۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۱
کد خبر: ۲۷۸۸۳۱

اظهارات ظریف در پاسخ به سخنان رییس جمهور آمریکا

خبرگزاری رسا ـ وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سخنان روز گذشته اوباما گفت: سیاست­ها و اقدامات نسنجیده دولت­های ایالات متحده و برخی از متحدینشان در منطقه موجب ناامنی و گسترش افراط و تروریسم شده است.
محمد  جواد ظريف

به گزارش خبرگزاری رسا، محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان در پاسخ به سخنان روز گذشته اوباما نکات ذیل را مورد تأکید قرار داد:

 

1-  جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه به دنبال سلاح هسته­ای نبوده و نخواهد بود. بنابراین این ادعا که در توافق اخیر وین راه­های مختلف دستیابی ایران به سلاح هسته­ای بسته شده، در واقع تحصیل حاصل است و  صرفا به منظور راضی کردن منتقدین داخلی و صهیونیست­ها بیان می­شود.

 

2- تحولات چندین سال گذشته نشان داده است که آنچه موجب ناامنی و گسترش افراط و تروریسم در منطقه ما شده است، سیاست­ها و اقدامات نسنجیده دولت­های ایالات متحده و برخی از متحدینشان در منطقه به ویژه رژیم صهیونیستی بوده که جز تخریب و جنگ و افراط برای مردم این منطقه و جهان حاصلی نداشته است. مقامات کنونی آمریکایی بارها خود به این واقعیات اذعان کرده­اند اما کماکان تلاش می­کنند با فرافکنی از واقعیات تاریخی فرار کنند.

 

3- صلح، امنیت و ثبات در محیط پیرامونی همواره مهمترین اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده است که بر شناخت صحیح از واقعیات این منطقه بنا شده و به عکس فراز و نشیب­ها، دوگانگی­ها و تناقضات خطرناک سیاست­های برخی کشورهای مؤثر، از انسجام و استمرار برخوردار بوده و همواره بر صلح و دوستی با همه همسایگان، حمایت از خواست مردم و مقابله با تهدیدات مشترک از جمله تجاوز خارجی، افراط، تروریسم و فرقه گرایی بنا شده است. جمهوری اسلامی ایران حمایت از دوستان و متحدین منطقه­ای خود در برابر این تهدیدات مشترک را ادامه خواهد داد و بارها اعلام آمادگی کرده است که با سایر همسایگان نیز بر پایه احترام متقابل در برابر این چالش­های مشترک و در جهت ثبات منطقه و جهان همکاری کند.

 

4- ایران با خودباوری و عقلانیت در مذاکرات اخیر هسته­ای نشان داد که حتی بحران­های ساختگی را نیز می­توان از طریق تعامل و گفت و گو و بر مبنای احترام متقابل حل و فصل نمود. بنابراین مبانی و پایه­های لرزان پروژه خطرناک و بی اعتبار ایران هراسی فرو ریخته و تلاش برای دمیدن روح تازه به آن در جهان و منطقه خریداری نخواهد یافت و تنها می­تواند سودهای هنگفت برای فروشندگان تسلیحات مرگبار به بار آورد و منابع محدود منطقه و جهان را به جای مبارزه با فقر و جهل و بی­عدالتی، برای خریدهای بی رویه تسلیحات نمایشی هدر دهد. حفظ گفتمان گذشته و تلاش برای راضی نگاه داشتن و خوشامد جنگ طلبان جز بارکردن هزینه بر مردم آمریکا، منطقه و جهان حاصلی نخواهد داشت.

 

5- برای چندمین بار به مقامات ایالات متحده متذکر می­شویم که جهان متمدن قریب به یک قرن است که گزینه استفاده از زور و تهدید به آن به عنوان ابزار سیاست خارجی را کنار گذاشته و آن را نه تنها غیر انسانی و غیرقانونی، بلکه ناکارآمد می­داند. تهدید به توسل به زور نقض مسلم قواعد آمره حقوق بین­الملل است و مسؤولیت بین­المللی به دنبال دارد، و به علاوه فایده­ای جز هدر رفتن منابع و حیثیت ایالات متحده به دنبال نداشته و نخواهد داشت. مردم آمریکا و جهان حق دارند سؤال کنند که جنگ­های ایالات متحده در 50 سال گذشته چه منفعتی جز تحمیل هزینه­های فراوان مالی و جانی و حیثیتی برای مردم آمریکا و ناامنی و بی­ثباتی برای مردم جهان به دنبال داشته است. وقت آن است که این عادت خطرناک و مضر دیرین که مربوط به قرون ماضی است کنار گذاشته شود.

 

6- خاطره حمایت ایالات متحده از کودتا، جنگ تحمیلی، استفاده صدام از سلاح شیمیایی، توهین­های مقامات آمریکایی به ملت ایران، اتهامات بی اساس و تحریم­های کور و غیرانسانی علیه این مردم و تداوم گفتمان بی­خاصیت تهدید در حافظه تاریخی مردم ایران زنده است و گرنه این مردم با ملت آمریکا مشکلی ندارند. خوبست مقامات آمریکایی به جای تکرار برخی عبارات کلیشه­ای به این واقعیت بیندیشند که انزجار از سیاست­های غلط دولت­های ایالات متحده منحصر به مردم ایران نیست و ایالات متحده نیازمند اصلاح سیاست­هایی همچون حمایت از جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین است که تنها آخرین نمونه این وحشی­گری­ها، سوزاندن یک کودک خردسال فلسطینی بود. اعلام انزجار مردم ایران و جهان اسلام از این سیاست­ها طبیعی است و منحصر به مردم این منطقه نیز نیست و نباید دستاویزی برای اتهامات بی اساسی همچون یهودی ستیزی و یا ضدیت با مردم آمریکا قرار گیرد. اگر دولت آمریکا خواهان تغییر دیدگاه و شعارهای مردم ایران و جهان است، بهتر است به تغییر سیاست­ها و رویکردهای خود فکر کند.

 

7- دولت­های قبلی آمریکا فرصت­های مهمی را با باورهای غلط و آرزوهای خیالی به هدر داده­اند و خوبست از این فرصت تاریخی برای به دست آوردن اعتماد ارزشمند مردم ایران که به دلیل دهه­ها سیاست غلط و خصمانه ایالات متحده کاملا تخریب شده است، استفاده نمایند. مردم ایران با حضور حماسی خود در انتخابات اخیر نشان دادند که تلاش برای ایجاد دو دستگی میان مردم و شکاف افکنی میان مردم و حاکمیت شکست خورده است. مردم ایران یک پارچه، هوشیار، مقاوم و بزرگ منش­اند و در برابر تهدید، تحمیل و تحریم دلاورانه می­ایستند و در برابر احترام و تکریم بزرگوارانه پاسخ می­دهند. ده­ها سال سیاست غلط در برابر مردم ایران آزموده شده و هیچ دستاوردی برای ایالات متحده نداشته است و اکنون فرصتی استثنایی برای اصلاح گذشته و آزمودن راه جدیدی است که تنها ظرف دو سال و علیرغم همه فراز و نشیب­ها و حتی برخی کجروی­ها دستاوردی بزرگ برای همه صلح طلبان به بار آورده است./822/د102/ج

منبع: وزارت امور خارجه

ارسال نظرات