۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۸
کد خبر: ۲۷۵۹۷۸
دکتر ولایتی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری:

رابط تهران ـ وین نبودم/ امنیت ملی خود را در بازارهای بین المللی به حراج نمی گذاریم/ موشک های بالستیک ایران ربطی به شورای امنیت ندارد

خبرگزاری رسا ـ مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل مذاکرات هسته ای را در مجموع دارای نقاط قوت درخشان، متوسط و همچنین منفی دانست و درباره قطعنامه جدید شورای امنیت تاکید کرد که هر مصوبه ای که با منافع و امنیت ملی ما در تضاد باشد را اجرا نخواهیم کرد.
ولايتي نشست خبري علي اکبر ولايتي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی اکبر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل سه شنبه شنبه در برنامه گفت وگوی ویژه خبری که با موضوع فرجام برجام پخش شد، از زحمات تیم هسته ای تشکر کرد.
 
بهتر از تیم مذاکره کنونی سراغ ندارم
وی مجموعه فعلی تیم وزارت خارجه را منسجم ترین تیم در دوران انقلاب و حتی قبل از انقلاب دانست و آنها را متعهد به مبانی انقلاب، اصول نظام اسلامی و ولایت مدار و مورد اعتماد توصیف کرد و گفت: موجودی ما در حوزه بین الملل همین عزیزان هستند.
 
ولایتی بیان داشت: دوستان ما در تیم هسته ای و وزارت خارجه از مجربان عرصه بین المللی هستند و آنچه از دست شان بر می آمده را انجام داده اند و البته خودشان نیز می گویند آنچه بدست آمده ایده ال نیست اما امیدواریم خیر و صلاح ما در آن باشد.
 
مشاور بین الملل رهبر معظم انقلاب با بیان این که این تیم یک تیم ورزیده و کارآزموده است، بیان کرد: من نمی شناسم مجموعه ای که از این تیم بیشتر تجربه داشته باشند؛ این تیم بیش از سی سال تجربه بین المللی دارد و یک مجموعه منسجم و کارآمد به شمار می آید.
 
توافق هسته ای دارای نقاط قوت درخشان و نقاط ضعف و متوسطی است
دکتر ولایتی همچنین مذاکرات هسته ای و توافق انجام شده را دارای نقاط قوت درخشان، برخوردار از نقاط متوسط و همچنین نقاط منفی دانست.
 
مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل همچنین در پاسخ به سؤالی تصریح کرد که بنده رابط بین تهران و وین نبودم، البته به عنوان یک کارشناس اگر مطلبی به ذهنم می رسید بیان می کردم اما رابط نبودم.
 
ولایتی بیان داشت: البته حتما دوستان و همکاران ما در تیم هسته ای در مدت مذاکرات خود با تهران در ارتباط مستقیم و مداوم بوده اند.
 
نظر ولایتی درباره قطعنامه جدید شورای امنیت
وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره قطعنامه جدید شورای امنیت تاکید کرد که ما آنچه با منافع ملی ما در تضاد باشد را اجرا نخواهیم کرد و خود را ملزم به پیروی از آن نخواهیم دانست.
 
ولایتی بیان کرد: ما تلاش می کنیم در شورای امنیت آنچه مطابق منافع ملی ما نباشد تصویب نشود، اما در صورتی که این گونه نشد خود را ملزم به پیروی نمی دانیم.
 
برای تامین امنیت خود منتظر مصوبه شورای امنیت نمی مانیم
این دیپلمات با سابقه کشورمان با تاکید بر این که ما تمامیت ارضی و امنیت خود را در بازارهای بین المللی به حراج نمی گذاریم، گفت: ایران منتظر مصوبه شورای امنیت برای تامین امنیت خود نمی ماند.
 
دکتر ولایتی خاطرنشان کرد: اگر چنانچه مصوبه ای در شورای امنیت تصویب شود که با منافع ملی ما در تضاد باشد به آن تن نخواهیم داد و کاری هم به بهانه جویی های آنها نخواهیم داشت.
 
موشک های بالستیک ایران ربطی به شورای امنیت ندارد
وی با بیان این که هیچ یک از موشک های ما برای حمل کلاهک هسته ای طراحی نشده و اساسا این بند از قطعنامه شورای امنیت سالبه به انتفاء موضوع است، گفت: موشک های بالستیک ما هیچ ربطی به شورای امنیت ندارد و ما برای دفاع از خود هرآنچه نیاز باشد را در چارچوب دکترین دفاعی خود بکار خواهیم گرفت.
 
این کارشناس ارشد بین الملل اضافه کرد: اساس ساخت و بکار گیری سلاح های کشتار جمعی طبق فتوای رهبر معظم انقلاب حرام است و در دکترین دفاعی ایران جایگاهی ندارد، اما خود را از امکانات دفاعی محروم نمی کنیم.
 
وی افزود: ما برای این که چه نوع موشک، تانک و ابزار نظامی و دفاعی داشته باشیم، از کسی اجازه نخواهیم گرفت و اگر بتوانیم از خارج نیز تهیه خواهیم کرد و در همین راستا نیز قرارداد اس سیصد را با روس ها منعقد کردیم.
 
ولایتی با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران نشان داده که روی اصول و منافع خود با تمام وجود می ایستند، تصریح کرد: ما از ترس مصوبات شورای امنیت از منافع و امنیت خود کوتاه نیامده و نخواهیم آمد.
 
تغییری در سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی ایجاد نمی شود
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد که با توافق هسته ای هیچ تغییری در سیاست های منطقه ای ما ایجاد نخواهد شد و توان دفاعی جمهوری اسلامی نیز ربطی به توافق ندارد و هر کاری که لازم باشد برای ارتقای این توان انجام خواهیم داد.
 
بند 12 قطعنامه از نقاط ضعف است
دکتر ولایتی در پاسخ به سؤال دیگری درباره بند 12 قطعنامه شورای امنیت که در تایید برجام به تصویب رسید و امکان بازگشت پذیری تحریم ها، تصریح کرد: اگر می شد که این ماشه نبود بهتر بود، این یک نقطه قوت نیست بلکه نقطه ضعف به حساب می آید؛ البته مراجع ذیربط به هر جمع بندی در این باره برسند به همان عمل خواهیم کرد.
 
وندی شرمن حرف های بیخودی زیاد می زند
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهارات آمریکایی ها و معاون وزیر خارجه این کشور را دارای مصرف تبلیغاتی داخلی دانست و تاکید کرد که خانم وندی شرمن حرف های بیخودی زیادی می زند.
 
وی در مورد فشارهای آمریکا نیز اظهار داشت: اگر قرار بود تسلیم این فشارها شویم همان اول انقلاب که محاصره اقتصادی شروع شد این کار را می کردیم، ایران تسلیم فشارها نشده و نخواهد شد.
 
این دیپلمات برجسته پیشین کشورمان همچنین با تاکید بر این که توافق هسته ای تغییری در سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران و دفاع از مقاومت ایجاد نخواهد کرد، گفت: ما هیچ گاه منافع حیاتی خود و دوستان مان در منطقه را رها نکرده و نخواهیم کرد.
 
وی جمهوری اسلامی را مدافع همیشگی مقاومت اسلامی دانست و تاکید کرد: اگر حمایت ها و کمک های جمهوری اسلامی ایران نبود، شرایط برای جریان مقاومت در غزه، لبنان، فلسطین، سوریه و عراق به گونه ای دیگر رقم خورده بود.
 
ولایتی با اشاره به این که ما مرزهای دفاعی امنیتی خود را در بیرون مرزها می گذاریم، گفت: داعشی ها اگر می توانستند در مرز خودمان با ما درگیر شوند لحظه ای درنگ نمی کردند، ما به کمک دولت های همسایه می رویم تا دشمن مشترک را از بین ببریم.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: مذاکرات و توافق هسته ای متعرض منافع و سیاست های منطقه ای ما و حمایت از دوستان ما در منطقه نخواهد شد.
 
وی در پاسخ به سؤال دیگری مجری مبنی بر این که آیا بررسی برای جمع بندی مذاکرات هسته ای و توافق در داخل کشور آغاز شده است، از این مساله ابراز بی اطلاعی کرد.
 
ولایتی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که هزینه نه گفتن ما به توافق هسته ای چقدر خواهد بود، خاطرنشان کرد: من بعید می دانم که ارزیابی عموم متخصصان در این حوزه این باشد که توافق بد است، البته ممکن است افرادی که بررسی می کنند شاید به این نتیجه برسند که مطلوب نباشد.
 
منافع ملی فدای جناح بندی های سیاسی و حزبی نشود
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین مسائل هسته ای را مساله ملی دانست و تاکید کرد که منافع ملی نباید تحت الشعاع مسائل حزبی، سلیقه ای و شخصی و سیاسی قرار گیرد.
 
وی ابراز امیدواری کرد که مردم و اندیشمندان به این بلوغ فکری و اجتماعی برسند که همه برای حفظ منافع ملی ید واحده شوند. /924/پ201/ج
ارسال نظرات