۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۳:۳۸
کد خبر: ۲۸۰۱۹۹
استاد حوزه علمیه:

رسیدن به مقام کمال در گرو عبادت خدا و حب اهل بیت است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با اشاره به سخن امام رضا(ع) که فرمودند «به اعتبار و اتکای محبت ما اهل بیت(ع) در عبادات و تکالیف خود سهل‌انگاری نکنید و همچنین به خاطر انجام عبادات و دستورات الهی به ما اهل‌بیت(ع) بی اعتنایی نکنید زیرا که هیچ کدام از این دو به تنهایی قابل قبول نیستند»، گفت: پس چون هیچ یک از عبادت خدا و حب اهل بیت(ع) به تنهایی قابل قبول نیستند، باید هر دو را داشته باشیم و زیاده روی یا کم روی نکنیم.
حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمرتضي صالحي خوانساري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید مرتضی صالحی خوانساری، استاد حوزه علمیه، شب گذشته در جلسه عزاداری امام صادق(ع) و به یادبود شهیدان یزدی نیاپور که در منزل  این شهیدان برگزار شد، گفت: ما یک خدا داریم و 14 معصوم(ع) که باید بدانیم وظیفه ما در اطاعت از ایشان چیست که مبادا دچار افراط و تفریط شویم.

 

وی ادامه داد: گروهی از شیعیان برای دیدار امام جواد(ع) از خراسان به مدینه آمدند، یکی از متمولین و ثروتمندان اهل خراسان نزد مرکب‌دار امام(ع) رفت و از او تقاضا کرد که در ازای تمامی مال و اموالش در خراسان حاضر شود تا منصب مرکب‌داری امام(ع) را به او واگذار کند، مرکب‌دار که خوشحال شده بود نزد امام(ع) رفت تا از ایشان اجازه بگیرد.

 

استاد حوزه علمیه افزود: امام جواد(ع) موافقت کردند که مرکب‌دار به خراسان برود اما پیش از رفتن به او نصیحت کردند که «روز قیامت جد ما محمد مصطفی(ص) چنگ می‌زند و به نور خدا می چسبد، علی مرتضی(ع) به ایشان می چسبد، دیگر ائمه بعد از ایشان تا خود من و بعد از من هم به علی ابن ابیطالب(ع) می چسبیم و تمامی شیعیان و محبان ما نیز به ما می چسبند و راه باز شده و وارد بهشت می شویم.

 

حجت الاسلام صالحی خوانساری بیان داشت: حضرت به مرکب دار فرمودند «و بدان شیعه ما کسی است که محبت ما بر دلش حاکم است، نه محبت دنیا»، یک مرتبه آن شخص منقلب شد و قصدش را تغییر داد و با چهره ای درهم نزد خراسانی برگشت و گفت حضرت ابتدا پذیرفت اما معلوم شد که اگر من به خراسان بروم غرق در مادیات می شوم و اهل بیت(ع) را فراموش می کنم و پشیمان شدم».

 

هر چه می خواهید در نماز اول وقت است/ کسانی که قمه می زنند باعث وهن تشیع هستند

وی اظهار داشت: ملا احمد نراقی داستانی را نقل می کند که عده ای از خویشانش به تخت فولاد اصفهان رفتند و طی جریاناتی مهمان شخصی از خفتگان آن قبرستان شدند و حال بسیار خوش او را در برزخ مشاهده کردند که به نظرشان بی نظیر آمد و علت این همه مقام را از او سؤال کردند.

 

استاد حوزه علمیه افزود: آن شخص گفت من قصاب اصفهانی هستم که در طول عمرم دو کار را انجام می دادم، یکی آن که در شغل قصابی خودم به احدی اجحاف و تعدی نکردم، تبعیض قائل نشدم و توزیع گوشت را در کمال عدالت انجام دادم، دیگر آن که در طول عمرم هیچ وقت نماز اول وقتم ضایع نشد.

 

حجت الاسلام صالحی خوانساری تصریح کرد: باید سعی کنیم در زندگی همانند این قصاب دستورات خدا را پیاده کنیم و با اهل بیت(ع) هم همراه باشیم، آیت الله بهجت(ره) هم همیشه جوانان را برای حل مشکلات توصیه به نماز اول وقت می کرد، هر چه می خواهید در نماز اول وقت است.

 

وی با اشاره به سخن امام رضا(ع) که فرمودند «به اعتبار و اتکای محبت ما اهل بیت(ع) در عبادات و تکالیف خود سهل‌انگاری نکنید و همچنین به خاطر انجام عبادات و دستورات الهی به ما اهل‌بیت(ع) بی اعتنایی نکنید زیرا که هیچ کدام از این دو به تنهایی قابل قبول نیستند»، گفت: پس چون هیچ یک از عبادت خدا و حب اهل بیت(ع) به تنهایی قابل قبول نیستند، باید هر دو را داشته باشیم و زیاده روی یا کم روی نکنیم.

 

استاد حوزه علمیه در پایان تأکید کرد: این که تا نزدیک صبح عزاداری کنیم و نماز صبحمان قضا شود، آن عزاداری نفعی برای ما نخواهد داشت، برعکس آن هم صادق است، مداحان باید مقتل، روضه و اشعار ادبی و مرثیه بخوانند و از الفاظ، عبارات و اعمال بی معنی دوری کنند، عزاداری باید محتوا داشته باشد، کسانی که قمه می زنند و فیلم آن را هم منتشر می کنند، سبب وهن مذهب تشیع هستند./939/پ202/ح

ارسال نظرات