۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۰
کد خبر: ۲۸۱۵۳۹

مراسم رونمایی از مستند راز و رمز ملکه در تهران برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مراسم رونمایی از مستند «راز و رمز ملکه» به کارگردانی مهدی نقویان با حضور کارگردان سینما و جمعی از علاقه‌مندان در حوزه هنری تهران برگزار شد.
عباس سليمي نمين حوزه هنري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،  عباس سلیمی نمین، روزنامه نگار عصر سه شنبه 27 مرداد ماه در مراسم رونمایی از مستند ملکه انگلیس که در سالن مرحوم امیر حسین فردی حوزه هنری برگزار شد، با اشاره به رویکرد مستند «رمز و راز ملکه»، گفت: این مستند چه درباره مسائل خود انگلیس و چه کشور های متحد المنافع مطالب خوبی را ارائه کرده که نشان دهنده کار تحقیقاتی ارزشمندی است که در این باره صورت گرفته است.

وی با اشاره به نبود فضای روشنفکرانه در غرب افزود: برخی از هنرمندان و روشنفکران داخلی در فضایی محصور شده‌اند که جرأت نقد دموکراسی کاذب غربی را ندارند.


عباس سلیمی‌نمین پژوهشگر تاریخ و استاد دانشگاه طی سخنانی با تبریک به کارگردان این مستند برای تولید اثری مؤثر در حوزه شناخت حکومت استعماری انگلیس، گفت: در طول تاریخ سیاسی کشور ما مناقشات بسیاری با دولت انگلیس وجود دارد که متأسفانه تاکنون آن گونه که باید در عرصه هنری کشور به آن پرداخته نشده است.


وی افزود: کارگردان این اثر توانسته برخی از این درگیری‌ها را در فیلم خود به نمایش بگذارد، ولی نکته‌ای که به نظر می‌رسد و باید بیشتر به آن توجه کرد این است که چه ساختاری می‌تواند باعث شود ملکه انگلیس تا این حد در کشور خود نفوذ داشته باشد و آرای عمومی مردم را با خود همراه کند.


این پژوهشگر تاریخ و استاد دانشگاه ادامه داد: مستند بعد از بیان تاریخ بریتانیا به صورت جانبدارانه ای به سراغ ملکه می رود و نوع حکومت وی که در تلاش است تا اقتدار پادشاهی مشروطه را بازگرداند. اقتداری که در میان دو جنگ جهانی اول و دوم به واسطه حضور رجال قدرتمندی چون چرچیل تضعیف شده بود. اما از دهه پنجاه میلادی ملکه انگلستان تلاش خود را برای بازسازی قدرت پادشاهی آغاز می‌کند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: مستند رمز و راز ملکه به عنوان یک اثر گزارشی با ارائه اطلاعات تازه و روشن کردن افق‌هایی کمتر دیده شده از دربار انگلستان، موضوع سلطنت و چالش‌های آن در جوامع امروزی را نقد و تحلیل می‌کند، مستندی با ساختاری جذاب و اطلاعاتی متنوع، پایان یک دوران را هشدار می‌دهد./817/پ202/ح

ارسال نظرات