۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۸
کد خبر: ۲۷۴۵۴۱
رییس حوزه علمیه قائم:

ظلم منشأ همه بی‌عدالتی ها و حرمت‌شکنی ها است

خبرگزاری رسا ـ رییس حوزه علمیه قائم(عج) گفت: ظلم دایره وسیعی دارد که منشأ همه بی‌عدالتی‌ها، جنایت‌ها و حرمت‌شکنی‌ها است؛ پدری که با علم به آفات بدحجابی و بی‌حجابی فرزندان مانع آنها نشود ظالم است و در قیامت باید پاسخگو باشد زیرا در هدایت فرزندان خود تقصیر و کوتاهی کرده است.
هاشمي عليا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سیدعلی‌اصغر هاشمی علیا, رییس حوزه علمیه قائم(عج) امروز در جلسه سخنرانی به مناسبت ماه مبارک رمضان که در مسجد چیذر برگزار شد، گفت: ظلم در مقابل عدل قرار دارد و به معنای «وضع  شئی فی غیر موضعه» است و در اصطلاح رعایت نکردن حقوق مردم و تجاوز به حریم دیگران است.

 

وی افزود: از دیدگاه اسلام به استناد ادله عقلی و شرعی ظلم منفور و از شمار گناهان کبیره به حساب می‌آید که دارای مراحل مختلفی است.

 

دایره ظلم به نفس وسیع است

رییس حوزه علمیه قائم(عج) با اشاره به این‌که نخستین مرحله ظلم؛ ظلم به نفس است، عنوان کرد: دنیا دار تکامل بوده و اگر انسان در مسیری غیر از مسیر کمال قرار گیرد به نفس خود ظلم کرده است، دایره ظلم به نفس وسیع و شامل ظلم به دیگران نیز می‌شود، بنابراین همواره باید در مقام پرهیز از آن تلاش کرده و به تزکیه نفس پرداخت.

 

آیت‌الله هاشمی علیا با اشاره به این آیه قرآن که فرموده «قد افلح من زکیها و قد خاب من دسها ...»، اظهار داشت: انسان هر گونه کوتاهی در کسب فضائل علمی، اخلاقی، مادی، معنوی، رشد فکری و تقرب الی‌الله داشته باشد به نفس خود ظلم کرده است که نوع مردم به این مرحله ظلم مبتلا هستند.

 

وی با اشاره به روایتی از امام سجاد(ع) بیان داشت: امام سجاد(ع) در نحوه ورود ظالم به قیامت می‌فرمایند: ظالم در روز قیامت در حالی‌ که دو دست خود را گزیده می‌گوید ای کاش با رسول و آیین او، با مسجد و اهل علم، پاکان و صالحان همنشین بودم.

 

رییس حوزه علمیه قائم(عج) با اشاره به مرحله دوم ظلم که ظلم به خانواده است، ابراز کرد: سرپرست و رییس خانواده باید در دو زمینه «امور دینی و معنوی» و «امور مادی و رفاهی» ایفای نقش کند.

 

پدر وظیفه دارد افراد خانواده را در مسیر هدایت قرار دهد

آیت‌الله هاشمی علیا افزود: از نظر معنوی تربیت و ارشاد خانواده به عهده سرپرست خانواده است وظیفه مرد قرار دادن افراد خانواده در مسیر هدایت الهی است که اگر در این زمینه تقصیر و کوتاهی داشته و به وظیفه خود عمل نکند افزون بر خود به خانواده نیز ظلم کرده است.

 

وی در ادامه گفت: از نظر امور مادی و رفاهی سرپرست خانواده وظیفه دارد تلاش کند تا از طریق حلال نیاز و وسایل رفاهی خانواده را تأمین کند؛ بنابراین رعایت عفت، حجاب، حقوق خانواده، پرداختن به امور معنوی و اعتقادی خانواده، رعایت اخلاق اسلامی، تهیه رزق حلال، تإمین رفاه و آسایش خانواده همه از وظایف مرد است که اگر این وظیفه رعایت نشود به نوعی سرپرست خانواده به فرزندان خود ظلم کرده است.

 

بی‌حجابی و بدحجابی ظلم است

رییس حوزه علمیه قائم(عج) افزود: پدری که با علم به آفات بدحجابی و بی‌حجابی فرزندان مانع آنها نشود ظالم است و در قیامت باید پاسخگو باشد زیرا در هدایت فرزندان خود تقصیر و کوتاهی کرده است؛ پیامبر(ص) در مقام معرفی بهترین افراد خطاب به اصحاب خود فرمودند: بهترین شما کسی است که برای خانواده خود بهترین باشد.

 

آیت‌الله هاشمی علیا بیان داشت: سرپرستی برای خانواده خود خیر دارد که در همه جنبه‌های معنوی، اعتقادی، تربیتی، ارشادی، مادی و در کل در مسیر خیر و صلاح خانواده خود به خوبی ایفای نقش کند، بنابراین یکی از ظلم‌های بزرگ که منشا از هم پاشیدگی خانواده می‌شود افزون بر ظلم به نفس ظلم به خانواده است.

 

عدم توجه به نیازهای مادی و معنوی خویشاوندان ظلم است

وی با اشاره به مرحله سوم ظلم عنوان کرد: مرحله دیگر ظلم؛ ظلم به نزدیکان است، برطرف کردن نیازهای اقوام و خویشاوندان از طریق صله رحم امکان‌پذیر بوده و انسان باید در تلاش باشد تا نیازهای مادی، معنوی و اعتقادی آنها را پاسخگو باشد.

 

رییس حوزه علمیه قائم(عج) با اشاره به آخرین مرحله ظلم اظهار داشت: مرحله دیگر ظلم؛ ظلم به اجتماع و پایمال کردن یا عدم رعایت حقوق دیگران است، افراد جامعه در هر مقام و منصبی حق کم‌کاری، کم‌فروشی و تخطی از وظایف خود را ندارند.

 

آیت‌الله هاشمی علیا در پایان خاطرنشان کرد: ظلم دایره وسیعی دارد که منشأ همه بی‌عدالتی‌ها، جنایت‌ها، حرمت‌شکنی‌ها و ... است؛ امید که خداوند ما را به معنای واقعی عدالت راهنمایی و به وظایف دینی خود در همه امور آشنا کند تا مصداق «قد افلح المومنون» باشیم./807/پ202/ح

ارسال نظرات