۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۲۷۴۴۱۴
استاد حوزه علمیه:

غیبت، انسان را از ولایت خدا خارج و در ولایت شیطان قرار می دهد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه گفت: غیبت، انسان را از ولایت حق تعالی خارج و داخل ولایت شیطان قرار می دهد و آن چنان خوار و ذلیل می شود که شیطان نیز او را در ولایت خود نمی پذیرد و به او اظهار تنفر می کند.
غيبت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، فاطمه لاکی، استاد حوزه علمیه در جلسه تفسیر قرآن که پیش از ظهر امروز در مدرسه علمیه پیروان حضرت زهرا(س) برگزار شد اظهار کرد: سوره حجرات در میان سایر سوره های قرآن به دلیل بیان کردن آداب معاشرت و مباحث مهم اخلاقى به عنوان سوره اخلاق و آداب نام گذاری شده است.


وی با اشاره به آیه  12سوره حجرات «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً أَ یُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ یَأْکُلَ لَحْمَ أَخیهِ مَیْتاً فَکَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحیمٌ»، تصریح کرد: اجتناب از گمان بد، تجسس و غیبت به عنوان سه حکم اسلامى در مسائل اخلاقى اجتماعى بیان شده و در این آیه به شدت از آن نهی شده است.


استاد حوزه علمیه در ادامه با بیان این که ابتدا باید انگیزه و علل های غیبت به عنوان یکی از گناهان کبیره شناخته تا درمان شود، گفت: کینه، انتقام، حسادت، سرگرمی، تحریک غریزه و کنجکاوی، استهزاء و نیز پوشاندن گناه خود به وسیله غیبت کردن از جمله انگیزه های غیبت کردن برای افراد محسوب می شوند.


مسؤول پژوهشی مدرسه علمیه پیروان حضرت زهرا(س) با اشاره به این که تعبیرات شدیدی درباره خطرات غیبت در آیات و روایات مطرح شده است، اظهار کرد: قرآن براى این که قبح و زشتى این عمل را کاملا مجسم کند آن را در ضمن یک مثال به صراحت بیان می کند و می گوید «آیا کسى از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد» و غیبت کننده را در واقع به خوردن گوشت مرده برادر دینی خود(غیبت شونده) تشبیه می کند.


لاکی در ادامه با بیان این که غیبت از جمله گناهانی است که افزون بر جنبه حق اللهی، جنبه حق الناسی هم دارد، افزود: رسول خدا(ص)  فرمود «از غیبت کردن بترس که آن از زنا شدیدتر است چرا که زنا کننده اگر توبه کند، خداوند او را می آمرزد، اما غیبت آمرزیده نشود مگر این که صاحبش( غیبت شونده) را راضی کند»، غیبت در واقع تجاوز به حقوق دیگران است که خدواند به حضرت موسی(ع) می فرمایند که اگرچه توبه غیبت کننده پذیرفته شود، ولی او آخرین نفری خواهد بود که به بهشت وارد می شود و این به خاطر جنبه حق الناس این گناه است.


وی با یادآور شدن این که غیبت از جمله گناهانی است که سبب حبط اعمال انسان می شود، اظهار کرد: رسول خدا(ص) در این زمینه می فرمایند «آتش در سوزاندن و از بین بردن چیز خشک از غیبت در نابودن کردن نیکی های بنده سریع تر نیست» و  در روز قیامت شخص در نامه عمل، نیکی های خود را نمی بیند چرا که به سبب غیبت کردن آن اعمال از بین رفته است.


استاد حوزه علمیه در ادامه، برملا شدن عیوب و رازهای پنهان مردم را از دیگر خطرات غیبت معرفی کرد و گفت: کسی که تلاش می کند عیب های پ
وشیده مردم را برملا کند، خداوند او را رسوا خواهد کرد و امام صادق(ع) نیز در این زمینه فرمودند «ای کسانی که به زبان اسلام آورده اید و ایمان به قلب شما وارد نشده است! مسلمانان را سرزنش نکنید! و عیب های پوشیده آنها را جستجو نکنید! زیرا کسی که پوشیده های آنها را جستجو کند، خداوند پوشیده هایش را جستجو کند، افتضاح نماید، اگر چه در خانه اش باشد».


مسؤول پژوهشی مدرسه علمیه پیروان حضرت زهرا(س) با بیان این که گناه غیبت افزون بر فساد در ایمان و اخلاق شخص و رسوایی او در دنیا و آخرت، مفاسد اجتماعی  را نیز به دنبال دارد، تصریح کرد: غیبت کردن موجب کینه و دشمنی و بغض می شود از این رو وحدت اجتماع از بین می رود و این از جمله آسیب های اجتماعی غیبت است و باید برای پرهیز از این خطر بزرگ، از این گناه دوری کرد.


لاکی در بخش دیگر سخنان خود خاطرنشان کرد: غیبت، انسان را از ولایت حق تعالی خارج  و داخل ولایت شیطان قرار می دهد و آن چنان خوار و ذلیل می شود که شیطان نیز او را در ولایت خود نمی پذیرد و به او اظهار تنفر می کند./844/پ202/ب4

ارسال نظرات