۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳
کد خبر: ۲۷۶۸۰۷
عضو جامعه مدرسین:

مذاکرات هسته ای تراز بین المللی ایران را ارتقا داد/ ابهامات برجام باید رفع شود

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که نفس مذاکره با قدرت های مدعی تراز کشور را در سطح بین الملل بالا برد، گفت: بالا رفتن تراز ایران نتیجه قابل توجهی بود که افراد باید به آن توجه داشته باشند اما متأسفانه بسیاری از این مسأله غافل هستند، غیر این مطلب باید توجه داشت که مواضع ایران در این 22 ماه در سطح بین الملل منتشر شده است.
آيت الله غروي

آیت الله سید محمد غروی عضو شورای عالی حوزه های علمیه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تقدیر از تیم مذاکره کننده هسته ای برای رسیدن به توافق با گروه 1+5 گفت: مسأله تحریم ها ظلمی به ملت ایران بود که طبیعتا با ظلم باید مبارزه کرد.

 

تنها راهی که می توانست با ظلم ها مقابله کند و تأثیرگذار باشد مذاکرات بود
وی افزود: با شرایطی که ایران پیدا کرده بود و مسأله تحریم قانونی بین المللی قلمداد می شد، تنها راهی که می توانست با ظلم ها مقابله کند و تأثیرگذار باشد مذاکرات بود تا بتوانیم احقاق حق کنیم؛ مسؤولان نیز در این باره تلاش بسیار پیگیری داشتند.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که تلاش مسؤولان هسته ای ستودنی است، اظهار داشت: این مسؤولان حدود 22 ماه مذاکره نفس گیر انجام دادند و هیچگاه از ادامه دادن مذاکره سرد نشده و عقب نشینی نکردند.


وی ادامه داد: افرادی وجود دارد که متعهد و دلسوز هستند اما پس از مدت کوتاهی از ادامه کار ناامید می شوند و آیه یأس می خوانند، تیم مذاکره کننده هسته ای پای کار بودند و تلاش بسیار جدی و ارزشمند انجام دادند البته از آغاز کار خطوط قرمز و چارچوب هایی برای مذاکره کنندگان مشخص شده بود که راهبرد کار به شمار می رفت.

 

راهبردها و خطوط قرمز تعیین شده از سوی رهبر انقلاب سبب شد تا تیم هسته ای کارها را به پیش ببرند

آیت الله غروی با بیان این که خطوط قرمز، چارچوب ها و راهبردهای رهبر معظم انقلاب تیم مذاکره کننده هسته ای را بسیار یاری کرد، ابراز داشت: آقای ظریف و آقای صالحی به این مسأله اقرار دارند و تأکید می کنند که این رهبردها سبب حضور قدرتمند ایران در مذاکرات شد، خطوط قرمز مشخص می کرد که مسؤولان، کار را در چه چارچوبی باید به پیش ببرند و همین راهبردها سبب شد تا تیم هسته ای به اهداف خود برسد.


وی عنوان کرد: واقعا باید از تلاش مسؤولان و تیم هسته ای تقدیر و تشکر کرد به ویژه که این مسؤولان توانستند 22 ماه مذاکره را حفظ کرده و عقب نشینی نکنند، نفس مذاکره با قدرت های مدعی تراز کشور را در سطح بین الملل بالا برد.


عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: بالا رفتن تراز ایران نتیجه قابل توجهی بود که افراد باید به آن توجه داشته باشند اما متأسفانه بسیاری از این مسأله غافل هستند، غیر این مطلب باید توجه داشت که مواضع ایران در این 22 ماه در سطح بین الملل منتشر شده است؛ از همین رو می توان این مسائل را موفقیت تلقی کرد.

 

اگر ابهامی در متن برجام وجود دارد  مسؤولان هسته ای باید آن را برطرف کنند
وی با اشاره به قطعنامه شورای امنیت اضافه کرد: صرف ادعای یک کشور نمی تواند سبب بازگشت تحریم ها شود، اگر کشوری به دلیل مقاصد خاص خود و بدون ارزیابی اعتراضی داشته باشد و ترتیب اثر داده شود مورد قبول نیست.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که مسؤولان سیاسی کشور باید کار خود را ادامه داده و متن برجام را مورد بررسی قرار دهند، گفت: تیم هسته ای باید فعالیت های سیاسی خود را ادامه داده و استدلال های مقبول را ارائه دهند تا خدعه های دشمن بی اثر شود.


وی افزود: نمی توان بر اساس توهمات یک کشور تحریم ها را از سر گرفت، مسؤولان هسته ای باید تمام تلاش خود را به کار گیرند و اگر ابهامی در متن برجام وجود دارد آن را برطرف کنند تا مورد سوء استفاده قرار نگیرد.

 

 گاهی برخوردهای تند سبب تحریک گروه های تندتر در کشورهای مقابل می شود
آیت الله غروی با بیان این که در روند ارتباط با دیگران انعطاف و سختگیری بسیار، صحیح نیست، اظهار داشت: ایران بر اساس مبنا با مستکبران برخورد می کند، یکی از سیاست های کلی نظام استکبار ستیزی است؛ استکبار ستیزی نیز مراتبی دارد.


وی ادامه داد: در چارچوب راهبردها و مراتبی که برای استکبار ستیزی وجود دارد باید با مسائل برخورد کرد، اگر در پاره ای موارد مسائل مثبتی دیده می شود باید آن را ارج نهاد و به تقویت مورد مثبت پرداخت و اگر رفتار منفی دیده می شود باید بگوییم که نادرست است و رفتارها و سیاست ها باید تعدیل شود؛ مسائل نباید به صورت صفر یا صد دیده شود.


عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که مسؤولان ارشد نظام باید بر اساس چارچوب و شرایط رفتار کنند، ابراز داشت: مسؤولان و همه مردم باید منافع و مصالح کلی را حفظ کرده و به صورت شتابزده، انفعالی و دارای برخورد تند نباشد؛ گاهی برخوردهای تند سبب تحریک گروه های تندتر در کشورهای مقابل می شود./1323/ت301/ج

ارسال نظرات