گناه سبب حبس دعا میشود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید عباس موسوی مطلق، استاد حوزه علمیه نیمه شب گذشته در حرم رضوی با شرح دعای ابوحمزه ثمالی اظهار کرد: برخی از فعالیت ها و اعمال آنقدر خطرناک و همراه با تیرهای زهر آلود شیطان هستند که برای در امان ماندن از آن ها تنها باید به خداوند پناه برد؛ در دعای ابوحمزه ثمالی نیز امام معصوم(ع) از این گونه اعمال و خطرات از جمله تنبلی، بخل، ترس، سستی، غفلت و قساوت قلب به خدا پناه می برد.
وی با بیان اینکه در فرازی از این دعا امام از فقر و خواری به خدا پناه آورده است، اظهار کرد: روح انسان مؤمن به عزّتش وابسته است و اگر عزّتش زیر سوال رود دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد؛ در این میان یکی از مواردی که عزت مؤمن را از بین می برد، خفت و خواری است که گاه بر حسب سایر اعمال خود انسان مانند شوخی بیش از حد، عدم قناعت و دست نیاز و قرض به سوی دیگران دراز کردن به وجود میآید.
پناه به خدا از زشتی ها
حجت الاسلام موسوی مطلق بیان کرد: در بخش دیگری از دعای ابوحمزه ثمالی از زشتی های آشکار و پنهان انسان به خدا پناه برده میشود؛ برخی از زشتی ها با توجه به تفاوت در فرهنگ و تربیت در نظر عده ای ناپسند محسوب نمیشود با این وجود انسان باید از آن دست از افعال که در نظر خداوند، دین و ملائکه زشت و ناپسند محسوب میشود به خدا پناه ببرد.
وی با بیان اینکه خداوند زیبایی های ما را آشکار و زشتی های ما را پنهان میکند، گفت: یکی از اسامی قیامت به نام «روزی که پرده ها کنار می رود» است چرا که در این دنیا خداوند بدی های انسان را مخفی کرده است به نحوی که در روایات تأکید شده است اگر پرده ستاری خداوند نباشد هیچ انسانی انسان دیگر را حتی دفن هم نمیکند؛ البته این پرده ستاریت بنا نیست کنار زده شود مگر اینکه انسانی بیش از حد بر گناه اصرار و از توبه خودداری کند.
سخنران حرم مطهر رضوی عنوان کرد: یکی از زشتی هایی که به آن بی توجه هستیم و در روز قیامت آشکار میشود، آثار باطنی اعمال ما است؛ در این دنیا هر کسی که صفتی داشته باشد در روز قیامت صورت باطنی آن صفت آشکار می شود، مانند غیبت که اثر باطنی اش خوردن گوشن مردار برادر دینی است.
وی با بیان اینکه در فراز دیگری از دعای ابوحمزه ثمالی انسان از نفسی که اهل قناعت نیست، شکمی که سیر نمیشود و قلبی که خاشع نیست به خدا پناه میبرد، ابراز کرد: انسان موجودی کمال طلب است و تا گمشده حقیقیاش یعنی خداوند را پیدا نکند هیچ چیزی نمی تواند او را قانع و آرام کند و اگر تمام ملک و ریاست تمام عالم را هم به او بدهند باز هم قانع و آرام نمی شود.
استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: فلسفه وجودی و کمال قلب در نهاد انسان به خشوع آن است و اگر خشوع نباشد قلب ظاهری بیش ندارد.
حجت الاسلام موسوی مطلق ابراز کرد: دعایی که شنیده نشود یکی دیگر از مواردی است که امام معصوم(ع) در دعای ابوحمزه ثمالی از آن به خداوند پناه میبرد؛ گناه یکی از مشکلاتی که ایجاد می کند این است که دعا را حبس می کند بنابراین فردی که با زبانش غیر خدا را خوانده، گوش صدای مردم را نشنیده و به کسی کمکی نکرده است دعایش شنیده نمی شود./1308/پ202/ب4