۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۵
کد خبر: ۲۷۹۷۴۸
مدیر مؤسسه میراث شیعه:

عصر امام صادق عصر گسترش علوم، افکار و عقاید بود

خبرگزاری رساـ حجت الاسلام قربانی با بیان این‌که امام صادق(ع) در عرصه علمی شاگردان بسیاری را تربیت کرد و در ابواب مختلف علوم روایات ارزشمندی را بیان فرمود، گفت: عصر امام صادق(ع) عصر گسترش علوم، افکار و عقاید بود.
امام صادق(ع)

حجت الاسلام رحیم قربانی، مدیر مؤسسه میراث شیعه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا درتبریز، با عرض تسلیت به مناسبت سالروز شهادت امام صادق(ع) رییس مذهب تشیع، گفت: امام صادق(ع) در عرصه علمی شاگردان بسیاری را تربیت کرده و در ابواب مختلف علوم روایات ارزشمندی را بیان فرموده است.

 

وی، با اشاره به اختلافات در مرکز عالم در علم نجوم، ادامه داد: از جمله مباحثی که در جامعه اسلامی و در پای درس امام صادق(ع) گسترش یافت و امام صادق(ع) در این علم شاگردان برجسته ای را تربیت کرد و مطالب ارزنده‌ای را ابراز داشت.

 

وی ابوخالد حبیب بن المعلی سجستانی، را از شاگردان برجسته مکتب علمی امام صادق(ع) عنوان کرد و ابراز داشت: وی یکی از بزرگ ترین دانشمندان علم نجوم در دوره اسلامی به شمار می رود، او در نجوم به قدری چیره دست و ماهر بود که با استفاده از احکام علم نجوم توانست شهادت امام موسی کاظم(ع) را استخراج کرده و خود را از مهلکه بزرگ واقفیه نجات دهد.

 

این استاد سطح عالی حوزه، با اشاره به گفت‌وگو هشام خفاف با امام صادق(ع)، گفت: خفاف در پاسخ امام درباره نظرش در رابطه چرخش افلاک با چرخاندن کلاه خود جواب دادند.

 

وی ادامه داد: امام صادق(ع) فرمود؛ اگر حقیقت آن گونه است که می گویی، پس حال و روز ستاره های مهمی نظیر صورت های فلکی دُب اکبر و دُب اصغر (بنات النعش، جدی، و فرقدین)، چیست که در طول ایام سال هیچ نوع گردشی از آنچه که تو نشان دادی ندارند.

 

مدیر مؤسسه میراث شیعه، تصریح کرد: روشن است که ستاره های پیرامون هر دو قطب به میزانی ویژه خود نیز حرکت می کنند، اما آنچه مهم است این نکته است که حرکت آن ستاره ها به هیچ عنوانی قابل مقایسه و تطبیق با حرکت و جابجایی ستاره های منطقه استوایی، دایرة البروجی، و منطقة البروجی نیست.

 

حجت الاسلام قربانی، ادامه داد:  از این رو، امام در مقایسه بسیار ساده و قابل فهمی، حرکت آن ستاره ها را ردّ کرد تا به منجم عراقی آموزش دهد که دوران کواکب، آن گونه که در ظاهر به چشم می آیند، نمودی بیش نیست. و نظریه دوران افلاک نیز به آن مفهومی که در عالم علم نجوم رایج است، باطل بوده و توهّمی بیش نیست.

 

وی، خاطرنشان کرد: آنچه امروز غرب از علوم و فنون مختلف دارد، همه وامدار جامعه اسلامی، و ریشه در دانشمندان و بزرگان دین مبین اسلام دارد./854/ت302/ی

ارسال نظرات