۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۵
کد خبر: ۲۷۴۷۵۲
استاد حوزه علمیه کرمان:

مهم‌ترین عامل تشکیل خانواده تکامل فرهنگی، ایمانی و اجتماعی افراد است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه کرمان با اشاره به اهداف تشکیل خانواده از نگاه قرآن و اسلام، گفت: بنا به فرموده قرآن کریم، گسترش نسل و تکامل فرهنگی، ایمانی و اجتماعی، مهم ترین اهداف تشکیل این بنیاد مقدس هستند.
بررسي مسائل خانواده خانواده

حجت الاسلام اصغر عسکری، استاد حوزه علمیه کرمان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، با اشاره به اهداف تشکیل خانواده از نگاه قرآن و اسلام، گفت: بنابه فرموده قرآن کریم، گسترش نسل و تکامل فرهنگی، ایمانی و اجتماعی، مهم ترین اهداف تشکیل این بنیاد مقدس هستند.

 

وی با اشاره به اینکه انسان بدون همسر، آرامش ندارد، افزود: خانواده و ازدواج، ایجاد کننده یک آرامش فکری و روحی برای جوان است و در پناه همین آرامش و سکینت، رشد دینی و ایمانی شکل خواهد گرفت.

 

وی با بیان عوامل طلاق و جدایی زن و شوهر، خاطرنشان کرد: اعتیاد، بیکاری، نداشتن مهارت زندگی کردن، مهم ترین عوامل طلاق هستند.

 

وی با اشاره به سایر علل رشد طلاق و جدایی، گفت: بررسی ها در دادگاه های خانواده حاکی از آن است که طلاق نتیجه بیش از 50 عامل در جامعه ایران اسلامی است.

 

این استاد حوزه علمیه اظهار کرد: دختر و پسری حق ازدواج با هم را دارند که کفویت دینی و فرهنگی داشته باشند و لازم است دو خانواده توقعات مالی و اقتصادی از یک دیگر را خوب بدانند.

 

وی با اشاره به سایر عوامل جدایی و طلاق، گفت: آشنا نبودن زن و شوهر به حقوق و وظائف یک دیگر در کانون خانواده یکی دیگر از عوامل طلاق و جدایی است و برخی اوقات دیده می شود که زن و شوهر، بدون آنکه یک دیگر را درک کنند، توقعات بی جهت و مافوق توان از یک دیگر دارند و این امر یکی از مهم ترین عوامل طلاق است.  

 

وی با اشاره به نقش رسانه ها در شکل گیری ریشه های طلاق، گفت: از یک سو شبکه های ماهواره ای تمام تلاش خود را در نابودی بنیاد خانواده دارند و از سوی دیگر رسانه های داخلی، خواسته و ناخواسته با ساخت فیلم هایی، تیشه به ریشه بنیاد خانواده می زنند.

 

این کارشناس مسائل دینی با بیان کیفیت تأثیرگذاری منفی رسانه ها بر افکار خانواده‌ها، بیان کرد: فیلم های تلویزیونی با نمایش یک رابطه سرد و اشتباه زن و مرد و سپس طلاق آنها در اثر کوچک ترین ناسازگاری، نقش مهمی در تضعیف بنیاد خانواده و نابودی آن را دارند.

 

حجت الاسلام عسکری با اشاره به راه های جلوگیری از طلاق، گفت: قرآن کریم راه های مختلفی را برای جلوگیری از نابودی این بنیاد مقدس ارائه کرده است و ضروری است بزرگان خانواده با مراجعه به قرآن و آموزش این راه کارها از طلاق جلوگیری کنند.

 

وی با اشاره به یکی از این دستور العمل های قرآنی، گفت: وقتی بین زن و مرد به خاطر یک اختلاف و سوء تفاهم کدورتی ایجاد می شود، لازم است دو نفر از بزرگان خانواده زن و مرد، دخالت کنند و با القاء فضای مثبت و امیدواری، سرور و شادمانی را به فضای خانواده برگردانند و زمینه طلاق را از بین ببرند.

 

وی با اشاره به یکی دیگر از راه های جلوگیری از طلاق و جدایی، گفت: زن و مرد می توانند با آموزش حقوق یکدیگر  و یادگیری وظائف خود در فضای خانواده و رعایت آن ها، از اختلاف جلوگیری کنند و فضای گرمی را برای هم دیگر بسازند.

 

حجت الاسلام عسکری در پایان گفت: قرآن کریم زن و مرد را لباس و زینت یک دیگر می داند و بنابر همین اساس پیشرفت اجتماعی و فرهنگی جوانان مسلمان تنها در سایه ازدواج و همسر خوب است./9704/ت302/ح

ارسال نظرات