۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷
کد خبر: ۲۷۸۱۴۸
معاون فرهنگی آستان مقدس عبدالعظیم حسنی:

مهم‌ترین ویژگی حضرت عبدالعظیم حسنی ولایت مداری بود

خبر گزاری رسا ـ معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با بیان این‌که مهم ترین شاخص شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی ولایت مداری بود، گفت: امام هادی(ع) ثواب زیارت ایشان را به مانند ثواب زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) دانسته است.
عباس سليمي

عباس سلیمی معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به مناسبت سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری رسا، گفت: حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) دانشمند بزرگ و از محدثان امین شیعه به شمار می‌رود.

 

وی در ادامه افزود: کنیه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) ابوالقاسم است و با چهار واسطه از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) می‌باشد.

 

سلیمی با اشاره به سال تولد سیدالکریم(ع)، بیان کرد: حضرت عبدالعظیم(ع) در سال 72 هجری قمری و در دوران امامت موسی ابن جعفر(ع) در شهر مدینه متولد شدند و افتخار شاگردی در مکتب امام جواد(ع) و امام هادی(ع) را داشتند.

 

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به جایگاه ایشان در نزد امام هادی(ع)، اظهار داشت: حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) جایگاه ویژه‌ای نزد امام هادی(ع) داشتند به نحوی که امام هادی(ع) ایشان را به عنوان (مرحبا بک یا ابا القاسم انت ولینا حق) یعنی او را دوست حقیقی خود نامیدند.

 

وی با اشاره به ظلم عباسیان نسبت به حضرت سیدالکریم(ع)، تصریح کرد: حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) از مبارزان و ستمدیدگانی بودند که به دلیل ارادت و علاقه خود به پیشگاه مقدس امامان معصوم(ع) و تبعیت از ولایت مورد خشم عباسیان قرار گرفتند.

 

سلیمی افزود: به دلیل ظلم خلفای عباسی با راهنمایی امام هادی(ع) رنج سفر را با دل‌وجان پذیرفت و به عنوان وکیل و نماینده معتمد حضرت امام هادی(ع) به شهر ری هجرت نمود و در آنجا به هدایت‌ و رفع مشکلات شیعیان پرداخت.

 

معاونت فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به آثار اقامت سیدالکریم در شهرری، گفت: اقامت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در ری سبب شده بود که شیعیان شناخت بیشتری از ایشان کسب کنند و همچنین حضور ایشان دهان به دهان به دوستاران خاندان اهل بیت(ع) می‌رسید.

 

وی با اشاره به حل مشکلات شیعیان از سوی حضرت سید الکریم(ع)، بیان داشت: حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) از جانب امام هادی(ع) مشکلات مردم را حل می‌کردند.

 

سلیمی با اشاره به آثار به جا مانده از محدث بزرگ شیعیان حضرت سیدالکریم(ع)، ابراز کرد: کتاب (خطب) که مجموعه خطبه‌های امیرمومنان علی(ع) و کتاب دیگر ایشان تحت عنوان (یوم الی اللیل) که به معنای روز و شب است.

 

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به زمان وفات ایشان، گفت: حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در شهر ری وفات یافتند و از همان زمان مرقد نورانی ایشان بارگاهی شد تا شیعیان بتوانند ایشان را زیارت کنند.

 

وی در پایان با اشاره به مهم ترین شاخص شخصیت ایشان که ولایت مداری بود، خاطر نشان کرد: امام هادی(ع) ثواب زیارت ایشان را به مانند ثواب زیارت حضرت سیدالشهدا امام حسین(ع) دانسته است./807/ت302/ب4

ارسال نظرات