۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۲۷۷۱۸۱
رییس سابق دانشگاه علوم انسانی دانشگاه مشهد:

چالش های فرهنگی مدیریت شود/ تنها الگویی که ما می توانیم داشته باشیم فرهنگ مذهبی است

خبرگزاری رسا ـ رییس سابق دانشگاه علوم انسانی دانشگاه مشهد با بیان این که تنها الگویی که ما می توانیم داشته باشیم فرهنگ مذهبی است، گفت: آن چه در مشهد در واقعه گوهر شاد رخ می دهد برآیند یک جامعه مسلمان ملی در برابر سیاست های رضا شاه و مقاومت علیه یک فرهنگ خطرناک است.
فرهنگ ديني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، هادی وکیلی، دانشیار گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد، پیش از ظهر امروز در تالار شورای شهردای مشهد، به تحلیل قیام مردم مشهد در مسجد گوهرشاد اشاره کرد و گفت: قبل از قیام مردم مشهد در سال 1314 رضا شاه تغییر کلاه را اجباری می کند و حال این سؤال مطرح می شود که قیام مردمی و علما در این روز و فدا کردن جان خود آیا تنها برای اعتراض به این کلاه ها بود؟

 

وی افزود: برای تبیین قیام مردم مشهد در واقعه گوهرشاد باید به سه ضلع مثلثی که در مطالعات تاریخی به آن ها پرداخته می شود، توجه کرد که این سه ضلع اقتصاد و سیاست و فرهنگ است.

 

وکیلی با اشاره به تاریخ معاصر و قبل از آن در ایران اظهار داشت: در پیش از معاصر تاریخ ایران آمیخته از دو فرهنگ ملی و باورهای دینی و مذهبی است و در معاصر به صورت سه ضلع دینی و ملی و غربی است.

 

استاد دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: ورود فرهنگ غربی به فرهنگ و تاریخ معاصر اختیاری نیست و تا به امروز میزان اراده افزایش و سیاست کاهش یافته است از زمان مشروطه تاکنون تاریخ پرچالشی در مئاجه با فرهنگ غرب داشته ایم و بخش بزرگی از جامعه ایرانی به ویژه بخش دینی ما در برابر بخش استعماری غرب قد علم کرده است.

 

وی ادامه داد: در شرایطی که رضا شاه فرهنگ غربی را در کشور رسوخ می دهد، مقاومت در برابر این فرهنگ بلواری غرب رخ می دهد و از نهضت تنباکو تا امروز ضلع مذهبی و ملی ما به رهبری عالمان دینی و متکی به باورهای خود در برابر آن ها موضع گیری می کنند.

 

وکیلی با بیان این که سیاست های رضا شاه  سیاست های انگلیسی بود، گفت: رضا شاه فرهنگ مفاوم را در هم شکست و این سه ضلع دینی و ملی و غربی(وجه علمی و تکنولوژی آن نه استعماری) که می توانست در جای خود اینده ساز باشد را به جان هم انداخت.

 

رییس سابق دانشگاه علوم انسانی دانشگاه مشهد، بیان داشت: رضا شاه در منطق خود به فرهنگ ملی، مذهبی و غرب توجه داشت اما از سال 1306 بک عنصر ناسیونالیست نژادپرست شد که به اسم باستان گرایی فرهنگ مذهبی را مورد تهدید قرار می داد و نام فرهنگ ملی فرهنگ غربی را رواج می داد و در آخر کار فرهنگ غرب هم وجود نداشت و شاهد فرهنگ سطحی و بلواری غرب بودیم.

 

وی با بیان این که تنها الگویی که ما می توانیم داشته باشیم فرهنگ مذهبی است، گفت: آن چه در مشهد در واقعه گوهر شاد رخ می دهد برآیند یک جامعه مسلمان ملی در برابر سیاست های رضا شاه و مقاومت علیه یک فرهنگ خطرناک است.

 

وکیلی، با اشاره به این که باید از قیام مردم مشهد در گوهر شاد باید درس بگیریم، اظهار کرد: درباره چالش های فرهنگی باید مدیریت داشته باشیم و این سه ضلع را هم راستا، پیرایش و کاربردی در سطح اهداف خود کنیم تا قابل فهم و اجرایی باشد تا در مدرسه، دانشگاه، تلویزیون و جامعه با فرهنگ های متفاوت مواجه نشویم.

 

استاد دانشگاه فردوسی مشهد، با بیان این که در مطاله های تاریخ معاصر مشکلات جدی داریم، گفت: باید افراد پاک و متخصص به این عرصه وارد شوند تا دیگران این مسیر را به راه نادرست هدایت نکنند./1310/پ202/ح

ارسال نظرات