۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۱
کد خبر: ۲۷۶۹۹۹
صالحی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری:

محدودیت هایی که ایران پذیرفته در ظاهر محدودیت است/ مکانیزم دسترسی به مراکز نظامی ایران آسان نیست

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان در برنامه گفت وگوی ویژه خبری محدودیت های فنی که ایران در برجام پذیرفته را در ظاهر محدودیت خواند و تاکید کرد که مسؤولیت شرعی، عرفی و عقلانی فنی این مسائل را می پذیرم.
علي اکبر صالحي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان در برنامه گفت وگوی ویژه خبری، با اشاره به مذاکرات هسته ای، ابعاد فنی برجام را تشریح کرد.
 
رییس سازمان انرژی اتمی در ابتدا درباره حضور خود در مراحل پایانی در مذاکرات، گفت: آقای دکتر ظریف لطف کردند و به آقای دکتر روحانی گفتند که من حتما باید حضور یابم و با وجود این که شرایط جسمی مساعدی نداشتم بنا به دستور ایشان امتثال امر کرده و در مذاکرات حضور یافتم.
 
در مذاکرات به نتیجه مورد نظر دست یافتیم
وی با بیان این که در مذاکرات به نتیجه مورد نظر دست یافتیم، گفت: بعد از مذاکرات لوزان در یکی از سخنرانی های خود گفته بودم که به نظر می آید آمریکایی ها دارند دبه می کنند، آنها سعی می کردند آن پیکره توافق شده را بیشتر بتراشند و نحیف کنند.
 
صالحی تاکید کرد: آمریکایی ها در بسیاری از موارد می خواستند زیاده خواهی کنند، اما ما خطوط قرمزی داشتیم و اعلام کردیم به آنچه در لوزان متعهد شده ایم پایبندیم و در وین نیز این نکته را مورد تاکید قرار دادیم.
 
وی از روشن شدن برخی موارد ابهامی بیانیه لوزان در مذاکرات وین خبر داد و از جمله این موارد به سیصد کیلو سوخت و تست های سوخت اشاره کرد.
 
وی بیان کرد: یکی از موارد دیگری که آنها بسیار اصرار کردند در خصوص تست مکانیکی بود، تفاهم لوزان سر جایش ماند، خواسته های طرف غربی جز این مورد تامین نشد، در بقیه موارد آنچه پیش بینی کرده بودیم محقق شد.
 
صالحی درباره اظهارات آمانور درباره انعقاد تفاهم با ایران در روز اعلام توافق و جمع بندی مذاکرات و مفاد آن، اظهار داشت: آژانس از سال 2002 بخش عمده ای از ادعای شان درباره فعالیت های هسته ای بود.
 
رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان افزود: در زمان آقای لاریجانی ایشان تاکید کرد که تمام سؤالات خود را یکباره مطرح کنید، آنها شش سؤال مطرح کردند و تحت عنوان مدالیته جمع بندی شد.
 
صالحی گفت: آنها وقتی دیدند این بحث دارد جمع می شود بحث مطالعات ادعایی و کلاهک های هسته ای را مطرح کردند؛ آقای البرادعی در آن زمان به صراحت گفت ادعاهایی که می شود و مستنداتی که به ما داده اند قابل وثوق و اعتماد نیست.
 
رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان بیان کرد: در زمان آقای آمانو ایشان موضوع را بسیار جدی گرفته است، ما در سال 2013 تفاهمی را با ایشان داشتیم که 18 سؤال مطرح کردند، ما اعلام کردیم پاسخ می دهیم و این کار نیز انجام شد.
 
صالحی افزود: با این وجود موضوع ابعاد نظامی برنامه هسته ای ایران پا برجا ماند و قرار شد به نحو سیاسی این مساله حل شود، اگر بحث اقناعی و فنی باشد آژانس باید بحث را خاتمه و پایان پذیرفته اعلام کند.
 
بسیاری از مسائل در آژانس سیاسی است نه فنی
وی با تاکید بر این که بسیاری از مسائل در آژانس سیاسی است نه فنی، گفت: ما در وین تفاهم نامه جدیدی را با آقای آمانو امضا کردیم که اعلام هم شد، اصل آن محرمانه نیست، مفاد آن نیز عادی است.
 
رییس سازمان انرژی اتمی افزود: ما در بحث پادمانی که بازرسان شان به ایران می آیند در برخی امور شیوه چگونگی بازرسی را داریم که با آژانس به توافق می رسیم.
 
بازرسی های آژانس محرمانه نیست، شیوه رسیدن به نتیجه یک امر محرمانه بین ایران و آژانس است
صالحی درباره ادعاهای جان کری که اگر لازم باشد اطلاعات را در اختیار سناتورها قرار می دهیم، آقا مقصود همین اطلاعات است یا اطلاعات محرمانه است، گفت: اگر مقصود شیوه انجام کار است این یک امر محرمانه بین ما و آژانس است و البته اختصاصی هم به ایران ندارد.
 
وی افزود: نتیجه بازرسی های آژانس محرمانه نیست؛ منتهی شیوه رسیدن به نتیجه یک امر محرمانه بین ما و آژانس است.
 
نتیجه تحقیقات آژانس 15 دسامبر ارائه می شود
صالحی در پاسخ به این سؤال که 15 دسامبر قرار است چه اتفاقی بیفتد، گفت: آژانس نظر خود را می دهد، منتهی برجام مستقل کار خود را ادامه می دهد، الان نمی توان پیش بینی کرد، اگر آژانس گفت که همه چیز حل است که مساله به کلی حل است، اما ممکن است مطالب دیگری را هم مطرح کنند.
 
وی تصریح کرد: اعلام آژانس کافی است تا توافق کار خود را انجام دهد.
 
رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان خاطرنشان کرد: نتیجه تحقیقات آژانس نیمه دسامبر به شورای حکام ارائه می شود.
 
صالحی افزود: حقیقت را همه می دانند، اینها بازی سیاسی است، طرف های غربی خودشان می دانند که واقعیت ماجرا چیست.
 
رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: تنها کشوری که از آژانس کارت سفید گرفته ژاپن است، بعد از عملیاتی شدن برجام ما داوطلبانه پذیرفته ایم تا پروتکل الحاقی را اجرا کنیم، بر اساس این پروتکل آژانس بعد از مدتی در وضعیتی قرار می گیرد که اعلام می کند در ایران هیچ فعالیت اعلام نشده ای نیست و آن گاه کل مساله بسته می شود.
 
تا تحریم های کنگره لغو نشود پروتکل را به مجلس نخواهیم برد
صالحی افزود: ما گفته ایم پروتکل الحاقی را به مجلس نمی بریم مگر این که شما اقدام مورد نظر را انجام دهید، به عنوان مثال آمریکا تحریم های کنگره را لغو کند.
 
رییس سازمان انرژی اتمی درباره فرجام راکتور اراک و پر شدن قلب راکتور با بتن، تصریح کرد: تعریف راکتور آب سنگین به غنای سوخت نیست؛ راکتور اراک آب سنگین خواهد ماند؛ در همین زمینه قرار شده یک جلسه سه جانبه با حضور ایران و آمریکا و چین در چین برگزار شود.
 
مخزن قلب راکتور در صورت خارج شدن باید تعویض شود
وی با اشاره به اظهارات کری درباره قلب راکتور اراک، از این که برخی حرف های او را به جای برجام مورد توجه قرار داده اند انتقاد کرد.
 
صالحی بیان کرد: ما مخزن را خارج و یا با بتن پر می کنیم، نه این که قلب راکتور که چاله در آن است را پر کنیم، بنده اجازه نمی دهم به خاطر مسائل ایمنی که در راکتور مهم است اگر مخزن را خارج کنیم به خاطر مسائل ایمنی اجازه نمی دهم که مجددا کار گذاشته شود چراکه بسیار حیاتی، مهم و خطرناک است و حتی اگر توافق بهم بخورد باید یک مخزن جدید بسازیم.
 
دکتر صالحی در بخش دیگری از گفت وگوی ویژه خبری تصریح کرد: جنس اقداماتی که ما باید انجام دهیم روی زمین است و جنس اقداماتی که آنها باید انجام دهند روی کاغذ است.
 
وی در ادامه درباره فردو و تغییرات اعمال شده در آن بر حسب توافق هسته ای، بیان کرد: فردو از اساس برای ضمانت استمرار اصل غنی سازی ایجاد شد؛ که اگر خدایی ناکرده روزی نطنز را زدند فردود باشد.
 
رییس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: 1044 ماشین در فردو خواهد بود، که هزارتای آن در حال چرخش خواهد بود اما اورانیوم غنی نخواهد کرد؛ قریب به یک هزار و هفتصد ماشین را بر می داریم. چهار آبشار نیز تحت سکون داریم که هر موقع اراده کنیم و در صورت خلف وعده طرف مقابل آنها را فعال می کنیم.
 
رییس سازمان انرژی اتمی افزود: در حال حاضر چهار آبشار در فردو غنی سازی انجام می دهد که هفده کیلو گرم در ماه می شود.
 
ترجیح می دهم درباره محدودیت تحقیق و توسعه سخنی نگویم
صالحی درباره مدت زمان ده سال محدودیت تحقیق و توسعه ایران و زمان شروع آن، تاکید کرد: من ترجیح می دهم در این باره و زمان آغاز آن صحبت نکنم. این موضوع را دوستان از قبل صحبت کرده بودند.
 
رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: اگر گاز یو اف 6 به ماشین تزریق نشود، امکان تست وجود ندارد، هیچ تحقیق و توسعه ای در ارتباط با ماشین های مورد نظر برای غنی سازی اورانیوم وجود ندارد مگر این که قطعا باید ماشین با گاز تست شده باشد.
 
صالحی بیان داشت: بعد از اجرایی شدن برجام در فاصله هشت سال اول، روی ماشین هایی که برای غنی سازی اورانیوم بکار گرفته خواهند شد مسائلی را پذیرفته ایم که از نوع خاصی باشد؛ از انتهای سال هشتم شروع می کنیم به کار کردن روی ماشین های نسل هشت و شش و در سال پانزدهم و یا شاید انتهای سال 14 می توانیم به 190 هزار سو برسیم.
 
وی با تحسین تلاش تیم فنی و کارشناسی در مذاکرات هسته ای، افزود: بچه های ما مثل شیر در مقابل کارشناسان و متخصصان آمریکایی می غریدند و اظهار وجود می کردند.
 
صالحی خاطرنشان کرد: فرض کنید همین امروز 190 هزار ماشین نسل اول در نطنز جا سازی کنیم، اینها قابلیت سی تن غنی سازی در سال را دارد که مصرف یکسال نیروگاه بوشهر می شود.
 
رییس سازمان انرژی اتمی یادآورشد: ذخایر اورانیوم ما الان زیاد نیست، ما در این ده سال با لطفی که رهبری کردند ایشان اجازه دادند که ژئو فیزیک هوایی داشته باشیم، ما در این مدت توانسته ایم بالای شصد درصد ایران را ژئو فیزیک هوایی آن را انجام دهیم، ما در این مدت اکتشافات و استخراج خود را به مرحله خوبی رسانده ایم.
 
صالحی در پاسخ به این پرسش که آیا با اعمال محدودیت ها امکان برگشت پذیری ما دچار خدشه نخواهد شد، گفت: ما بسیار سریع می توانیم آی آر وان را تولید کنیم و البته اجازه دهید زمان آن را اعلام نکنم.
 
رییس سازمان انرژی اتمی درباره دسترسی آژانس به مراکز نظامی و مکانیزم پیش بینی شده در این باره، تصریح کرد: من روی بازرسی ها کار نکرده ام و مسؤولیت من فنی است و مسؤولیت شرعی، عرفی و عقلانی آن را می پذیرم و اعلام هم کرده ام محدودیت هایی که پذیرفته ایم ظاهر محدودیت دارد.
 
دکتر صالحی تاکید کرد: محدودیت هایی که پذیرفته ایم از دید آنها در راستای رسیدن به سلاح هسته ای است، آنها هرچه می خواهند این مسیر را محدود کنند ما مشکل نداریم چراکه نگاهی به سلاح کشتار جمعی نداریم و فتوای حرمت تولید و بکار گیری سلاح های کشتار جمعی را هم داریم.
 
وی افزود: در بدترین شرایط و سناریو که آنها بخواهند اذیت کنند، آنها وقت بسیاری گذاشتند برای مذاکرات، حالا به یک تفاهمی رسیده اند و اگر بخواهند فردا بهم بزنند این کار عبثی است؛ البته ما هم در صورت نقض عهد به قبل از مذاکرات و هر میزان غنی سازی برخواهیم گشت و آنها را به چالش خواهیم کشید.
 
صالحی بیان داشت: البته در مواردی برگشت ما طولانی خواهد بود مثل راکتور آب سنگین اراک، اما راه های دیگر باز است و فورا غنی سازی را با غنای بالاتر دنبال خواهیم کرد.
 
وی تاکید کرد: اگر برجام بنا به هر دلیلی بهم خورد، آنها حاضرند راکتور اراک را مستقلا بازطراحی کنند چراکه آنها مد نظرشان مسائل بمب هسته ای است و ما اصلا نگاهی به این سمت نداریم.
 
صالحی با اشاره به پروتکل الحاقی، خاطرنشان کرد: آنها به همین راحتی نمی توانند از مراکز نظامی ما بازدید کنند، در پروتکل الحاقی مواردی است که ناچار به پذیرش آن هستیم اما به همین راحتی نیست و کشورهای زیادی هم پذیرفته اند.
 
وی افزود: آژانس وقتی تقاضایی داشته باشد باید مستند باشد، مراحل مختلف را بگذارند و در مجموع یک فرآیند بسیار طولانی و پیچیده دارد.
 
رییس سازمان انرژی اتمی درباره محدودیت های ده ساله و این که آیا برای دانشمندان و کارشناسان هسته ای ما نیز این محدودیت وجود خواهد داشت، تصریح کرد: نکته ای که باید توجه داشت این است که دانشمند هسته ای به هر کسی اطلاق نمی شود، ما در سازمان انرژی اتمی تعداد کسانی که قدرت طراحی سانتریفیوژ دارند تعدادشان چندان زیاد نیست.
 
وی بیان داشت: کسانی که شاکله اصلی سازمان را تشکیل می دهند از نظر اقتدار علمی تعدادشان مطلوب است و نیاز ما را برطرف می کند و همه زحمت می کشند.
 
رییس سازمان انرژی اتمی گفت: کارشناسان و متخصصان هسته ای سرمایه سازمان هستند و سرجای شان هستند، بقیه را در نیروگاه های جدید که می خواهیم بسازیم از ظرفیت شان استفاده خواهیم کرد.
 
وی بیان داشت: در فاصله چهار سال آینده 15 هزار کارشناس و تکنسین باید تنها در بوشهر کار کنند، ما دو پروژه جدید با چین در سواحل مکران در حال رایزنی هستیم که هشت هزار نفر نیرو می خواهد و دانشگاه ها هر چه فارغ التحصیل داشته باشند را باید در این رشته ها بکار گیریم. /924/
ارسال نظرات