۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۳
کد خبر: ۲۷۵۳۲۰
استاد حوزه علمیه:

تبیین خط مشی سیاسی نظام با در نظر گرفتن مصالح کشور وظیفه ائمه جمعه است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با بیان این‌که ائمه جمعه نباید خود را وابسته و حامی یک حزب خاص بدانند، گفت: امام جمعه باید با حضور در بین مردم و رسانه ها، جهات کلی و خط مشی سیاسی نظام را با در نظر گرفتن مصالح کشور برای جوانان و مردم تبیین کند.
حجت الاسلام اصغر عسکري جلسات  امام جمعه نشست  هاي امامان جمعه

حجت الاسلام اصغر عسکری، استاد حوزه علمیه کرمان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، با اشاره مقام خطیر و راهبری ائمه جمعه، گفت: کار امام جمعه دخالت در امور نیست، بلکه وی مانند یک مدیر کارشناس، امین، دلسوز ناظر بر همه مسائل استان است و در وقت مناسب تذکرات لازم را می دهد.

 

وی با اشاره به ارتباط امام جمعه با مسائل سیاسی، افزود: ائمه جمعه نباید خود را وابسته و حامی یک حزب خاص بدانند، بلکه وظیفه امام جمعه حمایت از همه گروه ها و حزب های سیاسی است و او باید عملکرد فرا جناحی داشته باشد.

 

حجت الاسلام عسکری تصریح کرد: شخص امام جمعه باید با حضور در بین مردم و رسانه ها، جهات کلی و خط مشی سیاسی نظام را با در نظر گرفتن مصالح کشور برای جوانان و مردم تبیین کند.

 

امام جمعه سابق جیرفت خاطرنشان کرد: حمایت از افراد ارزشی نظام مانند خانواده های ایثارگر و شهدا و تبیین خط مشی رهبر انقلاب در هر زمینه و مسأله ای جزء مهم ترین وظایف امام جمعه است.

 

حجت الاسلام عسکری با تبیین سایر وظایف ائمه جمعه، بیان کرد: امام جمعه، اجرا کننده و ناظر بر دین داری جامعه و مردم است و لازم می‌باشد در مواقع مناسب انحرافات و کوتاهی ها را تذکر دهد.

 

وی با بیان ویژگی های شخصیتی و فردی امام جمعه، گفت: امام جمعه مطلوب ساده زیست و اهل قناعت است و در مخارج زندگی، خانه و کاشانه سادگی را رعایت می کند.

 

استاد حوزه علمیه کرمان با اشاره به ارتباط ائمه جمعه با دستگاه های اجرایی منطقه خود، گفت: امام جمعه، اگر پیشرفت و کار مثبتی دید باید تشویق و حمایت کند و اگر اشتباه و مشکلی را احساس کرد، باید محکم، با صلابت و همراه با شجاعت کامل تذکر دهد تا مشکل حل شود و سازمان مربوطه اصلاح شود.

 

این کارشناس مسائل دینی با اشاره به راه صحیح تذکر و اصلاح مسؤولان، تاکید کرد: قرار نیست امام جمعه با تذکر عمومی حمایت خود را از یک مسؤول بردارد و سبب تضعیف آن دستگاه اجرایی گردد؛ بلکه او باید ابتدا، به طور خصوصی و مخفیانه تذکر دهد و اگر فایده ای نداشت با در نظر گرفتن مصلحت ها و احتیاط، به صورت کنایه ای در میان جمع به مسؤول مربوطه تذکر دهد تا کار مردم به خوبی انجام گیرد.

 

وی به بیان ارتباط امام جمعه و مسائل فرهنگی پرداخت و گفت: متولی و ناظر فعالیت های فرهنگی شخص امام جمعه است و وی باید جهات کلی و خط مشی فرهنگی سازمان های فرهنگی را با در نظر گرفتن مصالح دین و نظام تبیین کند.

 

استاد حوزه علمیه کرمان با اشاره به این که سی سال سابقه امام جمعه بودن را دارد، گفت: لازم است امام جمعه ارتباطات فراوانی با حوزه های علمیه و طلاب علوم دینی داشته باشد و آن ها را برای حضور قوی در اجتماع آماده کند.

 

وی افزود: بر همین اساس لازم است امام جمعه حداقل یک درس در سطوح بالای حوزه بدهد و با دغدغه های طلاب جوان آشنا شود و مشکلات آنها را حل و فصل کند.

 

این کارشناس مسائل دینی با بیان ضرورت ارتباط امام جمعه با محافل دانشجویی و شرکت در دانشگاه ها، گفت: امام جمعه باید اشراف کلی بر فضای دانشگاه ها و اساتید آن داشته باشد و از تلاش علمی نخبگان و دانشمندان تجلیل و تشکر کند.

 

حجت الاسلام عسکری در پایان گفت: به طور کلی باید مردم و مسؤولان احساس کنند، امام جمعه مانند یک فرد کارشناس، دلسوز و حکیم، یاری دهنده آن ها در پیشبرد مسائل است و مانند یک مدیر عالم، جهت دهنده دستگاه ها در جنبه های مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی آن ها است./9704/ت302/ب4

ارسال نظرات