات اسلامی و با هدف فراگیری قرآن کریم، تربیت نیرو و انس و الفت بیشتر با این کتاب آسمانی و آشنایی با مفاهیم نورانی آن در گروه های هدف مختلف برگزار خواهد شد.

 

حجت الاسلام خادمی اضافه کرد: مرحله استانی سومین دوره مسابقات قرآنی تلاوت همانند سال های گذشته در سه گروه ویژه برادران بالای 16 سال، برادران زیر 16 سال و خواهران و در رشته‌های حفظ 15 جزء، حفظ کل قرآن و قرائت تحقیق برگزار می شود.

 

به گفته وی در رشته حفظ 15 جزء، حافظان افزون بر حفظ این جزءها می بایست بر مفاهیم و معانی سه جزء نخست محفوظات خود و در رشته حفظ کل نیز بر مفاهیم آیات پنج جزء سوم قرآن کریم تسلط داشته باشند.

 

دبیر ستاد ساماندهی شؤون فرهنگی و مناسبت های مذهبی استان خراسان شمالی اضافه کرد: در رشته قرائت تحقیق نیز می بایست قاریان افزون بر این که پنج قطعه تعیین شده را به صورت حفظ می خوانند، بر ترجمه و مفاهیم این بخش ها نیز تسلط داشته باشند.

 

حجت الاسلام خادمی یادآور شد: نام نویسی متقاضیان برای شرکت در مرحله استانی سومین دوره مسابقات قرآنی و سراسری تلاوت در خراسان شمالی همزمان با سراسر کشور از 25 خرداد تا 31 تیرماه از طریق سایت تلاوت انجام شد.

 

وی ترغیب قاریان به حفظ آیات قرآن، فهم معانی آیات و ارائه تلاوت‌های زیبا با محوریت القای معنای آیات، ترغیب حافظان به فهم معانی آیات قرآن به شنونده، ایجاد شور قرآنی، اجرای رهنمون های رهبر معظم انقلاب مبنی بر تدبر در آیات قرآن کریم، ترویج و گسترش فرهنگ غنی قرآن و آشنایی اقشار مختلف مردم با مفاهیم و تفسیر قرآن کریم و زمینه سازی برای حضور قاریان و حافظان به‌ویژه قاریان و حافظان نوجوان و جوان را از جمله اهداف برگزاری مسابقات سراسری تلاوت عنوان کرد.

 

حجت الاسلام خادمی در ادامه با اشاره به این که فردا همزمان با برگزاری مرحله استانی سومین دوره مسابقات قرآنی تلاوت، چهارمین دوره مسابقات قرآنی تسنیم نیز در استان و در محل دارالقرآن عترت بجنورد برگزار می شود، خاطرنشان کرد: این مسابقات قرآنی ویژه کارکنان دستگاه های فرهنگی و خانواده های آنها است.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی افزود: برگزیدگان مرحله استانی سومین دوره مسابقات قرآنی تلاوت و چهارمین دوره مسابقات قرآنی تسنیم، افزون بر دریافت جوایز ارزنده، به مرحله کشوری این مسابقات نیز راه می یابند.

 

گفتنی است، بنا بر اعلام مسؤولان دارالقرآن کریم خراسان شمالی در حال حاضر در این استان 288 حافظ و 77 قاری قرآن به صورت رسمی و ثبت شده فعالیت می کنند.

 

از بین شهرستان های خراسان شمالی، فاروج با 51 نفر حافظ قرآن، بیشترین شمار حافظان قرآن کریم در خراسان شمالی را به خود اختصاص داده و افزون بر این تعداد، در حال حاضر در استان 412 نفر به صورت تجربی و سنتی و 253 نفر هم به صورت تخصصی به آموزش قرآن می پردازند.

 

در طول سال در خراسان شمالی 35 مؤسسه قرآنی، 104 خانه قرآن شهری و روستایی و 629 جلسه دائمی آموزش قرآن کریم دایر است./9314/پ202/ب4

ارسال نظرات