۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۹
کد خبر: ۲۸۰۹۹۰

حضرت معصومه از جمله راویان حدیث نبوی و شافعان روز محشر

خبرگزری رسا ـ حضرت معصومه (س) از علوم اسلام و آل محمد(ص) آگاهی داشت، از جمله روایت کنندگان حدیث بود و چندین حدیث است که در سند آنها نام حضرت فاطمه معصومه(س) به چشم می‎خورد.
حرم حضرت معصومه دهه کرامت نماي حرم ولادت حضرت معصومه

به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت معصومه (س) از علوم اسلام و آل محمد(ص) آگاهی داشت، از جمله روایت کنندگان حدیث بود و چندین حدیث است که در سند آنها نام حضرت فاطمه معصومه(س) به چشم میخورد.

 

علامه بزرگوار امینی در کتاب شریف الغدیر به بعضی از آنها استناد میکند مانند، عن فاطمه بنت علی بن موسی الرضا حدثتنی«من کنت مولاه فعلی مولاه.» نقل این احادیث حاکی از مقام علمی والای آن بانو میباشد.

 

بعد از حضرت زهرا(س) از جهت گستردگی شفاعت، هیچ بانویی به شفیعه محشر حضرت فاطمه معصومه(س) نمیرسد.

 

حضرت فاطمه معصومه(س) دارای شخصیتی رفیع و والا مقام میباشد به طوری که ائمه طاهرین(ع) از این بانو، با جلالت و تکریم یاد کردهاند و حتی پیش از ولادت آن حضرت، بلکه پیش از ولادت پدر بزرگوارش، نام او بر لسان بعضی از ائمه(ع) آمده و از مقام والای وی سخن گفتهاند.

 

امام صادق(ع) میفرمایند: «اَلا اِنَّ قم حَرَمی و حرم وَلدی من بعدی...» بدانید قم حرم من و حرم فرزندانم پس از من است، زنی از فرزندان من در این شهر در میگذرد که او دختر موسی است....»

 

امام صادق(ع) در حدیثی دیگر پیش از اینکه این فرزند گرانقدر متولد شود از فضیلت زیارت و مدفن این بانوی بزرگ سخن میگوید و شیعیان را به اهمیت آن توجه میدهد و میفرماید: «شهر قم، حرم ما است و در آن زنی از فرزندان من مدفون میشود، به نام فاطمه هر کس او را زیارت کند بهشت برای او ثابت میشود...»

 

همه این بیانات حاکی از شأن و عظمت و فضیلت این بانوی مکرم اسلام میباشد. بیشک این فضایل و خصوصیات اخلاقی این بانوی بزرگ است که وی را دارای چنین مقام و منزلتی نموده است چون امام موسی کاظم(س) دارای 37 فرزند بود که در میان آنها این بانوی مکرم است که مثل ستارهای درخشان میدرخشد و در میان فرزندان امام کاظم(ع) بعد از امام رضا(ع) هیچ کدام هم سنگ وی نمیباشد.

 

حال به خصوصیات و فضایلی اشاره میکنیم که باعث عظمت و درخشش او در میان دیگر امامزادگان شده است.

 

وی ماه تابانی است که از برج امامت طلوع کرده در آغوش امامت تربیت یافته، قنداقه امامت را نیز در دامن خود پرورش داده است زیرا دختر امام، خواهر امام و عمه امام است؛ همه نیاکان او مشعلداران امامت، پرچمداران هدایت، اسوههای فضیلت و استوانههای ولایتند و مادر بزرگوارش از بانوان با فضیلت و از اسوههای تقوا و شرافت و از زنان کم‌نظیر تاریخ بشریت است.

 

بدیهی است که تأثیر شخصیت پدر و مادر در روح و جسم فرزندان را نمیتوان انکار کرد این ویژگی در وجود حضرت فاطمه معصومه(س) نیز بروز یافت و از هر دو طرف فضایلی را به ارث برد. /842/د101/ب4

ارسال نظرات